ОСОБЛИВОСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В СИСТЕМІ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Микола Дубінка Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7129-3750
Ключові слова: інклюзія, здобувачі освіти, інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, особливі освітні потреби, соціально-професійна адаптація, педагогічний супровід

Анотація

У статті автор зазначає на важливості інклюзивної освіти у вищій школі, що є одним з провідних напрямів розвитку сучасної освітньої системи, спрямованість якого передбачає створення умов для рівного доступу до якісної освіти всіх здобувачів, включаючи тих, хто має особливі освітні потреби. Дослідник акцентує увагу на нагальній потребі у глибокому аналізі організаційно-педагогічних засад та особливостей інклюзивного навчання у ЗВО, розробленні ефективних моделей управління інклюзією, підготовці кваліфікованого кадрового потенціалу, здатного реалізувати інклюзивні підходи на практиці.

Це дослідження присвячене особливостям формування інклюзивного освітнього середовища у закладі вищої освіти, яке доречно трактувати як спеціальне середовище, спрямоване на забезпечення сприятливих умов для навчання і всебічного розвитку студентів з різним рівнем здоров’я та освітніми потребами. Це своєрідна організація універсального фізичного, освітнього та соціального просторів, що сприятимуть формуванню професійних компетентностей усіх здобувачів вищої освіти, в тому числі, з особливими освітніми потребами. Автор підкреслює, що ефективність такого середовища визначається сукупністю умов, методів і засобів, спрямованих на спільне навчання, виховання та розвиток студентів. Ключовим є врахування потреб і здібностей здобувачів освіти, що сприяє їх соціально-професійній адаптації, самоствердженню, самореалізації та інтеграції в суспільні відносини.

У змісті статті закцентовано увагу на певних умовах ефективності здійснення інклюзивного навчання. Ключовими серед них є: 1) персоналізація (врахування індивідуальних освітніх потреб і здібностей студентів); 2) матеріально-технічне забезпечення; 3) методична готовність персоналу до роботи з різними категоріями студентів; 4) позитивний соціально-психологічний клімат у студентському колективі сприяє почуттю приналежності осіб з особливими освітніми потребами до єдиного неподільного соціуму.

Дослідником підкреслюється, що й міжнародний досвід, і національні практики своєю результативністю доводять, що універсальний дизайн навчання та стратегія щодо рівних можливостей – шлях до успішної інтеграції студентів з різними освітніми потребами.

Посилання

Бондар Т. І. Тенденції розвитку інклюзивної освіти у США та Канаді : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.01 / Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький, 2019. 607 с.
Гонюкова Н. В. Інклюзивна освіта у вищій школі : педагогічні засади. Київ : Наук. світ, 2020. 208 с.
Грень Л., Кравченко О., Шевченко І. Теоретичні засади формування інклюзивного середовища у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. № 3. 2021. С. 154–160. DOI : https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.3.21
Захарова Н. М. Модель інклюзивного освітнього середовища закладу вищої освіти. Соціально-освітні домінанти професійної підготовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти : колективна монографія / О. Гуренко, Н. Захарова, Н. Мацейко, К. Петровська, А. Попова, А. Тургенєва ; за заг. ред. к. пед. н., доц. К. Петровської. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Розд. 3. С. 147–186.
Калашник Н. М. Організаційне забезпечення інклюзивної освіти у ЗВО. Вища освіта України. № 1(78). 2021. С. 112–116.
Козуля В. Інклюзивне освітнє середовище: сутність і структура. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training. № 57. 2020. Рр. 91–95. DOI : https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-57-91-95
Колупаєва А. А. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління : навч.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Н. З. Софій, Ю М. Найда [та ін.]; за заг. ред. Л. І. Даниленко. К., 2007. 128 c.
Мацюк О. Інклюзивне освітнє середовище у вищій школі: досвід Університету «Україна». Інклюзивна освіта: наука і практика. № 2. 2021. С. 45–52.
Савченко Н. С. Надбання досвіду минулого у процесі розвитку андрагогіки як доповнення до національної історії освіти дорослих. [Колективна монографія]. Сучасна освіта в Україні : виклики та інновації в ХХІ столітті : колективна монографія [електронне видання]. Дніпро : Середняк Т. К., 2025. С. 250–270. DOI : https://doi.org/10.36550/978-617-8540-83-8-13
Шелудченко Л., Петренко О., Бондар С. Інклюзивне освітнє середовище у закладах вищої освіти: сучасні тенденції. Педагогічні науки. 103(2). 2024. С. 35–42. DOI : https://doi.org/10.32626/2227-6246.2024-103.35-42
Browman, A. S., & Destin, M. Promoting belonging: A review of belonging interventions in education. Educational Psychology Review, 32(2), 2020. Рр. 1–28. DOI : https://doi.org/10.1007/s10648-020-09510-2
Varnavska I., Kharchuk O., Dubinka M., Kulikova S., & Kondratska G. Social environment as a factor of personality formation. Revista Eduweb. 17(1). 2023. Рр. 219–229. DOI : https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.01.21
Vasіutina Т. М., Kondratiuk О. М. The role of integrated classes in the process of teaching future primary school teachers in the institution of higher education and features of their conduct. Pedagogical and psychological science and education : transformation and development vectors: Collective monograph. Vol. 1. Рига : Baltija Publishing. 2021. Рр. 141–159. DOI : https://doi.org/10.30525/978-9934-26-084-1-8
Santos, R., Gonçalves, T., & Silva, P. Toward inclusive higher education in a global context. Journal of Inclusive Education. 22(1). 2018. Рр. 45–60. DOI : https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1427030
UNESCO. Global Education Monitoring Report: Inclusion and Education – All Means All. Paris: UNESCO. 2020.
Tandfonline. Inclusive higher education: Flexible spaces and personalised learning. Oxford Review of Education. 2024. URL : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0305764X.2024.2397398
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Дубінка, М. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В СИСТЕМІ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 21-26. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-21-26