ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕГРАЦІЇ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННЯ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН В АКАДЕМІЧНИХ ЛІЦЕЯХ

Ключові слова: імерсивні технології навчання; заклади загальної середньої освіти; академічні ліцеї; інтеграція технологій; імплементація технологій

Анотація

У статті розглядається проблема інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітній процес закладів загальної середньої освіти, зокрема акцентується увага на потенціалі імерсивних технологій у навчанні природничо-математичних дисциплін в академічних ліцеях. Обґрунтовано важливість технологічної інтеграції як невіддільного складника сучасного якісного навчання, що сприяє підвищенню мотивації учнів, візуалізації складних концепцій та інтенсифікації навчального процесу.

У роботі здійснено порівняльний аналіз понять «технологічна інтеграція» та «технологічна імплементація», що часто використовуються як синоніми у вітчизняній науковій літературі. На основі аналізу наукових праць запропоновано розмежування цих понять, де інтеграція розглядається як процес використання технологій для покращення навчального процесу та підтримки цілей навчання, а імплементація – як цілеспрямоване впровадження технологій, регламентоване на державному рівні. Визначено чотири рівні технологічної інтеграції: низький, початковий, середній та високий, кожен з яких характеризується різним ступенем проникнення технологій у навчальну діяльність учнів.

Основну увагу в статті приділено дослідженню переваг інтеграції імерсивних технологій у навчання природничо-математичних предметів. Серед ключових переваг виокремлено підвищення продуктивності навчання, збільшення залученості учнів, забезпечення комплексної візуалізації абстрактних моделей, розвиток просторового мислення завдяки інтерактивному досвіду, врахування психологічних особливостей сприйняття навчального матеріалу, створення безпечного та адаптивного навчального середовища, сприяння професійному зростанню вчителів, можливість міжпредметних зв’язків та демократизацію освіти.

На основі проведеного аналізу сформульовано принципи ефективної інтеграції імерсивних технологій у навчання природничо-математичних дисциплін в академічних ліцеях. До цих принципів належать педагогічна доцільність та відповідність цілям навчання, інтеграція з традиційними методами навчання, поступове впровадження, технологічна безпека та етичність, доступність, інтерактивне навчання та створення мультисенсорного навчального середовища.

Посилання

Aggarwal D. Integration of innovative technological developments and AI with education for an adaptive learning pedagogy. China Petroleum Processing and Petrochemical Technology. 2023. Vol. 23. No 2. P. 709-714. URL : https://doi.org/10.5281/zenodo.7778371 709
Consoli T., Désiron J., Cattaneo A. What is “technology integration” and how is it measured in K-12 education? A systematic review of survey instruments from 2010 to 2021. Computers & Education. 2023. Vol. 197, 104742. URL : https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104742
Davies R. S., West R. E. Technology integration in schools. Handbook of research on educational communications and technology. Springer. 2014. Р. 841–853 URL : https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_68
Dick E. The Promise of Immersive Learning: Augmented and Virtual Reality’s Potential in Education. Information Technology & Innovation Foundation. 2021. T. 1. P. 1–10. URL : https://itif.org/publications/2021/08/30/promise-immersive-learning-augmented-and-virtual-reality-potential/
Education Resources Information Center Thesaurus. ERIC : website. URL : https://eric.ed.gov/?ti=Technology+Integration. (дата звернення: 30.04.2025)
Garzón J. An Overview of Twenty-Five Years of Augmented Reality in Education. Multimodal Technologies and Interaction. 2021. Vol. 5. Issue 7. URL : https://doi.org/10.3390/mti5070037
Hertz M. B. What Does “Technology Integration” Mean? Edutoria : website. URL : https://www.edutopia.org/blog/meaning-tech-integration-elementary-mary-beth-hertz (дата звернення: 30.04.2025)
Jin S., Huang J., Zhong Z. Application of Immersive Technologies in Primary and Secondary Education. Frontiers of Digital Education. 2024. Vol. 1. Issue 2. P. 142-152. URL : https://doi.org/10.1007/s44366-024-0001-3
Kuznetsova H., Danylchenko I., Zenchenko Т., Rostykus N., Lushchynska O. Incorporating innovative technologies into higher education teaching: Mastery and implementation perspectives for educators. Multidisciplinary Reviews : Published Online. 2024. https://doi.org/10.31893/multirev.2024spe027
Mishra P., Koehler M. J. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record. 2006. Vol. 108 (6). P. 1017-1054
Pittman T., Gaines T. Technology integration in third, fourth and fifth grade classrooms in a Florida school district. Educational Technology Research & Development. 2015. Vol. 63 (4). P. 539-554. URL : https://doi.org/10.1007/s11423-015-9391-8
Roberts C. Implementing Educational Technology in Higher Education: A Strategic Approach. The Journal of Educators Online. 2008. Vol. 5(1). URL : https://doi.org/10.9743/JEO.2008.1.1
Rodríguez R. M. Implementación process of technology in education: the case of blackboard 9.1 in the university of Manchester. Actualidades Investigativas en Educación. 2013. Vol. 13. No 3. URL : https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000300007 (дата звернення: 30.04.2025)
Volpe G., Gori M. Multisensory interactive technologies for primary education: From science to technology. Frontiers in psychology. 2019. Vol. 10. Art. 1076. URL : https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01076
Генсерук Г., Терещук Г., Сисоєв О., Васи-ленко О. Змішане навчання в контексті цифрової трансформації вищої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2023. № 1(1). С. 35–45. URL : https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.5
Як зробити освітнє середовище безпечним? Освітній омбудсмен України : вебсайт. URL : https://eo.gov.ua/yak-zrobyty-osvitnie-seredovyshche-bezpechnym/2019/10/25/ (дата звернення 30.04.2025).
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Рашевська, Н. (2025). ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕГРАЦІЇ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННЯ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН В АКАДЕМІЧНИХ ЛІЦЕЯХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 400-405. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-400-405