ПЕДАГОГІЧНА КОМУНІКАЦІЯ У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті проаналізовано питання педагогічної комунікації за умов традиційного та дистанційного навчання у закладах вищої освіти в наукових працях дослідників. Автором обґрунтовано необхідність дослідження особливостей педагогічної комунікації у цифровому освітньому середовищі. Представлено педагогічну комунікацію в цифровому освітньому середовищі як засіб взаємодії, передавання інформації у часі та просторі, спілкуванням між викладачами та здобувачами, між студентами за допомогою цифрових технологій та інтернет-комунікацій.
У межах дослідження розглянуто особливості, компоненти, види та роль комунікації у цифровому середовищі та схарактеризовано найбільш поширені цифрові ресурси як інструменти педагогічної комунікації дистанційного навчання. Встановлено, що основними видами педагогічної комунікації в цифровому середовищі є: синхронна (онлайн-заняття, вебінари, тренінги, коуч-сесії) та асинхронна (форумні обговорення, електронна пошта, відеолекції) комунікації.
Акцентовано увагу на найбільш поширених цифрових платформах та інструментах комунікації для викладачів і здобувачів освіти у дистанційному навчанні (Moodl, Zoom, Google Chat, ChatGPT, Microsoft Copilot, Claude Google Meet, Microsoft Teams); соціальних мережах та месенджерах (Telegram, Vіber, WhatsApp, Discord) та ін. Висвітлено можливості цифрових інструментів як засобів комунікації у цифровому середовищі для викладачів і студентів. У дослідженні наведено приклад формування педагогічної комунікації у цифровому середовищі для здобувачів спеціальності 015.39 Професійна освіта. Цифрові технології. Результати дослідження свідчать, що педагогічна комунікація у цифровому середовищі має певні відмінності, властиві психологічні ознаки і потребує від учасників освітнього процесу володіння комунікативною та цифровою компетентностями, постійного їх розвитку та вдосконалення.
Посилання
Ковальська В. С., Старков К. І. Інноваційні підходи до комунікативної взаємодії педагогів у цифровому освітньому середовищі. 2025. Вип. 83. Т. 1. С. 170-173. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2025/83.pdf
Овчарук Оксана. Інструменти ефективної комунікації учнів та вчителів у цифровому освітньому середовищі: результати онлайн-дослідження. Нові технології навчання. 2025. № 98. С. 148-156.
Особливості педагогічної комунікативної ситуації та основні бар’єри для спілкування викладач-студент у дистанційній онлайн-освіті. Електронний ресурс. Круківський В. І., Маркова О. В., Чеботарьова Л. І., Шматок Т. Г’. Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасних університетів: зб. матер. IX Міжнр. наук. прак. конф. м. Київ (27 квіт. 2023р.). Київ. С.152-169.
Піскун О., Джевага Г., Носовець Н. Діджитал-етикет: правила комунікації в умовах онлайн-навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум імені Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки. 2023. № 22 (178). С. 37-44.
Прищак М. Д. Теоретико-методологічні основи педагогічної комунікації Вісник Вінницького політех-нічного інституту. 2010. Вип. 6. С. 114-118.
Северина Л., Здоровець О., Бєляєва О. Цифрова трансформація освіти. Педагогічні науки та освіта. 2023. Вип. XLIV-XLV. С. 76-83.
Третяк Наталія, Мартіна Олеся, Гордійчук Мар’яна. Формування педагогічної комунікації в умовах дистанційної освіти. Науковий вісник Ізмаїлського державного гуманітарного університету. Серія педа-гогічні науки. 2023. Вип. 64. С. 238-246.
Фенцик О. М. Педагогічна комунікація: практикум для студентів спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки» освітнього ступеня магістр. Мукачево: вид-во МДУ, 2019. С. 9.
Царик Ольга, Рибіна Наталія. Особливості освітньої комунікації в умовах дистанційного навчання. Педагогіка. 2021. №1. С. 88-97. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/4