ОСОБЛИВОСТІ ФОРТЕПІАННОЇ МУЗИКИ XXI СТОЛІТТЯ

  • Сіньюй Ма Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0001-7849-822X
Ключові слова: музика XXI століття, фортепіанна музика, композитори XXI століття, музична форма, гармонія, ритміка, темброві засоби, музична мова, стилі та жанри, виконавська техніка, музична інтерпретація, образний зміст, музичні експерименти, новітні технології в музиці, музична педагогіка, композиційні стратегії, художнє вираження, глобалізація в музиці

Анотація

Музика XXI століття є свідченням радикальних змін у розвитку музичного мистецтва. Відмовившись від традиційних норм класичної епохи, композитори нового століття шукають нові шляхи вираження, здійснюючи експерименти з музичною формою, гармонією, ритмікою, тембровими засобами та іншими елементами музичної мови. Сучасна фортепіанна музика відрізняється великою різноманітністю стилів, жанрів і форм, що відображає багатогранність творчих пошуків музикантів у нову епоху. Окрім технічних складнощів, що ставлять високі вимоги до виконавців, вона також відкриває нові можливості для художнього вираження. Аналіз музичних творів XXI століття з точки зору їх образного змісту та стилістичної природи стає важливою складовою музикознавчих досліджень. Сучасні композитори активно використовують новітні технології, а також поєднують класичні та інноваційні методи композиції, що відкриває нові горизонти для музичних інтерпретацій. Водночас фортепіанна музика XXI століття характеризується різноманітністю виконавських підходів, оскільки кожен твір вимагає індивідуального трактування та особливого розуміння композиційних засобів. Завдяки інтеграції нових музичних мов і технологій, а також розвитку композиторських стратегій, що йдуть у розріз із традиціями минулого, сучасні фортепіанні твори набувають особливої складності й універсальності. Важливим аспектом є те, що сьогодні музика більшою мірою виявляється в контексті глобалізації, де взаємодія різних культур і стилів сприяє виникненню нових музичних течій. У цьому контексті, особливо важливими є дослідження стилістичних і жанрових особливостей творів, створених у XXI столітті, що допомагає не тільки зрозуміти зміни в музичному мисленні, але й сформулювати нові підходи до виконавської техніки та педагогічної практики. Творчість композиторів нового століття дає можливість розглядати музику як процес, що постійно еволюціонує, інтегруючи нові технології та інтерпретаційні стратегії. Проте важливим залишається й те, що всі ці новації продовжують служити основою для культурної самобутності та збереження традиційної музичної спадщини.

Посилання

Лю Юйтен. Явище стильової інтеграції у камерно-вокальній творчості європейських і китайських композиторів від ХІХ до ХХ століття. Одеса. 2018. 20 с
Ревенко Н. В. Фортепіанна творчість українських композиторів у контексті розвитку музичної культури України (80-90-ті роки ХХ століття): автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. 17.00.01 – теорія і історія культури. Київ. НМАУ імені П.І. Чайковського. К. 2004. 20 с. 130.
Ровенко О. Передмова до твору П. Хіндеміта «Ludus Tonalis». Київ: Музична Україна. 1978.
Цзя Шиї Передумови та напрями розвитку фортепіанної сюїти у творчості китайських композиторів ХХ століття: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. О., 2013. 18 с.
Чжоу Дапин. Жанровые истоки музыкальной образности фортепианных полифонических циклов ХХ века. Музичне мистецтво і культура: науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Одеса: Астропринт, 2018. Вип. 26. С. 172–185.
Шевченко Л. М. Стильові характеристики української фортепіанної культури XX століття: монографія. Одеса: Астропринт, 2019. 336 с.
Тимощенко Н. О. Фагот в українській камерній музиці кінця XX – початку XXI століття: виконавські школи та композиторська творчість: дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського Міністерства культури України. Київ. 2018. 289 с.
Astalosh G. L., Sokolovskyy Y. A. Postmodern Accents in the Works of Ukrainian Composers of the Late XX Century. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2023. No. 15(2). Pp. 324–341. URL: https://doi.org/10.18662/rrem/15.2/736
Batstone L. “Every Kind of Art Began to Flourish”: Ukrainian music in the modernist context. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. 2023. No. 136. 49–59. URL: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2023.136.276554
Burge D. Twentieth-Century Piano Music. New York : Schirmer Books, 1990. 284 р
Gartner K. The Expansion of Pianism since. Ph.D. thesis. New York: New York University, 2001.
Lan Ping-Ting. New Resources in Twentieth-Century Piano Music and Richard Wilson’s Eclogue : Doctor of Musical Arts dissertation (Performance). Denton : University of North Texas. 1994. 89 p.
Shockley A. The Contemporary Piano : A Performer and Composer’s Guide to Techniques and Resources. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2018. 268 p.
Kirby F. E. A Short History of Keyboard Music. New York : Free Press. 1996. 534 p.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Ма, С. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ФОРТЕПІАННОЇ МУЗИКИ XXI СТОЛІТТЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 381-385. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-381-385