ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДСНС
Анотація
У статті розкрито особливості формування управлінської компетентності майбутніх фахівців ДСНС у процесі їх професійної підготовки у ЗВО.
Управлінська компетентність у сфері діяльності ДСНС розглядається як інтегрована якість особистості, що поєднує професійні знання, практичні навички, уміння приймати рішення, лідерські здібності, психологічну стійкість та етичну відповідальність. На відміну від загального менеджменту, управління у сфері цивільного захисту передбачає роботу в умовах високого ризику, обмеженого часу та непередбачуваності розвитку подій.
Виокремлено особливості формування управлінської компетентності майбутніх фахівців ДСНС у процесі їх професійної підготовки у ЗВО: на підвищення рівня управлінської компетентності визначальний вплив мають рівень і спрямованість розвитку мотивації майбутніх керівників підрозділів ДСНС. Результати дослідження свідчать про те, що «високого» рівня організаційно-управлінської компетентності досягають лише ті фахівці, які мають стійкі соціальні та професійні мотиви. Такі як переконаність у необхідності поліпшити якість організаційно-управлінської діяльності, прагнення принести своєю діяльністю найбільшу користь, завоювати авторитет тощо. У здобувачів із «середнім» рівнем – домінуюче значення відіграють мотиви соціальної ідентифікації. Для студентів із «низьким» рівнем – характерні такі мотиви, як бажання уникнути неприємностей по службі, критики з боку викладачів та ін. Курсанти, у яких широкі соціальні мотиви тісно переплітаються з мотивами соціальної ідентифікації, більш стійкі до впливу несприятливих чинників; зміст і спрямованість управлінської діяльності залежить від професійної підготовленості випускників. У ході наукового пошуку встановлено, що процес професійної майстерності, як правило, розпочинається з пошуку методичних прийомів, що забезпечують успішне управління підрозділами ДСНС, а потім охоплює організаційні та змістовні аспекти управління та поширюється на вирішення виховних завдань; підвищення рівня управлінської компетентності багато в чому залежить від наявності навичок управлінської діяльності. Встановлено, що курсанти, які пройшли стажування і володіють початковими навичками, більш ефективно здійснюють управління підрозділами ДСНС після закінчення ЗВО, вносять більш істотні і значущі пропозиції в оновлення методів керівництва ними; формування управлінської компетентності багато в чому залежить від спрямовонасті діяльності майбутніх фахівців ДСНС на самоосвіту та самовиховання.
Посилання
Король В. М. Формування управлінської компетентності у майбутніх офіцерів пожежної безпеки у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04. К., 2014. 20 с.
Олексієнко О., Розсказов А. Розвиток управ-лінської компетентності здобувачів вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 1 (100). С. 125-134.
Повстин О. Практика підготовки фахівців у галузі безпеки людини до управлінської діяльності у вищих навчальних закладах України. Науковий часопис НПУ імені Н. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 60. С. 73-78.
Покалюк В. М., Балицька А. А. Теоретичні засади адаптації до управлінської діяльності фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту МНС України. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. Черкаси, 2008. № 125. С. 115-119.
Стратегія національної безпеки України: затверджена Указом Президента України від 26 травня 2015 року № 287/2015. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/287/2015
Тарасюк Ю. Структура управлінської компетентності майбутніх бакалаврів із військового управління. Вища освіта України. 2024. № 2. С. 73-79.