ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ МУЗИЧНІЙ ОСВІТІ: ПЕРЕВАГИ ТА ОБМЕЖЕННЯ
Анотація
У статті проаналізовано впровадження штучного інтелекту, цифрових технологій у професійну музичну освіту та вплив цих технологій на різні аспекти музичної освіти, включаючи методику викладання, доступність навчальних матеріалів, розвиток творчих навичок та організацію навчального процесу. Визначено оптимальні шляхи інтеграції ШІ та цифрових технологій в освітній процес з метою максимізації їхніх переваг та мінімізації потенційних негативних наслідків. Зазначено недостатність комплексних досліджень у науковій літературі, що враховують специфіку професійної музичної освіти та потреби підготовки висококваліфікованих музикантів. Включено значну кількість посилань на новаторські дослідження Роуз Лаккін, провідного експерта в галузі AIEd, оскільки її глибокі та щирі ідеї суттєво поглибили розуміння проблем та перспектив інтеграції штучного інтелекту в освіту. Здійснено комплексний аналіз переваг і обмежень застосування штучного інтелекту та цифрових технологій у професійній музичній освіті з систематизацією існуючих підходів до використання ШІ та цифрових технологій. Розглянуто конкретні приклади музичних платформ і веб-сайтів, що застосовують ШІ та цифрові технології – навчальна платформа «Musicca», веб-сайт teoria.com та програма AI Duet, надано їхній функціонал, динамічність вдосконалення цифрових інструментів та визначено вплив цих технологій на професійно-творчий розвиток майбутніх музикантів в контексті індивідуально-освітньої траєкторії навчання. Узагальнено, що ШІ та цифрові технології відкривають значні можливості для музичної освіти, включаючи персоналізацію навчання, розширення доступу до навчальних матеріалів, автоматизацію рутинних завдань та стимулювання творчої діяльності. Водночас, існують певні обмеження та ризики, такі як потенційне зниження креативності, залежність від якості даних, етичні проблеми та необхідність належної підготовки викладачів. Наголошено на важливості збалансованого підходу до впровадження ШІ та цифрових технологій, що поєднує їхні переваги з традиційними методами навчання та враховує специфіку музичної освіти.
Посилання
Данилюк М. Вплив інформаційних технологій на розвиток музичної освіти та індустрії : можливості та виклики. Collection of Scientific Papers «ΛΌГOΣ», (September 20, 2024; Paris, France). С. 317-320. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-20.09.2024.063
Калуст’ян О., Остапчук-Будз М., Ковлева М. Перспективи використання штучного інтелекту у професійній музичній освіті. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Том 46. С. 153-158. URL: https://zbirnyky.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/article/view/690/712 (дата звернення: 07.04.2025).
Кишакевич Б. Ю, Кишакевич С. В, Стець Г. В. Сучасні тенденції цифровізації музичної освіти. Академічні візії. 2024. № 27. С. 1-10. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/888
Коваленко О. М., Яцишин А. В. Музична самоосвіта дорослих із застосуванням щтучного інтелекту. Освіта та розвиток обдарованої особис-тості. №3 (94) / III квартал / 2024. С. 15-22. DOI: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2024-3(94)-15-22
Пащенко І. Сучасні музично-комп’ютерні технології як засіб формування інформаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. URL: http://surl.li/lkvwb (дата звернення: 07.04.2025).
Ярошенко О. М. Використання штучного інтелекту в музичній освіті: можливості, перспективи. Інтеграція штучного інтелекту в освіту – виклики та можливості : збірник тез науково-методичних доповідей Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (Київ, 10 грудня 2024 р.–20 січня 2025 р.) / Частина 2. Київ–Львів–Торунь : Національний університет фізичного виховання і спорту України, Liha-Pres, 2025. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-477-4-252
Luckin R. Empowering Ukrainian Higher Education: Navigating the AI Revolution in Teaching and Learning [lecture] URL: https://youtu.be/ZTT2RvNPR9U (дата звернення 08.01.2025).
Luckin. R.. Exploring the future of learning and the relationship between human intelligence and AI. An interview with Professor Rose Luckin (pp. 346-363) Journal of Applied Learning & Teaching. 2024. Vol.7 No.1 Pp. 346-363 URL: http://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/index (дата звернення 28.12.2024).
Söker nya vägar i musikundervisningen (В пошуках нових шляхів в музичній освіті), 25 листопада 2017 р. URL: https://musedlab.org/notio (дата звернення 08.01.2025).