ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА ЙОГО ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

  • Тетяна Бабенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-5085-2779
  • Владислав Дорошенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0008-2321-6708
Ключові слова: керівники закладу загальної середньої освіти, здоров'язбережувальна компетентність, професійна компетентність, школярі, освітній процес, здоров’я, здоров’язберігальна діяльність

Анотація

У статті актуалізовано питання збереження здоров'я школярів в освітньому процесі, оскільки кількість хворих дітей у нашій державі зростає через погіршення та нестабільність соціально-економічної, екологічної ситуації, незадовільні умови життя частини населення, що знижує адаптивні можливості дитячого організму та його опірності до дії різних шкідливих факторів.

Визначено, що здоров'язбережувальна компетентність керівника закладу загальної середньої освіти – це складова його професійної компетентності; це здатність та готовність керівника до планування, організації та реалізації заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів, педагогів та інших членів шкільного колективу. До структури здоров’язбережувальної компетентності керівника закладу загальної середньої освіти слід віднести такі основні компоненти: мотиваційно-ціннісний (інтереси, мотиви, цілі, переконання, ставлення, ціннісні орієнтації на здійснення здоров’язберігальної діяльності); гносеологічний (сукупність психолого-педагогічних та управлінських знань, зокрема про: нормативно-правове забезпечення розвитку здоров’я через освіту; засади управління закладом із позиції здоров’язбереження; основи людського здоров’я, особливості формування фізичного, психічного, соціального, ментального здоров’я на різних етапах онтогенезу людини; складові здорового способу життя; особливості застосування здоров’язберігальних засобів, форм, методів, технологій тощо); процесуальний (сукупність професійних умінь, якість засвоєння й узагальнення яких необхідні для здійснення педагогом здоров’язберігальної діяльності) і рефлексивний (самоаналіз, самооцінка та корекція результатів власної діяльності, здатність до самоосвіти і саморозвитку для ефективного здійснення здоров’язберігальної діяльності).

У статті наведено результати дослідження ставлення керівників шкіл до проблеми збереження здоров'я учнів в освітньому процесі, які дозволили виявити ступінь системності роботи школи над проблемою збереження здоров'я учнів; розглянути специфіку взаємодії школи із зовнішнім середовищем, виявити труднощі у роботі з партнерами щодо збереження здоров'я дітей; з’ясувати особливості сприйняття проблем збереження здоров'я школярів керівниками шкіл, їх розуміння реальної та бажаної діяльності педагогічного колективу щодо збереження здоров'я школярів.

Результати дослідження дозволять розпочати обґрунтування умов розвитку здоров’язбережувальної компетентності та розробку програмно-методичного забезпечення підготовки та перепідготовки педагогів та керівників шкіл до здоров'язберігаючої діяльності.

Посилання

Іонова О. М., Черновол-Ткаченко Р. І., Гресь О. В. Здоров’язберігаюча діяльність керівника загальноосвітнього навчального закладу: теоретичні та практичні аспекти. Х. : Вид. група «Основа» (Бібліотека журналу «Управління школою». Вип. 04 (159)). 2016. 144 с.
Лавриненко Л. Ментальне здоров’я школярів в умовах воєнного стану. Том 182 № № 26 (2024): Вісник Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка. С. 133-138.
Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text
Нова українська школа. URL: https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola?&tag=nova-ukrainska-shkola
Організація профілактичної роботи у навчальних закладах: посібник для адміністраторів системи освіти / О. В. Березюк, Т. В. Воронцова, О. В. Єресько, В. С. По-номаренко, І. А. Скорбун. Київ: «Здоров’я через освіту», 2014. 128 c.
Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/
1/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf
Романишина Л., Крищук Б., Брижак Н. Сучасні підходи до формування здоров’язбережувальних компетентностей майбутніх учителів початкової школи. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. 2023. № 1. С. 104-108.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Бабенко, Т., & Дорошенко, В. (2025). ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА ЙОГО ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 406-410. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-406-410