ЗАРУБІЖНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ПОНЯТІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО ПОЛЯ ФІЗИЧНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
У зарубіжній методиці фізичного виховання останнім часом з’являються публікації, автори яких намагаються переглянути термінологію з урахуванням новітніх та альтернативних методичних пропозицій, зокрема вони приходять до такого висновку: надмірна екстерналізація психічного життя та особистої фізичної активності людини найбільше відповідає терміноапарату й підходам кінезіології. Остання виходить за рамки власне методики фізичного виховання й включає біомеханіку, нейрофізіологію, психологію спорту тощо. Окрім того, численні альтернативні та авторські підходи до фізичного самовдосконалення в контексті масового спорту пропонують часткові понятійно-термінологічні поля.
Стаття присвячена системному аналізу сучасних зарубіжних підходів до формування понятійно-термінологічного поля (ПТП) фізичного самовдосконалення особистості, зокрема в контексті спортивно-масової діяльності студентської молоді. Враховуючи зростаючу полісемантичність та міждисциплінарність понять, обґрунтовується потреба в уніфікації терміноапарату, що дозволить забезпечити концептуальну цілісність і методологічну обґрунтованість підготовки фахівців у сфері фізичної культури.
Методологія досліджень – теоретична. Вона включила системний аналіз, відбір та семантичний аналіз ключових категорій визначеної проблеми, узагальню вальні, порівняльні та експлікувальні методи.
Окремий акцент зроблено на феноменологічному підході, згідно з яким ПТП фізичного самовдосконалення розширюється за рахунок термінів із суміжних дисциплін – соціології, культурології, нейрофізіології. Увага приділяється також впливу цифрових технологій і ринкових механізмів на трансформацію мотиваційних моделей поведінки молоді в контексті фізичної активності.
Проведене дослідження демонструє, що зарубіжна терміносистема тяжіє до особистісноцентричних і адаптивних категорій, що дозволяє розглядати фізичне самовдосконалення не лише як педагогічну, а як соціально-психологічну й культурну практику.
Посилання
Horn, A. (2022). Körper, Körperkult, Körperkultur – Sport. In: Sportphilosophie. Springer VS. Wiesbaden. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-658-39273-4_8
Kim, J. H., & Jin, H. (2024). Philosophical Analysis of the Name of the Discipline ‘Physical Education’and Proposal of Alternative Terminology. The Asian Journal of Kinesiology. 26(1). Pp. 21-29. DOI: https://doi.org/10.15758/ajk.2024.26.1.21
Kosholap, A., Maksymchuk, B., Branitska, T., Martynets, L., Boichenko, A., Stoliarenko, O., & Maksymchuk, I. (2021). Neuropsychological bases of self-improvement of own physical health of future teachers in the course of university education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 12(3). Pp. 171-190.
Leclerc, G., Lefrançois, R., Dubé, M., Hébert, R., & Gaulin, P. (1998). The self-actualization concept: A content validation. Journal of Social Behavior & Personality. 13(1). Pp. 69-84.
Maslow, A. H. (1965). Self-Actualization and Beyond. The Growthful Encounter. Pp. 279-286. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012056.pdf
McCrory, P., Feddermann-Demont, N., Dvořák, J., Cassidy, J. D., McIntosh, A., Vos, P. E., ... & Tarnutzer, A. A. (2017). What is the definition of sports-related concussion: a systematic review. British journal of sports medicine. 51(11). Pp. 877-887. URL: https://doi.org/10.5167/uzh-141732
Mullen, R. F. (2022). Category Archives: Self-Improvement. Workshop. https://robertfmullen.com/category/self-improvement/
Ovcharuk V., Maksymchuk B., Radovenchyk A., Maksymchuk I., Ovcharuk V. (2024). Poniatiino-terminolohichne pole doslidzhennia pidhotovky studentiv do fizychnoho samovdoskonalennia v protsesi sportyvno-masovoi roboty. Ukrainska polonistyka. DOI: https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-5
Opstoel, K., Chapelle, L., Prins, F. J., De Meester, A., Haerens, L., Van Tartwijk, J., & De Martelaer, K. (2020). Personal and social development in physical education and sports: A review study. European Physical Education Review. 26(4). 797-813. DOI: 10.1177/1356336X19882054
Röcke, A. (2021). Soziologie der Selbstop-timierung. Suhrkamp Verlag.
Rogers, C. R. (1995). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. Houghton Mifflin Harcourt.
Seligman, M. E. (2009). What You Can Change... and What You Can't: The Complete Guide to Successful Self-Improvement. Vintage.
Tsybanyuk, O., Mishkulynets, O., Komisaryk, M., Kuznietsova, K., & Chuyko, H. (2023). The genesis of the transformation of terminology in the field of physical education and sports in romania, historical context. Conhecimento & Diversidade. 15(37). Pp. 381-403. DOI: https://doi.org/10.18316/rcd.v15i37.10966
Veličković, M., & Janić, A. (2023). Examining lexical selection in sports terminology: the case of undergraduate students of sports and physical education. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport. URL: https://doi.org/10.22190/FUPES221210004V
Zarotis, G. F. (2020). Psychological Aspects of Leisure and Mass Sports. East African Scholars Journal of Psychology and Behavioural Sciences. 2(3). Pp. 38-48. DOI: 10.36349/EASJPBS.2020.v02i03.001