ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ І НЕВЕРБАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯ В ПІДГОТОВЦІ ДИРИГЕНТА-ХОРМЕЙСТЕРА: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНІ ОРІЄНТИРИ
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі модернізації системи фахової підготовки диригентів-хормейстерів в умовах сучасних соціокультурних викликів, зокрема війни, цифрового перевантаження та зростання психологічної напруги в суспільстві. Автор обґрунтовує, що в таких обставинах ключовими компонентами професійної компетентності диригента стають емоційний інтелект (ЕІ) та навички ефективної невербальної комунікації, які в традиційних освітніх програмах часто залишаються поза увагою.
Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та практичне висвітлення значення ЕІ та невербальної комунікації у професійному становленні диригента-хормейстера, а також розроблення конкретних рекомендацій щодо їх інтеграції в освітній процес.
Особливу увагу приділено нейропсихологічним аспектам диригування. Розглядається, як у процесі роботи з хором активізуються префронтальна кора, лімбічна система та система дзеркальних нейронів, що безпосередньо сприяє розвитку саморегуляції, емпатії та інтегративного мислення. Водночас наголошується на проблемі зниження базового рівня підготовки абітурієнтів та ризиках використання спрощених методів навчання (копіювання), які гальмують розвиток індивідуальної емоційної виразності.
Як практичне рішення, автор пропонує системний підхід до оновлення освітніх програм, що включає розробку та впровадження спеціалізованих навчальних модулів для бакалаврського та магістерського рівнів. Ці модулі охоплюють основи ЕІ, нейропсихологію музичного сприйняття, психофізіологію диригентської взаємодії та розвиток емоційно-лідерської компетентності. Для їх реалізації рекомендовано використовувати комплекс інтерактивних методів: тренінги, майстер-класи, рефлексивні практики (відеоаналіз, кейс-методи), а також сучасні технології (VR-симуляції, біофідбек).
Автор підкреслюює, що цілеспрямований розвиток емоційного інтелекту та невербальних навичок є не допоміжним, а фундаментальним завданням сучасної мистецької освіти, що дозволяє готувати не лише технічно вправних виконавців, а й гнучких, чуйних та психологічно стійких лідерів творчих колективів.
Посилання
Дерев’янко С. П. Психологія емоційного інтелекту: Навчально-методичні рекомендації. Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2023. 80 с.
Лєвіт Д. А. Formation of Emotional Intelligence in The Process Of Professional Training Of An Artist-Vocalist. Роль соціального та емоційного інтелекту як найважливіших soft-skills ХХІ століття в освітньому процесі: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 6 березня – 16 квітня 2023. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 235–238.
Просіна О. В. Розвиток емоційного інтелекту як основа формування професійної компетентності майбутнього вчителя музики. Гірська школа Українських Карпат. 2018. №18. С. 124–128.
Раструба Т. В. Критерії, показники та рівні сформованості здатності хорових диригентів до художньо-творчого спілкування. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. 2023. Випуск 209. С. 263–268.
Рудницька О. Педагогіка: загальна та мистецька: Навчальний посібник. Тернопіль: навчальна книга–Богдан, 2005. 360 с.
Скорик Т. Вплив соціального та емоційного інтелектів на становлення професійної успішності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Сучасні проблеми здоров’я та здорового способу життя у педагогічній освіті. 2022. № 16 (172). С. 201–204.
Теодорович С., Ковбасюк А. Розвиток емоційного інтелекту в педагогічній роботі хорового диригента. Молодий вчений. 2020. № 7 (83). С. 53–56.
Ros-Morente Agnès & Oriola Salvador & Gustems Josep & Filella G. Beyond music: Emotional skills and its development in young adults in choirs and bands. International Journal of Music Education. 2019. 37.
McGinnis E. J. (2018). Developing the emotional intelligence of undergraduate music education majors: an exploratory study using Bradberry and greaves’(2009) emotional intelligence 2.0. J. Music. Teach. Educ. 2018. 27. Pp. 11–22.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. TARGET ARTICLES: Emotional Intelligence: Theory, Findings, and Implications. Psychol Inq. 2004. 15 (3). Pp. 197–215.
Rastruba Т., Dorokhina L., Konovalova I., Mykhailets V., Shpak H. & Khomenko A. (2025). Vocal and Choral Performance as an Aspect of Neuro-Education. BRAIN. Broad Research in April 2025 Artificial Intelligence and Neuroscience Volume 16, Special Issue 1. Pp. 152–164.