ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В ІНТЕГРОВАНОМУ КУРСІ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
Анотація
У статті розкрито проблему особливостей формування ключових компетентностей учнів початкової школи. На основі аналізу досліджень визначено, що компетентність визначається як загальна здатність особи використовувати знання, вміння та навички для досягнення конкретних цілей в певній сфері. З іншого боку, ключова компетентність ‒ це певний набір універсальних навичок, які є важливими для успішного функціонування в сучасному суспільстві. Виокремлено основні елементи ключової компетентності, такі як: комунікація, критичне мислення, творчість, прийняття рішень і самоврядування.
Показано, що компетентнісний підхід у початковій школі полягає в тому, що орієнтир освітнього процесу переноситься з простого викладення навчального матеріалу на формування в учнів умінь і навичок застосовувати здобуті знання в різних життєвих і навчальних ситуаціях
З’ясовано, що відповідно до концепції Нової української школи, компетентнісний підхід передбачає не лише набуття знань, а й розвиток ключових компетентностей, у тому числі комунікативної, соціальної та інформаційної, які забезпечують готовність молодшого школяра до ефективної взаємодії в колективі та світі інформації. У центрі цього підходу ‒ інтеграція знань, умінь, цінностей і ставлень учня, завдяки чому формується здатність самостійно аналізувати проблеми, приймати рішення й адаптуватися до нових умов.
У початковій школі компетентнісний підхід реалізується через організацію інтегрованих уроків, коли теми різних предметів об’єднуються навколо спільної практичної задачі, що стимулює учнів застосувати знання у комплексі та розвинути навички співпраці й критичного мислення.
Компетентнісний підхід у початковій школі України реалізується насамперед через інтегрований курс «Я досліджую світ», який став основним інструментом впровадження нової парадигми освіти, оскільки поєднує знання з різних освітніх галузей ‒ природничої, соціальної, громадянської, здоров’язбережувальної та технологічної ‒ в єдину цілісну картину світу.
«Я досліджую світ» – це не просто поєднання кількох предметів у один, а цілеспрямований процес створення спільного освітнього простору, який відповідає сучасним вимогам компетентнісного підходу й готує учня до активної участі в суспільному житті та саморозвитку.
Посилання
2. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навч.-метод. посіб. Київ : Алатон, 2019. 128 с.
3. Гільберг Т. Г., Тарнавська С. С., Хитра З. М., Павич Н. М. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 3–4 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза, 2020. 240 с.
4. Закон України «Про освіту» від 05.09.17 р. № 2145-19, редакція від 05.07.22 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20.04.2025).
5. Кондратьєва А. В. Компетентнісний підхід у навчанні учнів початкових класів за концепцією Нової української школи. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 23(2). С. 23–27.
6. Кукалець М.В. Методика викладання природознавства у початковій школі: навчально-методичний посібник за модульно-рейтинговою системою навчання студентів спеціальності «Початкова освіта»: Навч. посібник. Львів.: «Новий Світ-2000», 2020. 223 с.
7. Культура добросусідства: я досліджую світ. Програма і методичні рекомендації для 1–2 і 3–4 класів. URL: https://kdukraine.com/metodichna-pidtrimka/kultura-dobrosusidstva-ya-doslidzhuyu-svit-integrovanij-kurs/ (дата звернення: 01.05.2025).
8. Лісовська А. А. Компетентнісний підхід у змісті початкової освіти. URL: http://naukam.triada.in.ua/.../278-kompetentnisnij-pidkhid-u-zmisti-pochatkovoji-osviti (дата звернення: 29.04.2025).
9. Луцюк А. М., Кучер Л. В. Компетентнісний підхід як фактор гуманізації інноваційного освітнього середовища. Педагогічний пошук. 2021. № 2. С. 21–26
10. Методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» : практико-орієнтований модуль : навчально-методичний посібник / уклад.: Т. Я. Гріт-ченко, О. В. Лоюк. Умань : ВПЦ «Візаві», 2023. 201 с.
11. Методичні рекомендації про викладання у початковій школі у 2021/2022 навчальному році. URL: https://www.schoollife.org.ua/metodychnirekomendatsiyi-pro-vykladannya-u-pochatkovij-shkoli-u-2021-2022-navchalnomurotsi/ (дата звернення: 20.04.2025).
12. Підлужна Г. Компетентнісний підхід у розвитку емоційної сфери учнів молодшого шкільного віку на уроках позакласного читання. Рідна школа. 2019. № 5–6. С. 36–41.
13. Сич М. Компетентнісний підхід в сучасній освіті та особливості його реалізації у початковій школі. URL: https://sno.udpu.edu.ua/index.php/.../695-kompetentnisnij-pidkhid-v-suchasnij-osviti-ta-osoblivosti-jogo-realizatsiji-u-pochatkovij-shkoli (дата звернення: 20.04.2025).
14. Сова О. О. Компетентнісний підхід та його реалізація в навчанні української мови і літератури. Методичні публікації. 2022. № 3(115). С. 52–56. URL: https://znayshov.com/FR/17406/Pp%203%28115%292022-54-56.pdf (дата звернення: 01.05.2025).
15. Тимофєєва І. Б. Методика викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» (природнича освітня галузь) : навчально-методичний посібник. Маріуполь : МДУ, 2022. 124 с.
16. Що таке компетентнісний підхід у навчанні – відповідає Державна служба якості освіти. URL: https://nus.org.ua/2022/01/28/zo-take-kompetentnisnyj-pidhid-u-navchanni-vidpovidaye-derzhavna-sluzhba-yakosti-osvity/ (дата звернення: 20.04.2025).
17. Язловецька О. В. Компетентнісний підхід як основа реформування освітнього процесу. Наукові записки [Центрально-українського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип. 206. С. 247–253.
18. Якимчук О. Компетентнісний підхід в освіті: українські реалії. Вища освіта України. 2020. № 3. С. 19–25.
19. Chau Nguyen, G. T., & Thai, D. T. (2023). Integrated teaching in primary schools: A systematic review of current practices, barriers and future developments. International Journal of Evaluation and Research in Education. 2023. 12(4). Pp. 2053–2062. URL: https://ijere.iaescore.com/index.php/IJERE/article/view/26087 (дата звернення: 17.06.2025).
20. Competency based learning. (2025). Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Competency-based_learning (дата звернення: 17.06.2025).
21. Integrated teaching in primary schools: A systematic review. (2023). International Journal of Evaluation and Research in Education. 2023. 12(4). Pp. 2053–2062. URL: https://ijere.iaescore.com/index.php/IJERE/article/view/26087 (дата звернення: 17.06.2025).