ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Анотація
Стаття зосереджується на розробці теоретичних основ педагогічних умов, які сприяють підготовці майбутніх учителів до організації культурно-дозвіллєвої діяльності учнів із урахуванням актуальних викликів української освіти. Значущість теми обумовлена змінами в освітній сфері, зокрема реформою Нової української школи, що підкреслює важливість компетентнісного підходу, а також потребою готувати педагогів до ролі наставників, які через позаурочну роботу можуть розкривати творчі здібності учнів.
Основна мета роботи полягає в обґрунтуванні педагогічних умов для професійного становлення вчителів у сфері культурно-дозвіллєвої діяльності учнів та формулюванні практичних порад для їх упровадження в системі вищої педагогічної освіти.
Автор досліджує труднощі, пов’язані з недостатньою підготовкою педагогів до планування дозвіллєвих заходів, впливом цифрового суспільства на молоде покоління, зокрема проблемою залежності від інтернету, а також браком ресурсів у школах через воєнний стан. Аналіз наукової літератури дозволив виокремити п’ять основних умов: активізація ролі учнів через демократичний стиль управління та проєктні методи; поєднання традиційних заходів (гуртки, фестивалі) із сучасними форматами (квести, майстер-класи) для розвитку ключових навичок XXI століття; формування інформаційного освітнього простору з використанням цифрових технологій; налагодження співпраці між школами, культурними осередками та батьками через соціальні ініціативи; підготовка педагогів до новаторської роботи шляхом стимулювання креативного мислення та створення банку творчих ідей. Усі ці умови супроводжуються практичними пропозиціями, такими як навчальні тренінги, семінари та ознайомлення з успішними практиками.
У статті акцентується увага на ролі культурно-дозвіллєвої діяльності, яка має рекреаційний, виховний і соціальний вплив, сприяючи розвитку цілісної особистості. У висновках підкреслюється значення запропонованих умов для вдосконалення підготовки педагогів, а подальші дослідження пропонують зосередити на адаптації до дистанційного формату навчання та використанні зарубіжного досвіду.
Посилання
Бойко О. П. Культура дозвілля у суспільстві ризику: монографія. Суми : УАБС НБУ, 2022. 285 с.
Бочелюк В. Й. Дозвіллєва педагогіка у сучасній системі освіти: монографія. Харків : Факт, 2021. 208 с.
Бугайчук К. Л. Кураторство змісту у відкритому освітньому просторі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. № 4 (90). С. 32-45.
Гриневич Л. М., Морзе Н. В., Бойко М. А. Нау-кові засади розбудови Нової української школи. Київ : КУБГ, 2023. 312 с.
Жорнова О. І. Теоретико-методологічні засади формування культуротворчості студентів у процесі професійної підготовки. Тернопіль : Астон, 2021. 386 с.
Кондрашова Л. В. Професійне становлення майбутнього вчителя в умовах освітніх змін. Кривий Ріг : КДПУ, 2022. 298 с.
Морзе Н. В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: дидактичні можливості. Київ : КУБГ, 2022. 240 с.
Петренко Л. М. Педагогічна експертиза електронних освітніх ресурсів. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2022. Вип. 15. С. 157-173.
Петрова І. В. Дозвілля в зарубіжних країнах: підручник. Київ : Кондор, 2019. 408 с.
Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури: монографія. Київ : ТОВ «Видав-ниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2021. 400 с.
Флегонтова Н. М. Педагогічна організація культурного дозвілля школярів: навч.-метод. посіб. Київ : Освіта України, 2020. 224 с.
Christensen C. M. The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston: Harvard Business Review Press, 2021. 288 p.
Darling-Hammond L. Powerful Learning: What We Know About Teaching for Understanding. San Francisco : Jossey-Bass, 2021. 304 p.
Hakkarainen K. Learning by Making: Strategic Knowledge Practices. Helsinki : University of Helsinki Press, 2022. 276 p.