ДИДАКТИЧНІ ЗАСАДИ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню дидактичних засад науково-дослідницької діяльності майбутніх вчителів фізичної культури в контексті сучасних освітніх реформ в Україні, які висувають підвищені вимоги до професійної підготовки педагогів.
Метою статті є визначення та обґрунтування дидактичних засад такої діяльності, а також розробка практичних рекомендацій для їх впровадження в освітній процес.
У роботі проаналізовано науково-дослідницьку діяльність як складний педагогічний феномен, що інтегрує знання з педагогіки, психології, фізіології, біомеханіки та теорії фізичного виховання. Вона має міждисциплінарний, практико-орієнтований характер, передбачає використання специфічних методів (спостереження, тестування, експеримент) і потребує мотивації студентів до наукового пошуку. Дидактичні засади розглядаються як система принципів (науковість, систематичність, зв’язок теорії з практикою, доступність, індивідуалізація, активність), підходів (системний, компетентнісний, особистісно-діяльнісний, інтеграційний), форм (навчально-дослідницька, індивідуальна, колективна робота), методів (проблемне навчання, case-study, проєктне навчання) і засобів, що забезпечують формування дослідницької компетентності.
Системний підхід структурує діяльність як цілісний процес, компетентнісний фокусується на розвитку знань і умінь, особистісно-діяльнісний підкреслює активність студента, а інтеграційний поєднує теорію з практикою. Ефективність залежить від створення науково-дослідницького середовища, інтеграції діяльності в освітній процес, використання інноваційних технологій, індивідуалізації, моніторингу та наступності підготовки. Оцінювання компетентності базується на критеріях: мотиваційно-ціннісному, когнітивному, діяльнісному, рефлексивному, з виділенням низького, середнього та високого рівнів.
Практичні рекомендації включають оновлення навчальних планів, впровадження інноваційних методів, організацію різних видів дослідницької роботи, адаптацію завдань до інтересів студентів, спрямування досліджень на практичні проблеми, створення наукового середовища, моніторинг компетентності, співпрацю з організаціями та підвищення кваліфікації викладачів. Висновки підкреслюють значення науково-дослідницької діяльності для формування творчого мислення та інноваційних умінь.
Посилання
Карпюк Р. П. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури в умовах інформаційно-освітнього середовища закладу вищої освіти. Київ : НПУ імені М. П. Драго-манова, 2021. 345 с.
Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Олімпійська література, 2018. 391 с.
Москаленко Н. В. Інноваційні технології у професійній підготовці майбутніх вчителів фізичної культури. Дніпро : Інновація, 2019. 196 с.
Сущенко Л. П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у закладах вищої освіти. Запоріжжя : Запорізький національний університет. 2018. 387 с.
Тимошенко О. В. Теоретичні і методичні засади оптимізації професійної підготовки вчителів фізичної культури у закладах вищої освіти. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. 412 с.
Черненко О. В. Застосування коучинг-методу в системі управління персоналом торгової організації для підвищення продуктивності праці. Вчені записки Університету «КРОК», 2019. №2 (54). С. 159-168
Шиян Б. М. Теорія і методика наукових педагогічних досліджень у фізичному вихованні та спорті. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2018. 276 с.
Armour K. M. Research Methods in Physical Education and Youth Sport. London : Routledge, 2019. 328 p.
Bevans K., Fitzpatrick L. A., Sanchez B., Forrest C. B. Physical Education Resources, Class Management, and Student Physical Activity Levels: A Structure-Process-Outcome Approach to Evaluating Physical Education Effectiveness. Journal of School Health. 2021. Vol. 80, № 12. P. 573-580.
Darst P. W., Pangrazi R. P., Stillwell B. Dynamic Physical Education for Secondary School Students. New York : Benjamin Cummings, 2019. 560 p.
Kirk D., MacDonald D., O’Sullivan M. The Handbook of Physical Education. London : SAGE Publications, 2022. 838 p.
McKenzie T. L., Lounsbery M. A. F. Physical Education Teacher Effectiveness in a Public Health Context. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2020. Vol. 85, № 3. P. 287-297.
Metzler M. W. Instructional Models for Physical Education. Scottsdale : Holcomb Hathaway, 2021. 460 p.
Siedentop D., Tannehill D. Developing Teaching Skills in Physical Education. New York : McGraw-Hill Education, 2023. 380 p.