ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: СТРАТЕГІЧНИЙ ВЕКТОР ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Олексій Дундар Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0009-0006-6223-0292
Ключові слова: цифрова культура, майбутні учителі, заклади вищої освіти, інформаційна компетентність, ІКТ в освіті, цифровізація освітнього процесу, педагогічна підготовка

Анотація

У статті розглядається формування цифрової культури майбутніх учителів як ключовий стратегічний напрям у діяльності закладів вищої освіти. Акцентовано увагу на необхідності адаптації педагогічної підготовки до викликів цифровізації суспільства. Проаналізовано сучасні підходи до інтеграції цифрових інструментів в освітній процес, роль інформаційної культури в професійному розвитку педагогів та стратегічні орієнтири закладів вищої освіти щодо забезпечення якісної цифрової трансформації освіти.

Цифрова трансформація освіти визначається стратегічним пріоритетом національного та міжнародного рівнів, зокрема у рамках ініціатив DigComp і концепцій цифрової компетентності. Заклади вищої освіти відіграють ключову роль у формуванні цифрової культури майбутніх педагогів, інтегруючи етичне, технологічне та творчо-комунікативне використання цифрових ресурсів у магістерські програми. Цифрова культура постає як стратегічна компетентність, що забезпечує якість освіти, професійну мобільність і адаптацію в умовах цифрового світу. Метою дослідження є обґрунтування значення цифрової культури в контексті модернізації педагогічної підготовки та стратегічного розвитку закладів вищої освіти відповідно до вимог сучасного ринку праці.

В статті аналізуються труднощі цифрової підготовки майбутніх учителів, виявлені у працях провідних вітчизняних дослідників. Акцентовано увагу на недостатньому рівні цифрової компетентності, неузгодженості методичної бази та слабкому технічному забезпеченні закладів освіти. На основі стратегічних документів (DigComp 2.0, Концепція цифрової економіки України, «Європа 2030») обґрунтовується необхідність формування цифрової культури як ключової професійної компетентності педагога. Цифрова культура трактується як цілеспрямований процес, що охоплює критичне мислення, етичну взаємодію з інформацією та творчий підхід до використання ІКТ в освіті. Формування цифрової компетентності визначено стратегічним вектором розвитку закладів вищої освіти в умовах цифровізації, глобалізації та євроінтеграції.

Посилання

Vizniuk I. M., Dolynna A. S., Dolynnyi S. S., Palamarchuk O. M. Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti v osvitno-profesiinii sferi diialnosti aspirantiv. Orhanizatsiina psykholohiia. ekonomichna psykholohiia, 2023. №1(28). Р. 76-84.
Vizniuk I. M., Polishchuk A. S. Formuvannia IT-kompetentnosti maibutnikh mahistriv yak psykholoho-pedahohichna problema. Psykholohichni perspektyvy, 2021. Р. 23-39 URL: file:///C:/Users/user/Downloads/Ppst_2021_37_5
Ничкало Н., Гуревич Р., Кадемія М., Кобися А., Кобися В., Гордійчук Г. Формування фахової компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в умовах дуальної системи освіти засобами комп’ютерно орієнтованих технологій. Інформаційні технології та засоби навчання. 2021. №85(5). С. 189-207.
Рамка цифрової компетентності: інструмент для підвищення рівня компетентності громадян у галузі цифрових технологій. Інформаційний бюлетень. Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. 2017. № 3. URL: https://surl.li/mofbap
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації». 2018. С. 21. URL: https://surl.lu/dqtvht
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Дундар, О. (2025). ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: СТРАТЕГІЧНИЙ ВЕКТОР ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 497-500. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-497-500