МУЗИЧНА ТЕРАПІЯ ЯК ПРОФЕСІЯ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ ОГЛЯД ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ПРОСТОРІ

  • Руфіна Добровольська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-1414-8861
  • Ірина Швець Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-3803-9683
Ключові слова: музикотерапія, професійна підготовка, європейські освітні програми, досвідне навчання, самодосвід, клінічна практика, супервізія, міждисциплінарний підхід

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз системи професійної підготовки майбутніх фахівців з музикотерапії в європейському освітньому просторі. Висвітлено критерії вступу до навчання, сучасні тенденції формування змісту освітніх програм, зокрема модулі, що становлять основу музикотерапевтичної освіти: музична та художня формація, клінічна практика, медико-психологічна підготовка, досвідне навчання, а також елементи загального гуманітарного розвитку. Окрему увагу приділено значенню музичного компоненту в навчальних програмах, що, попри різні відсоткові співвідношення, залишається фундаментом для формування терапевтичної ідентичності.

Проведено порівняльний аналіз кількісних показників (тривалість практики, обсяг супервізії, години самодосвіду) та якісних характеристик (методи навчання, фокус програм) підготовки в різних країнах ЄС. Виявлено істотні відмінності, зумовлені історичними, національними, культурними та економічними факторами. Окреслено роль досвідного навчання та самодосвіду у формуванні глибокого розуміння терапевтичного процесу, розвитку емпатії та саморефлексії. У цьому контексті самодосвід трактується не лише як інструмент самопізнання, а й як педагогічна категорія, що сприяє інтеграції особистісного та професійного розвитку. У статті також порушено питання щодо узгодження програм з іншими медичними і психотерапевтичними спеціальностями з метою підвищення якості освітніх послуг та визнання музикотерапії як повноцінної академічної професії. Представлено короткий огляд існуючих докторських програм у сфері музикотерапії та їхній вплив на розвиток наукової бази, підвищення статусу професії у міжнародному контексті.

Результати дослідження можуть бути корисними для розробників навчальних програм, педагогів, супервізорів і науковців, які працюють у галузі музикотерапії, а також для фахівців, зацікавлених у міждисциплінарному підході до терапевтичної освіти. Стаття спрямована на стимулювання подальшої дискусії щодо гармонізації змісту професійної підготовки, розбудови міжнародного партнерства та формування єдиної професійної ідентичності фахівців з музикотерапії.

Посилання

СПИСОК ДЖЕРЕЛ
Bruscia K. E. Defining Music Therapy (3rd ed.). Barcelona Publishers. 2014.
Jacobsen S. L., & Bonde L. O. In: Stegemann, T., Schmidt H. U., Fitzthum E., & Timmermann, T. (Eds.). Theme and Variations – European Music Therapy Education. 2014. Pp. 65–72.
Timmermann T., Schmidt H. U., Stegemann T., & Fitzthum E. Basic modules in music therapy training: A European perspective. Approaches: Music Therapy & Special Music Education. 2013.
Murphy K. M. Experiential Learning in Music Therapy Training. In: Stegemann et al. (Eds.). Theme and Variations – European Music Therapy Education. 2014. Pp. 17–22.
Edwards J. The role of student self-experience in music therapy training. Voices: A World Forum for Music Therapy. 2013. 13(1). URL: https://doi.org/10.15845/voices.v13i1.684
Ridder H. M., & Tsiris G. Editorial: Music therapy in Europe. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy. 2015. Issue 5(2). Pp. 7–9.
Reissenberger K. Versuch einer Überschau musiktherapeutischer Bemühungen innerhalb des europäischen Raumes. Unpublished diploma thesis, Akademie für Musik und darstellende Kunst Wien, Vienna. 1970.
Європейський реєстр музикотерапевтів (EMTR) URL: http://emtc-eu.com/register/
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Добровольська, Р., & Швець, І. (2025). МУЗИЧНА ТЕРАПІЯ ЯК ПРОФЕСІЯ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ ОГЛЯД ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ПРОСТОРІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 334-339. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-334-339