ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ, СОЦІАЛЬНОЇ І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ, ГРОМАДЯНСЬКОЇ ТА ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ

Ключові слова: формування, національна ідентичність, вихованці, молодші школярі, ідентичність, ціннісні орієнтації, математична освітня галузь, соціальна і здоров’язбережувальна освітня галузь, громадянська та історична освітня галузь, культура інформаційної діяльності

Анотація

У публікації актуалізовано феномен національної ідентичності вихованців молодшого шкільного віку як суб’єктивні переживання приналежності до свого народу, нації, свідоме прийняття його моральних цінностей, котре втілюється в ототожненні з ними й формуванні відповідної національної «Я-концепції», що виявляються у сформованості таких особистісних якостей, як: самоповага, національна гідність, справедливість, уміння користуватись своїми правами і свободами, відповідальність, любов до своєї Батьківщини і свідоме бажання пов’язати свою долю з її долею. Встановлено, що в педагогічній науці сформованість національної ідентичності доцільно діагностувати за чотирма критеріями: когнітивний, емоційно-ціннісний, вольовий, діяльнісний. Доведено гіпотезу, що в освітній діяльності початкової школи формування і розвиток національної ідентичності найбільш ефективно можна зреалізувати за допомогою інтегрованого вивчення громадянської, історичної, соціальної і здоров’язбережувальної та математичної освітніх галузей, оскільки за умови інтегрованого підходу можливо забезпечити максимально ефективне вивчення змісту матеріалу та поєднати його із виховними впливами на формування компонентів національної ідентичності дітей; наведено можливі приклади інтеграції, а саме: використання принципу історизму при вивченні математики, використання виховного та дидактичного потенціалу національно-культурних українського традицій і фольклору (дитячих віршиків-лічилок, загадок, прислів’їв та приказок, прикмет, ігор тощо), розв’язування національно спрямованих компетентісних завдань, робота над тематичними проєктами національно-культурного та патріотичного змісту тощо. Також доведено, що важливим особистісним утворенням, котре дозволяє інтенсифікувати формування і розвиток національної ідентичності здобувачів початкової освіти є культура інформаційної діяльності як система правил роботи з інформацією та її джерелами і програмно-технічними засобами роботи з нею, оскільки саме через інформаційні впливи (як позитивні, так і негативні) відбувається основний вплив на формування свідомості молодших школярів, у тому числі – їх національну ідентичність. Виділено перспективні напрямки подальших наукових розвідок.

Посилання

Бех І. Д., Канішевська Л. В., Журба К. О. Форму-вання національної ідентичності школярів у сучасному науковому осмисленні. Наукові інновації та передові технології (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»). 2024. № 12(40). С. 982–994. Doi: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-12(40)-982-994
Бойко С. М., Самойленко Г. Е. Виховання грома-дян-патріотів України на Дніпропетровщині: результати дослідно-експериментальної роботи в закладах загальної середньої освіти за 2015–2020 роки. Педагогіка фор-мування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 71. Т. 1. С. 96–101. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/71/part_1/18.pdf
Видайчук Т. Аспекти історії української мови як засіб формування національної ідентичності та істо-ричної пам’яті. Український Педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 48–63. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-48-63
Журба К. О. Формування національної ідентичності зростаючої особистості в умовах воєнного стану: досвід експериментальної реалізації. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Т. 5. № 1. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5123
Кіндратець О. М., Сергієнко Т. І. Національна ідентичність як умова збереження та зміцнення державного суверенітету. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. 2023. Вип. 35–36. С. 78–89. DOI: https://doi.org/10.34079/2226-2830-2023-13-35-36-78-89
Остапйовська І. Роль медіаосвіти у формуванні культури інформаційної діяльності майбутніх учителів початкової школи. Acta Paedagogica Volynienses. 2021. №3. С. 107–112. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.16
Остапйовська І. І. Застосування принципу історизму для навчання математики учнів початкових класів. International research and practice conference «Modern methods, innovations and operational experience in the field of psychology and pedagogics» : Conference proceedings, October 20–21. 2017. Lublin : Izdevnieciba «Baltija Publishing». 2017. Р. І. Р. 73–75. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27374
Тарангул Л. М., Чернікова І. В., Дрогомирець-ка Л. Р. Збереження історико-культурної спадщини України як чинник національної ідентичності. Куль-турологічний альманах. 2024. № 1. С. 147–159. DOI: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.18
Типова освітня програма, розроблена під керів-ництвом Савченко О. Я. (1–2 клас). Міністерство освіти і науки України : веб-сайт. URL: https://surli.cc/golnke
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. (3–4 клас). Міністерство освіти і науки України : веб-сайт. URL: https://surl.li/bldtya
Чесак О., Остапйовська І. Формування соціо-культурної компетентності на уроках «Я у світі» засобами національно-культурних традицій. Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський і націо-нальний вимір : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (12–15 жовтня 2020 року). / за заг. ред. В. З. Антонюка. Луцьк : ФОП Іванюк В. П., 2020. С. 205–208. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24662
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Остапйовська, І., & Рославець, Р. (2025). ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ, СОЦІАЛЬНОЇ І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ, ГРОМАДЯНСЬКОЇ ТА ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 516-522. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-516-522