ІННОВАЦІЙНА МОДЕЛЬ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ТУРИСТСЬКО-СПОРТИВНИХ ГУРТКАХ: ДОСВІД І ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
У статті представлено інноваційну модель організації дистанційного навчання в гуртках туристсько-спортивного профілю, що стала відповіддю на виклики цифрової трансформації освітнього простору та потреби забезпечення безперервності навчання в умовах обмеженого доступу до традиційних форм занять. Здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз сучасних підходів до дистанційної освіти у сфері позашкільної та спортивно-туристської підготовки. На основі узагальнення педагогічного досвіду й результатів експериментального впровадження розроблено структурну модель дистанційного навчального процесу. Зазначено ключові принципи реалізації моделі: інтерактивність, особистісна орієнтація, гнучкість, технологічна підтримка та навчання через діяльність. Проаналізовано практичні аспекти впровадження інструментів Google-сервісів, віртуальних мап, онлайн-квестів, мультимедійних кейсів, що сприяють підвищенню мотивації й залученості учнів до навчального процесу. Окреслено переваги моделі, зокрема можливість індивідуалізації освітньої траєкторії, формування туристсько-краєзнавчої та командної компетентності. Водночас, наголошено на викликах, серед яких – потреба у цифровій грамотності педагогів, технічне забезпечення та обмеження щодо фізичної активності. Проведене дослідження підтвердило актуальність і практичну доцільність запровадження інноваційної моделі дистанційного навчання в роботу туристсько-спортивних гуртків. В умовах цифрової трансформації освітнього простору дана модель виступає не лише як ефективна альтернатива традиційним формам навчання у періоди обмеженого очного доступу, але й як перспективний інструмент модернізації змістового наповнення, педагогічних методик і технічних засобів позашкільної освіти. Розроблена модель має комплексний характер і включає чотири взаємопов’язані компоненти: змістовий, організаційно-технологічний, практико-діяльнісний і рефлексивно-контрольний. Її впровадження сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу, формуванню ключових компетентностей у сфері туризму і спорту, зростанню мотивації до навчання та розвитку цифрової грамотності учасників освітнього процесу. Результати експериментальної перевірки свідчать про функціональну ефективність моделі, її адаптивність і здатність до успішного впровадження в різних освітніх умовах.
Посилання
Геревенко А. М. Технологія створення інтерактивно-практичного простору для гуртків туристсько-спортивного профілю в період організації дистанційного навчання. Priority directions of development of science and education: Materials of the ІV International research and practical internet conference (December, 26, 2022): collection of abstracts. Бердянський державний педагогічний університет, Бердянськ, 2022. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733583
Геревенко А. М. Методика впровадження VR&AR технологій в освітній процес для ЗП(ПТ)О у змішаній формі навчання. Міжрегіональний науково-практичний семінар «Професійна діяльність педагога в умовах цифрового освітнього середовища» Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти,2023. м. Біла Церква, Україна. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735433
Геревенко А. М., Шинкарьова О. Д. Впровадження цифрових інструментів у фізичну культуру і спорт. Фізична культура і спорт: сучасні аспекти та тенденції розвитку. Збірник матеріалів VІ Регіональної науково-практичної конференції з Всеукраїнською участю (7-8 травня 2025 р.). Гол. ред. Шинкарьова О. Д. Полтава. Видавництво: ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». 2025. С. 230-232. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11131
Марченко В., Єфремова А. Цифрова трансформація позашкільної освіти. Дистанційна освіта в Україні: інноваційні нормативно-правові педагогічні аспекти. 2023. С. 233-242. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-5495.1.17784
Морзе Н. В., Співаковський О. В. Організація змішаного та дистанційного навчання: методичний посібник. Київ: Університет менеджменту освіти, 2021. 144 с.
Шинкарьов С. І., Шинкарьова О. Д., Шинкарьова Н. Г. Науково-педагогічна практика в закладах фахової вищої освіти. Методичні рекомендації для здобувачів спеціальності А7 «Фізична культура і спорт» освітньої програми «Спорт» другого (магістерського) рівня вищої освіти. Полтава: Видавництво: Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2025. 35 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/ 123456789/11043
Шинкарьова О. Д., Шинкарьова Н. Г. Організа-ція дозвіллєво-рекреаційної діяльності. Навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності А7 «Фізична культура і спорт». Полтав. Видавництво: ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2025. 146 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11130
Шиян Т. М. Теорія і методика позашкільної освіти. Київ: Генеза, 2020. 208 с.
Olena V. Otravenko, Olena M. Shkola, Valeriy O. Zhamardiy, Оlena D. Shynkarova, Olena V. Fomenko, Tetiana L. Poluliashchenko, Viktoriia I. Donchenko, (2024). Fostering the social activity of future specialists in physical education and sports in a health-preserving environment. Acta Balneologiсa. Journal of the polish balneology and physical medicine association. 2024 march-april, vol. LXVI. ISSUE 2 (180). Рр. 135-143. DOI: https://doi.org/10.36740/ABAL202402110. ISSN 2082-1867. URL: https://actabalneologica.pl/2-2024/
Beames J., Higgins M., Nicol P. Remote outdoor education: learning beyond the classroom during COVID-19. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. 2021. Vol. 21(4). P. 291-304. DOI: https://doi.org/10.1080/14729679.2021.1894836.
Thomas M., Rogers L. Developing soft skills through digital youth programmes: lessons from non-formal education. International Journal of Educational Development. 2022. Vol. 91. Article 102599. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2022.102599
OECD. The Future of Education and Skills: Education 2030. Conceptual Learning Framework. Paris: OECD Publishing, 2021. 112 p. URL: https://www.oecd.org/education/2030-project/.
Європейська асоціація навчання на природі (EAOL). Outdoor Learning and Digital Innovation. Річний звіт. Брюссель, 2023. 58 с. URL: https://www.outdoorlearning.eu/publications.
YouTube канал «Андрій Геревенко». URL: https://www.youtube.com/channel/UCmVyriYCJFqe2wjAlG2nG_w