ПРОСТОРОВА ІСТОРИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: МЕТОДИ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ БАЧИТИ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ МІСЦЯМИ ТА ПОДІЯМИ
Анотація
У статті розглянуто основну освітню мету нашої держави, поняття «компетентність», «дистанційне навчання» (Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р.). Звернуто увагу на переваги та недоліки дистанційної освіти в реаліях російсько-української війни. Здійснено лаконічний огляд історичних компетентностей, котрі можна визначити як здатність розуміти та оцінювати минуле нашої держави в контексті світових подій. До них належать: хронологічна, просторова, інформаційна, мовленнєва, логічна, аксіологічна. Усі вони є важливими складовими підготовки майбутніх вчителів-істориків, оскільки формують основу для ефективного викладання та сприяють розвитку їх критичного мислення. Детально осмислено просторову, котра є об’єктом нашої наукової розвідки, зводиться до здатності аналізувати історичні події в географічному контексті, формування в здобувачів навичок роботи з мапами та іншими просторовими даними.
Ґрунтовно проаналізовано традиційні (лекції, практичні, семінари, письмові роботи) та інноваційні (проєктів, рольові ігри (інсценізації), дискусії, конкурси, вікторини, створення блогів) методи викладання історії в закладах вищої педагогічної освіти. Окремо досліджено види інноваційних методів навчання студентів-істориків роботі з історичними мапами (групові дослідження з подальшим обговоренням; картографічні квести; рольові ігри; аналіз картографічних джерел; створення мап-проєктів) задля кращого розуміння зв’язків між місцями та подіями. Висвітлено важливість і деякі приклади цифрового інструментарію для удосконалення просторової компетентності в майбутніх вчителів історії (віртуальні екскурсії та інтерактивні мапи – StoryMapJS, ArcGIS StoryMaps, Google Maps; історичні ігри – Cossacks: European Wars, Kingdom Come: Deliverance; Mount Blade II: Bannerlord).
Розвиток просторової історичної компетентності є необхідним для підготовки студентів до вмінь аналізу та оцінки історії, розуміння її впливу на сучасний світ, що робить їх більш обізнаними та конкурентоспроможними фахівцями.
Посилання
Колієнко А. А. Форми організації освітнього процесу з історії в ЗЗСО: реалії сьогодення. Наука та освіта в умовах війни. С. 85-86.
Лаврова І. І., Сараєва О. В. Вивчення історії культури через ігрові технології. Вісник науки та освіти. 2023. Вип. 4(10). С. 530-538.
Малієнко Ю. Інтегрування ключових компетентностей у зміст історичної освіти в ліцеї. Український педагогічний журнал. 2018. Вип. 4. С. 91-98.
Потапенко Р., Тарапон О. Методика роботи з умовно-графічною наочністю на уроках історії. Society. Document. Communication. 2022. Вип. 16. С. 151-164.
Третьякова О. В. Картографічні вміння як складник просторової компетентності. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науково-педа-гогічний журнал. 2018. Вип. 1 (6). С. 3–5.
Hrytsenko A., Holub A. Value guidelines when teaching the disciplines of historical and civil education: socio-philosophical and legal analysis. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2024. Issue 2. P. 13-17. URL: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/bjlss/article/view/2393/2390