РОЗВИТОК ГРОМАДЯНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ АВІАЦІЇ У ВИХОВНІЙ РОБОТІ З КУРСАНТАМИ
Анотація
У статті порушено актуальну проблему розвитку громадянської культури майбутніх фахівців авіаційної галузі, що в сучасних умовах національної трансформації, зовнішніх загроз та посилення обороноздатності України набуває особливої ваги. Громадянська культура розглядається як системна особистісно-професійна якість курсанта, яка охоплює патріотизм, правосвідомість, етичність, толерантність, готовність до участі в суспільному житті, здатність діяти відповідально у сфері авіаційної безпеки та публічного інтересу. Мета дослідження полягає у визначенні педагогічних засад, напрямів та методів виховної роботи, спрямованої на формування громадянської культури в авіаційних закладах вищої освіти.
Автором обґрунтовано доцільність модернізації виховної діяльності у відповідності до сучасних викликів і завдань професійної підготовки. Висвітлено роль виховання як складника освітнього процесу, що забезпечує гармонійний розвиток курсанта – не лише як майбутнього авіаційного інженера чи пілота, а насамперед як свідомого громадянина. Виокремлено ключові напрями виховної роботи: громадянсько-патріотичне, морально-правове, професійне, фізичне, естетичне та екологічне виховання. Розкрито зміст методів виховного впливу, серед яких особливе значення мають активні та інтерактивні форми: дебати, соціальне проєктування, волонтерство, самоврядування, ситуаційне моделювання, тренінги, рефлексивні практики. Підкреслено важливість створення єдиного виховного простору академії, в якому синергізуються впливи навчання, середовища, ціннісного змісту освіти, індивідуальної роботи з курсантами.
Зроблено висновок, що ефективна виховна система у закладі авіаційної освіти сприяє розвиткові громадянської зрілості, формуванню активної життєвої позиції, підвищенню рівня професійної відповідальності та готовності до дій в інтересах суспільства й держави в межах авіаційної сфери.
Посилання
Дворська А. О. Методологічні підходи до формування громадянської культури майбутніх фахівців авіаційної галузі. Наука і техніка сьогодні. Наукові перспективи. 2024. № 4 (32). С. 588.
Золотухіна С.Т., Башкір О.І. Наукові підходи в педагогічних дослідженнях: методичні рекомендації. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 2016. 33 с.
Краснощок І. Особливості системи виховної роботи у вищому навчальному закладі. Наукові записки КДПУ. Серія : Педагогічні науки. Кіровоград. 2011. № 93. С. 83-88.
Концепція національно-патріотичного виховання молоді. Наказ № 3754/981/538/49 27 жовтня 2009 року. URL : https://mod.gov.ua/diyalnist/normativno-pravova-baza/konczepcziya-naczionalno-patriotichnogo-vihovannya-molodi-1
Положення про організацію та проведення виховної роботи в Українській державній льотній академії. Протокол від 28.11. 2019 р. № 10. URL : https://sfa.org.ua/images/docs/polozh_pro_vihovnu_robotu.pdf
Плачинда Т. С. Професійна підготовка майбутніх авіаційних фахівців: зарубіжний і вітчизняний досвід та шляхи підвищення якості : монографія. Кіровоград : Полімед-Сервіс, 2014. 533 с.
Роговець О. В. Громадянська культура як атрибут громадянського суспільства: ретроспективний аналіз. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2008. № 1 (12). С. 157. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/3696/