ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТИ І РОЗВИТОК ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА

  • Вадим Поліщук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0009-0005-2214-1466
Ключові слова: цифрова трансформація освіти, лідерська компетентність, професійна ідентичність, інноваційні освітні практики, EdTech, гібридне навчання

Анотація

У статті розглядається взаємозв’язок між цифровою трансформацією освіти та розвитком лідерської компетентності майбутнього педагога як ключового чинника модернізації освітнього простору. Проаналізовано сучасні виклики цифровізації, окреслено роль EdTech у формуванні стратегічного мислення, етичного лідерства та здатності до управління змінами. Наголошено на значущості інтеграції цифрових інструментів у підготовку педагогів, здатних ефективно діяти в умовах цифрового середовища. Особлива увага приділена формуванню відповідальності, інклюзивності та критичного мислення як складових лідерської позиції в цифровій педагогіці.

Зазначено, що платформи типу Moodle, Google Workspace, ClassDojo та аналітичні рішення на кшталт Power BI і Tableau сприяють персоналізації навчання та стратегічному управлінню. Інструменти для комунікації (Microsoft Teams, Trello, Slack) та кооперації (Zoom, Padlet, Miro) формують інклюзивне освітнє середовище, орієнтоване на співтворчість, рефлексію та професійне зростання. Цифрові симуляції, курси та менторські платформи активізують розвиток етичного лідерства і стратегічного мислення. Підкреслено, що EdTech виступає не лише технологічною підтримкою, а повноцінним середовищем для реалізації освітніх змін і самоактуалізації педагогів.

У статті досліджено роль цифрових освітніх технологій (EdTech) у розвитку лідерських компетентностей педагогів XXI століття. Розкрито можливості цифрових платформ у модернізації навчального процесу, формуванні стратегічного мислення, комунікації, самоменеджменту та здатності до управління змінами. Акцентовано на значенні e-portfolio, трекінгу компетентностей і симуляцій для розвитку рефлексивного лідерства. Окрему увагу приділено соціальним мережам як середовищу проєктної діяльності, колективної самоорганізації та формування soft skills. Показано, що цифрова компетентність педагога-лідера включає критичне мислення, фасилітаційні навички, цифрову етику й управлінську стратегічність. EdTech розглядається як інструмент формування професійної ідентичності, інтердисциплінарної взаємодії та етичного освітнього лідерства в умовах цифрової трансформації.

Посилання

Lazarenko N., Vizniuk I. Monitorynh zabezpechennia yakosti profesiinoi osvity pedahohiv v konteksti yevrointehratsii. Comparative Professional Pedagogy. 2023. №13(1). Р. 11-19.
Vizniuk I. M., Dolynna A. S., Dolynnyi S. S., Palamarchuk O. M. Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti v osvitno-profesiinii sferi diialnosti aspirantiv. Orhanizatsiina psykholohiia. ekonomichna psykholohiia. 2023. №1(28). Р. 76-84.
Кадемія М. Ю. Професійно-технічна освіта в інформаційному суспільстві: монографія. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2016. С. 124-145.
Ничкало Н., Гуревич Р., Кадемія М., Кобися А., Кобися В., Гордійчук Г. Формування фахової компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в умовах дуальної системи освіти засобами компютерно орієнтованих технологій. Інформаційні технології та засоби навчання. 2021. №85(5). С. 189-207.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Поліщук, В. (2025). ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТИ І РОЗВИТОК ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 500-503. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-500-503