СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК КАТАЛІЗАТОР РОЗВИТКУ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ

  • Катерина Неборак Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0008-2614-0358
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), морально-етична культура, майбутній вчитель історії, критичне мислення, громадянська відповідальність, патріотизм, рефлексія, цифрова грамотність

Анотація

У статті розглянуто роль сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) як каталізатора розвитку морально-етичної культури майбутнього вчителя історії. Здійснено аналіз потенціалу ІКТ у формуванні ключових компонентів цієї культури. Визначено, що доступ до розмаїття історичних джерел через ІКТ сприяє розвитку критичного мислення, об'єктивності та інтелектуальної чесності. Впровадження інтерактивних та діяльнісних методів навчання за допомогою цифрових інструментів сприяє формуванню емпатії, толерантності та навичок конструктивного діалогу. Особливу увагу приділено впливу ІКТ на посилення громадянської відповідальності та патріотизму майбутніх педагогів через їхню активну цифрову діяльність, зокрема у протидії дезінформації. Також підкреслено роль технологій у розвитку рефлексивних здібностей та етичного самоаналізу. Обґрунтовано, що ІКТ є не лише інструментом передачі знань, а й потужним чинником виховання морально зрілої та відповідальної особистості вчителя історії, здатної ефективно формувати цінності у майбутніх поколінь.

Сучасні інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) проникають у всі сфери освіти, виступаючи потужним каталізатором змін у підготовці вчителів. В умовах цифровізації суспільства, пандемії та воєнних викликів українська вища школа була змушена швидко адаптувати освітній процес до онлайн-форматів. Водночас зростає увага до виховання в майбутніх педагогів цінностей та етичних норм, необхідних для морально-етичної культури. На Всесвітньому економічному форумі (Давос, 2023) серед топ-10 навичок майбутнього були названі не лише аналітичне й творче мислення, технічна грамотність, гнучкість, а й емпатія та активне слухання – тобто риси, що безпосередньо стосуються морально-етичних якостей особистості. Це підкреслює актуальність проблеми формування морально-етичної культури педагогів у цифрову епоху. У даній статті представлено глибокий аналіз ролі сучасних ІКТ у розвитку морально-етичної культури майбутніх учителів історії. Розглянуто теоретичні основи поняття морально-етичної культури педагога, проаналізовано новітні цифрові інструменти у підготовці істориків, наведено практичний досвід українських закладів освіти, оцінено вплив ІКТ на формування ключових морально-етичних компетентностей (критичне мислення, емпатія, толерантність, доброчесність, громадянська відповідальність) та запропоновано рекомендації для впровадження ІКТ у освітні програми з метою розвитку морально-етичної культури.

Посилання

Васянович Г. П. Моральна культура педагога: монографія. Львів: СПОЛОМ, 2015. 344 с.
Івашко К. В. Формування моральної культури у майбутніх учителів початкових класів засобами ІКТ: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії. Львів. 2024. 296 с.
Онлайн-курс «Академічна доброчесність: як створити культуру чесного навчання» – платформа 2021. URL: prometheus.org.ua
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти т. К., 1976. Т. 3. 668 с.
Ставицька А. В. Особливості вивчення історії засобами ІКТ. Наукові записки НПУ ім. Драгоманова. Серія педагогічні науки. 2020. Вип. 149. С. 159–166.
Bamford-Beattie C. How to raise responsible digital. Kidslox, 2023. URL: https://kidslox.com
Carlos Novella-García, Alexis Cloquell-Lozano. The ethical dimension of digital competence in teacher training. Education and Information Technologies. 2021. № 26. P. 3529–3541.
Fairfax County Public Schools. Shared Responsibility for Technology Use – Digital Citizenship. URL: fcps.edu
Herrera F. et al. Virtual reality perspective-taking increases empathy and pro-social behavio. PLOS ONE. 2018. №13(11). P. 57–68.
Mary-Ann Isaacs, Jo Tondeur, Joost Vaesen. Digital Storytelling in Teacher Education: Developing Pre-Service Teachers' Critical Thinking. Australasian Journal of Educational Technology. 2024. №40(3). Р. 92–109.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Неборак, К. (2025). СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК КАТАЛІЗАТОР РОЗВИТКУ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 450-454. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-450-454