ПРОСТОРОВА ІСТОРИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: МЕТОДИ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ БАЧИТИ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ МІСЦЯМИ ТА ПОДІЯМИ

  • Анжеліка Голуб Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0009-0008-5366-8561
Ключові слова: історичні компетентності, мапи, просторова візуалізація, методика навчання історії, географічні фактори, регіони

Анотація

У статті розглянуто основну освітню мету нашої держави, поняття «компетентність», «дистанційне навчання» (Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р.). Звернуто увагу на переваги та недоліки дистанційної освіти в реаліях російсько-української війни. Здійснено лаконічний огляд історичних компетентностей, котрі можна визначити як здатність розуміти та оцінювати минуле нашої держави в контексті світових подій. До них належать: хронологічна, просторова, інформаційна, мовленнєва, логічна, аксіологічна. Усі вони є важливими складовими підготовки майбутніх вчителів-істориків, оскільки формують основу для ефективного викладання та сприяють розвитку їх критичного мислення. Детально осмислено просторову, котра є об’єктом нашої наукової розвідки, зводиться до здатності аналізувати історичні події в географічному контексті, формування в здобувачів навичок роботи з мапами та іншими просторовими даними.

Ґрунтовно проаналізовано традиційні (лекції, практичні, семінари, письмові роботи) та інноваційні (проєктів, рольові ігри (інсценізації), дискусії, конкурси, вікторини, створення блогів) методи викладання історії в закладах вищої педагогічної освіти. Окремо досліджено види інноваційних методів навчання студентів-істориків роботі з історичними мапами (групові дослідження з подальшим обговоренням; картографічні квести; рольові ігри; аналіз картографічних джерел; створення мап-проєктів) задля кращого розуміння зв’язків між місцями та подіями. Висвітлено важливість і деякі приклади цифрового інструментарію для удосконалення просторової компетентності в майбутніх вчителів історії (віртуальні екскурсії та інтерактивні мапи – StoryMapJS, ArcGIS StoryMaps, Google Maps; історичні ігри – Cossacks: European Wars, Kingdom Come: Deliverance; Mount Blade II: Bannerlord).

Розвиток просторової історичної компетентності є необхідним для підготовки студентів до вмінь аналізу та оцінки історії, розуміння її впливу на сучасний світ, що робить їх більш обізнаними та конкурентоспроможними фахівцями.

Посилання

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Колієнко А. А. Форми організації освітнього процесу з історії в ЗЗСО: реалії сьогодення. Наука та освіта в умовах війни. С. 85-86.
Лаврова І. І., Сараєва О. В. Вивчення історії культури через ігрові технології. Вісник науки та освіти. 2023. Вип. 4(10). С. 530-538.
Малієнко Ю. Інтегрування ключових компетентностей у зміст історичної освіти в ліцеї. Український педагогічний журнал. 2018. Вип. 4. С. 91-98.
Потапенко Р., Тарапон О. Методика роботи з умовно-графічною наочністю на уроках історії. Society. Document. Communication. 2022. Вип. 16. С. 151-164.
Третьякова О. В. Картографічні вміння як складник просторової компетентності. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науково-педа-гогічний журнал. 2018. Вип. 1 (6). С. 3–5.
Hrytsenko A., Holub A. Value guidelines when teaching the disciplines of historical and civil education: socio-philosophical and legal analysis. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2024. Issue 2. P. 13-17. URL: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/bjlss/article/view/2393/2390
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Голуб, А. (2025). ПРОСТОРОВА ІСТОРИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: МЕТОДИ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ БАЧИТИ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ МІСЦЯМИ ТА ПОДІЯМИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 513-516. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-513-516