ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ ФАХОВОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

Анотація

У статті розглянуто питання цифрової трансформації методики викладання фахової іноземної мови у контексті змішаного навчання у закладах вищої освіти технічного та економічного профілю. Актуальність проблеми обумовлена необхідністю адаптації освітнього процесу до нових вимог ринку праці, що передбачають не лише володіння спеціальними знаннями, а й здатність до ефективної міжкультурної комунікації, участі у міжнародних проектах, конференціях, академічних обмінах. У статті акцентовано увагу на перевагах цифрових технологій для створення інтерактивного, адаптивного та персоналізованого навчального середовища, яке дозволяє моделювати професійні ситуації, використовувати автентичні джерела, впроваджувати симуляції, навчальні платформи та засоби штучного інтелекту.

Виділені особливості застосування змішаного навчання як ефективної стратегії реалізації цифрової трансформації, що поєднує очну взаємодію викладача та студента з можливостями цифрових платформ. Особливу увагу приділено перевагам такої організації навчання: гнучкість форматів, можливість індивідуалізації траєкторії навчання, доступ до мультимедійних ресурсів, розвиток цифрової грамотності студентів. Наведено приклади навчальних завдань у змішаному форматі для студентів економічних і технічних спеціальностей: кейс-стаді, презентації, онлайн-дискусії, створення флеш-карток, підсумкове тестування, рольові ігри, відеоінструкції та переклад технічної документації.

У роботі систематизовано сучасні наукові підходи до цифровізації вищої освіти, наведено аналіз праць українських і зарубіжних дослідників, які висвітлюють переваги цифрових технологій у формуванні комунікативної та професійно орієнтованої іншомовної компетентності. Також підкреслюється роль викладача як проектувальника цифрового навчального середовища, що вимагає від нього нових цифрових навичок та педагогічної гнучкості.

Обґрунтовано доцільність впровадження змішаного навчання в технічних та економічних ЗВО як основи для цифрової трансформації методики викладання іноземної мови. Змішане навчання розглядається як ключ до інтеграції іноземної мови у фаховий контекст, що сприяє підвищенню мотивації студентів, розвитку навичок самоосвіти, критичного мислення та комунікативної компетентності. Робота має прикладний характер і може бути корисною для викладачів, розробників навчальних курсів, методистів, а також усіх, хто працює над модернізацією мовної освіти у цифрову епоху.

Посилання

Halytskyi, O.V., Mykytenko, P.M., Malezhyk, P.M., Maydanyuk, I.V. (2023). Vykorystannya LCMS MOODLE dlya orhanizatsiyi dystantsiynoho ta zmishanoho navchannya. [Using LCMS MOODLE to organize distance and blended learning. Naukovi zapysky]. Seriya: Pedahohichni nauky. Kropyvnytskyi: Tsentralnoukrayinskyi derzhavnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka. Vypusk 210. 268 s. [in Ukrainian]
Hulich, O., Chetveryk, V. (2024). Tsyfrova transformatsiya inshomovnoyi osvity: tekhnolohiyi shtuchnoho intelektu. [Digital transformation of foreign language education: artificial intelligence technologies]. Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi v tsyfroviy shkoli : zb. tez dop. uchasnykiv VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. molod. uchenykh, m. Kharkiv, 15–16 trav. 2024 r. / Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody ; uporyad.: N. Ponomarova, N. Olefirenko, V. Andriyevska. Kharkiv. S. 85–89. [in Ukrainian]
Dukhanina, N. M., Lesyk, H. V. (2022). Tsyfrovizatsiya osvitnoho protsesu: problemy ta perspektyvy. [Digitalization of the educational process: problems and prospects]. International scientific and practical conference «Modern directions of scientific research development» (May 18-20, 2022). Chicago. USA. Chicago: BoScience Publisher. P. 406–409. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/49235/1/p.406- 409.pdf [in Ukrainian]
MON. Tsyfrova transformatsiya osvity i nauky. [Ministry of Education and Science. Digital Transformation of Education and Science]. URL: https://mon.gov.ua/tag/tsifrova-transformatsiya-osviti-i-uki?&tag=tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki (data zvernennya 01.06.2025r.) [in Ukrainian]
Semenikhina, O.V., Yurchenko, A.O., Sbruyeva, A. A. ta in. (2020). Vidkryti tsyfrovi osvitni resursy v haluzi IT: Kilkisnyy analiz. Open Digital Educational Resources in IT: A Quantitative Analysis Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya. Tom 75. №1. S. 331-348. [in Ukrainian]
Shevchenko, I. A., Kostenko, D., Molchanyuk, O. V., Veresh, M., Kalichka, YU. V. (2023). Zmishane navchannya v epokhu tsyfrovoyi transformatsiyi [Blended learning in the era of digital transformation]. Visnyk nauky ta osvity. Seriya: Filolohiya Seriya: Pedahohika. Seriya: Sotsiolohiya. Seriya: Kultura i mystetstvo. Seriya: Istoriya ta arkheolohiya. № 5(11). S. 945. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-5(11). [in Ukrainian]
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Гавриленко, О. (2025). ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ ФАХОВОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 411-416. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-411-416