ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
У статті проаналізовано теоретичні аспекти проблеми самостійної роботи студентів в умовах дистанційного навчання. Актуалізовано перехід на дистанційну форму навчання, розширення сфери самостійної діяльності студентів через залучення до процесу пізнання інформаційних та телекомунікаційних комп’ютерних технологій як першооснови формування навичок самоорганізації, самоосвіти, самонавчання, самовдосконалення і саморозвитку. Аргументовано, що в умовах сьогодення дистанційна освіта набула ознак особливого освітнього простору, що відображає зміну людського мислення, презентує множинність і неоднорідність життєвих реалій, формує просторовий образ компетентностей, позначених актуальністю для будь-якої діяльності сучасної людини. Внесено уточнення щодо дефініціювання ключових понять «самостійна робота» і «дистанційне навчання». Виявлено різноманітність напрямів аналізу поняття «самостійна робота» у студіях сучасних науковців. Наголошено, що методично правильна організація самостійної роботи студента передбачає поступову зміну відносин між студентом і викладачем. Засвідчено різноаспектність дифініціювання феномену «дистанційне навчання». Акцентовано на дослідженнях, де розглядаються особливості дистанційної освіти у площині комунікацій між викладачем і студентом та визначено її характерні риси, схарактеризовано дистанційне навчання як позааудиторну самостійну роботу студентів. Узагальнено, що самостійна робота студентів в умовах дистанційного навчання є такою траєкторією освітнього процесу, яку кожен здобувач вибудовує індивідуально, самостійно, максимально адаптуючи її до себе. Дистанційне навчання відкриває здобувачам вищої освіти доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищує ефективність самостійної роботи, розширюючи можливості для творчого самовираження, знаходження та закріплення різних професійних навичок, компетентностей.
Посилання
Воєвідко Л. М. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти. Збірник наукових праць «Педагогічна освіта : теорія і практика». Кам’янець-Подільський. 2016. Вип. 21. Ч. 2. С. 25–31.
Даценко Г. В. Дистанційне навчання як засіб стимулювання самоосвіти. Дистанційне навчання як сучасна освітня технологія. 2017. С. 1–14.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г.Кремень. К. : Юрінком Інтер. 2008. 1040 с.
Євтух М. Б., Лузік Е. В., Ладогубець Н. В., Ільїна Т. В. Педагогічна психологія : підручник. Київ : Інтердрук, 2014. 420 с.
Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. URL: http://uiite.kpi.ua/2019/06/03/1598
Корбут О. Г. Дистанційне навчання: моделі, технології, перспективи. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/sites/default/files/korbut_o._g._tezi.pdf.
Кравцова Л. В. Аналіз ефективності системи дистанційного навчання в процесі перевірки компе-тенцій. Інформаційні технології в освіті. 2017. № 3. С. 74–85.
Купновицька І. Г. Дистанційна форма навчання як один із методів підвищення мотивації навчання студентами заочної форми підготовки. Прикарпатський вісник НТШ. Пульс. 2019. № 6. С. 73–79.
Малихін О. В. Організація самостійної навчаль-ної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів: теоретико-методологічний аспект : монографія. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. 307 с.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
Паламарчук О. Проблеми організації дистанцій-ної та змішаної освіти в університетах України. Педа-гогічні наук: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. №9 (103). С. 237–248.
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти: затверджено наказом МОН від 8 вересня 2020 року №1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
Прибилова В. М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. URL: https://periodicals.karazin.ua/ issuesedu/article/download/8791/8312/.
Рудіна М.В. Самостійна робота у вимірі дистанційної освіти: дослідження думки студентів університету. Науковий вісник національного універси-тету імені К. Д. Ушинського. Вип. 2 (143). Одеса. 2023. С. 53–60.
Тамаркіна О. Самостійна робота студентів ЗВО в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 34 (Т. 5), 2020. С. 228–231.
Ясулайтіс В. А. Дистанційне навчання: методичні рекомендації: Київ: МАУП, 2005. 72 с.