НАВЧАННЯ БЕЗПЕЦІ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ - ГУМАНІТАРІЇВ

  • Анатолій Іванчук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-6996-1403
  • Оксана Марущак Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-0754-6367
  • Ірина Красильникова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-3057-4000
Ключові слова: безпека життєдіяльності, зміст навчання, компетентність з безпеки життєдіяльності, ризик-орієнтоване мислення, поняттєвий апарат

Анотація

У статті розкрито авторський підхід до удосконалення змісту навчальної дисципліни «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці» для студентів педагогічних закладів вищої освіти України.

Компетентність майбутніх учителів з безпеки життєдіяльності є складовою їхньої професійної компетентності. При цьому її зміст істотно ширший у порівнянні зі змістом для майбутніх фахівців непедагогічних спеціальностей. За наявними навчальними посібниками з дисципліни «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці» цілеспрямовано сформувати професійну компетентність з безпеки життєдіяльності в майбутніх вчителів на практиці складно. Передусім зміст навчального матеріалу має бути релевантний тематично і процесуально майбутній професійній діяльності вчителя.

Встановлено, що безпека життєдіяльності молода галузь науки, яка знаходиться на етапі вдосконалення структури і змісту. Типовими для даного етапу є задачі уточнення поняттєвого апарату та інтеграції за принципом міжпредметного зв’язку природничо-наукових знань з її змістом. Основним недоліком таких досліджень була відірваність отриманих результатів від можливості їх використання майбутніми вчителями на практиці, тобто нерелевантність. Декларування більшістю дослідників потреби розв’язання задачі формування ризик-орієнтованого мислення в студентів не підкріплювалося структурою і змістом навчальних посібників для цієї навчальної дисципліни. Дослідники залишали поза увагою той факт, що при наявності науково обґрунтованого поняттєвого апарату навчальної дисципліни він не задіяний в усіх її темах. Необхідно починати розв’язувати вказані проблеми з розробки змісту навчальних матеріалів на основі структурно-логічних схем виникнення і розвитку небезпек (джерело небезпеки → небезпечна ситуація → дія вражаючого чинника → заподіяння шкоди людині). Цей підхід сприятиме розкриттю причинно-наслідкового зв’язку для процесу виникнення і розвитку небезпек, відбору змістових лінії навчального матеріалу, а також буде корисним при розробці методики формування безпечної поведінки школярів.

Посилання

Абільтарова Е. Н. Організаційні фактори формування культури безпеки професійної діяльності у майбутніх інженерів з охорони праці. Роль інновацій як чинника розвитку освітнього простору : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. м. Дніпро, 26 бер. 2021 р. Дніпро : Міжнародний гуманітарний дослідницький центр, 2021. С. 42–43. URL: https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2021/04/re-26.03.21.pdf#page=42
Бойчук Ю. Д., Астахова М. С. Професійна компетентність з безпеки життєдіяльності вчителів: теорія та практика : монографія. Харків : ФОП Бро-він О. В., 2020. 130 с.
Горденко С. Історія виникнення та еволюційний шлях безпеки життєдіяльності. Переяславський літопис. 2018. Вип. 13. С. 225–230. URL: https://dspace.pdau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/335ae55c-67b9-4f3a-a95c-3c293cc42de1/content#page=225
Варивода К. С., Горденко С. І., Єрічева Т. Ю. Психофізіологічні аспекти безпеки життєдіяльності та охорони праці: інтегративний підхід. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2024. № 9. С. 85–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prainnsc_2024_9_10.
Завітренко Д., Царенко О. Освітні технології вивчення основ безпеки життєдіяльності в середній школі. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2005. Вип. 60. Ч. 2. С. 48–53. URL: https://cusu.edu.ua/download/nauk_zapiski/2005_vipusk_60_chastyna_2_zamovlennya_3902_2.pdf#page=4
Здоров’я, безпека та добробут : підруч. інтегр. курсу для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / Л. В. Задо-рожна, Л. А. Присяжнюк, О. А. Голюк, О. П. Грошо-венко, О. А. Беззученко, Н. В. Балабанова. Київ : Світич, 2024. 168 с.
Кропивка О. Г. Структурні компоненти готовності майбутніх учителів природничих наук до організації безпечної життєдіяльності учнів старшої школи. International Academy Journal Web of Scholar. 2019. Vol. 2. №9. P. 3–10. https://doi.org/10.31435/rsglobal_wos/30092019/6689
Меліков О. Я., Квітко М. О., Квітко Г. О. Роль культури безпеки життєдіяльності у вихованні студентів педагогічного університету. Комунальне господарство міст. Серія: Безпека життя і діяльності людини: освіта наука і практика. 2015. Вип. 120. С. 157–160. URL: https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/4863
Поведа Т. П. Проблеми вивчення курсу безпеки життєдіяльності на педагогічних спеціальностях університету. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. Вип. 8. С. 93–96. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZ-PMFMTO/article/view/222
Савчук О. П. Методологічні засади викладання дисципліни «БЖД» у педагогічних закладах для фахівців технологічної та професійної освіти – сучасний стан. Modern research in science and education : Proceedings of the 8th International scientific and practical conference. Chicago, 4-6 Apr., 2024. Chicago : BoScience Publisher, 2024. Pp. 239–246. URL: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2024/04/MODERN-RESEARCH-IN-SCIENCE-AND-EDUCATION-4-6.04.2024.pdf
Царенко І. Л. Особливості підготовки майбутніх вчителів з курсу «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі». Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 139–141.
Ivanchuk A., Zuziak T., Marushchak O., Solovei V., Krasylnykova I., Hlukhaniuk V., Krupka V. Interest of the pre-service teachers in the alcohol-related issues. Problems of Education in the 21st Century. 2023. 81(2). P. 206–222. https://doi.org/10.33225/pec/23.81.206
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Іванчук, А., Марущак, О., & Красильникова, І. (2025). НАВЧАННЯ БЕЗПЕЦІ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ - ГУМАНІТАРІЇВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 455-459. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-455-459