МІСЦЕ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ОСНОВИ ТОКСИКОЛОГІЇ» У ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ ТЕХНОЛОГІЙ МЕДИЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ ТА ЛІКУВАННЯ

Ключові слова: основи токсикології, освітній компонент, компетентності та програмні результати навчання здобувачів, бакалаври технологій медичної діагностики та лікування, практично-орієнтовані методи навчання

Анотація

У статті обґрунтовано значущість вивчення освітнього компоненту «Основи токсикології» для формування загальних і спеціальних компетентностей, програмних результатів навчання, професійно-орієнтованих знань та вмінь здобувачів вищої освіти зі спеціальності І6 Технології медичної діагностики та лікування освітнього ступеня бакалавр, необхідних для їхньої ефективної діяльності на посаді лаборанта токсикологічних відділень судово-медичних лабораторій.

Відібрано перелік загальних та спеціальних компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів вищої освіти за даною спеціальністю, які формуватимуться в освітньому компоненті «Основи токсикології». Доведено необхідність внесення у відповідний Стандарт вищої освіти додаткового програмного результату навчання «Виконувати токсикологічні дослідження та верифікувати їх результати».

Розподілено обсяг (4 кредити/120 годин) та зміст освітнього компоненту «Основи токсикології». Визначено два модулі – Модуль І. Токсикологічна хімія (аналітична токсикологія) та Модуль ІІ. Фармацевтична, виробнича, екологічна, харчова та військова токсикологія. Запропоновано до вивчення 14 лекцій (28 годин), 15 лабораторних занять (30 годин), 60 годин самостійної роботи здобувачів освіти та залік (2 години). Протягом навчання студенти ознайомляться з класифікацією токсинів (промислових, сільськогосподарських, екологічних, фармацевтичних, харчових та військових), їх антидотами, правилами техніки безпеки при роботі з токсинами, особливостями пробопідготовки та безпосереднього проведення якісних та кількісних досліджень.

Встановлено, що освітній компонент «Основи токсикології» має тісні міждисциплінарні зв’язки з іншими освітніми компонентами – «Техніка лабораторних робіт», «Медична хімія», «Аналітична хімія», «Анатомія людини», «Фармакологія та медична рецептура», «Гістологія, цитологія та ембріологія», «Клінічна лабораторна діагностика», «Біологічна та клінічна хімія», «Гігієна з гігієнічною експертизою».

Відібрано найефективніші для формування результатів навчання здобувачів освіти з основ токсикології практично-орієнтовані методи навчання та оцінювання (робота з кейсами, розв’язування ситуаційних експериментальних задач, тестів, використання сучасних інформаційних технологій, практично-орієнтоване та симуляційне навчання). Наведено приклади авторських кейсів, ситуаційних експериментальних задач із хімічним експериментом, тестових завдань. Надано, як приклад, покрокову інструкцію проведення лабораторного заняття з визначення карбоксигемоглобіну на базі токсикологічного відділення судово-медичної лабораторії.

Посилання

Антонович В. П., Большой Д. В. Токсико-логія та аналітична хімія. Актуальні проблеми транс-портної медицини. 2010. № 3. С. 85-91.
Барчовский А. та ін. Освітній саміт по токсикології: будуємо майбутнє токсикології через освіту. Toxicol. Sci. 2012. 127(2). С. 331-338.
Горлачук Н. В., Зарівна Н. О., Мосула Л. М. Методичні аспекти викладання токсикологічної та судової хімії вітчизняним студентам. Медична освіта. 2020. № 3. С. 24-28.
Курдил Н. Сучасність і майбутнє післядипломної підготовки фахівців у галузі клінічної токсикології в Україні. Наука і освіта: Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції, Мюнхен, 27–28 червня. 2014. Мюнхен: Vela Verlag Waldk raiburg, С. 215–219.
Наказ МОЗ України від 04.12.2012 № 984 «Про удосконалення системи надання токсикологічної допомоги населенню в Україні». URL: https://ips.ligazakon.net/document/MOZ17951
Національний класифікатор України. Класифікатор професій: ДК 003-2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальність 224 «Технології медичної діагностики та лікування». [Чинний від 2018.12.19]. Вид. офіц. Київ. 2018. 14 с.
Gurmukh Singh, Frederick V. Plapp, Joe Wiencek. Roadmap for Training and Education in Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, 21st Century Pathology. 2023. URL: https://www.21stcenturypathology.com/articles/roadmap-for-training-and-education-in-clinical-chemistry-and-laboratory-medicine.pdf
Fokunang T. E., Mayoudom T., Edwige V., Grace M. A., Isaac P., Okpuno D., Ubuara E., Conscience O., Ehigiator B. E., Igweze Z. N., Roger Z., Ngo V. and Fokunang C. N. (2022). Forensic Toxicology Concepts and Applications in Pharmaceutical Medicine. Asian Journal of Medical Principles and Clinical Practice. 5(2): 1-23, 2022; Article no.AJMPCP.81702
Drummer Okh. Requirements for bioanalytical procedures in postmortem toxicology. Anal Bioanal Chem. 2007. Aug;388(7):1495-503. DOI: 10.1007/s00216-007-1238-7. Epub March 23, 2007 PMID: 17377776 Review.
Maurer H. H. Analytical toxicology. EXS. 2010;100:317-37. DOI: 10.1007/978-3-7643-8338-1_9. PMID: 20358688.
Rosano T.G., Wood M., Swift T.A. J. Postmortem screening of drugs using non-targeted and targeted technology of super-efficient liquid chromatography-mass spectrometry. Anal Toxicol. 2011. Sep.35(7):411-23. DOI: 10.1093/anatox/35.7.411.PMID: 21871149
Кurdil N. About necessity of adapting educational and qualification requirements for toxicology specialty in Ukraine to European standards. Emergency medicine. 2018. (2.89). Pp. 98–103. URL: https://doi.org/10.22141/2224-0586.2.89.2018.126610
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Заблоцька, О., & Ніколаєва, І. (2025). МІСЦЕ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ОСНОВИ ТОКСИКОЛОГІЇ» У ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ ТЕХНОЛОГІЙ МЕДИЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ ТА ЛІКУВАННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 27-33. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-27-33