УКРАЇНСЬКА МОВА ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ У МАГІСТРАТУРІ: ЦІЛІ, ЗМІСТ, ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
У статті розглянуто сучасні підходи до викладання української мови за професійним спрямуванням на другому (магістерському) рівні вищої освіти. Обґрунтовано актуальність проблеми в контексті мовної політики України, зокрема реалізації положень Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», що визначає володіння державною мовою як обов’язкову складову професійної діяльності. Проаналізовано основні виклики, що постають перед системою мовної професійної підготовки в магістратурі, а саме, низький рівень мотивації здобувачів, обмежений обсяг навчального часу, застарілість методичних матеріалів, недостатня адаптованість курсу до специфіки професійної діяльності.
Констатовано, що українська мова за професійним спрямуванням має розглядатися як стратегічний ресурс формування професійної мовної особистості, а не як формальна дисципліна. Описано змістові компоненти курсу: опанування мовних норм, розвиток навичок письмової та усної фахової комунікації, опрацювання професійної термінології, засвоєння особливостей документів. Наголошено на важливості міждисциплінарного підходу, впровадженні інтерактивних технологій навчання, використання цифрових ресурсів та формування навичок академічного мовлення та письма. Також акцентовано на необхідності розвитку риторичної та критично-аналітичної компетентності, що є особливо актуальним у контексті глобалізації, цифровізації та зростаючих вимог до фахівців.
Окреслено перспективи подальших досліджень у напрямі вдосконалення мовної освіти магістрантів, зокрема у створенні галузево орієнтованих курсів, розробленні сучасних електронних платформ, вивченні кращих міжнародних практик. Зроблено висновок, про те, що ефективне викладання української мови за професійним спрямуванням на другому (магістерському) рівні вищої освіти є запорукою формування конкурентоспроможного фахівця з високою мовною культурою, академічною доброчесністю та готовністю до професійної комунікації у будь-яких умовах.
Посилання
Буряк М. Взаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Тернопіль. 2019.
Юрійчук Н. Формування культури професійного мовлення здобувачів вищої освіти нефілологічних спеціальностей у процесі вивчення української мови (за професійним спрямуванням). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 82. Т. 2. С. 453-457.
Кондратенко Н. Методика формування комунікативної компетентності майбутніх журналістів на засадах лінгвокультурології. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ. 2018. 253 с.
Савчук Н. Українська мова за професійним спрямуванням: навчальний посібник. Умань: ВПЦ «Візаві». 2019. 160 с.
Тростинська О., Петров І. Викладання української мови як іноземної: проблеми, пошуки, перспективи: URL: https://core.ac.uk/download/pdf/46588217.pdf
Юрійчук Н. Застосування сучасних форм і методів організації навчальної діяльності студентів під час вивчення курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». World Science: problems, prospects and innovations. 2021. Торонто, Канада. С. 767-773.