ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ГОТОВНОСТІ ДО КЕРІВНИЦТВА ОРКЕСТРОВИМ КОЛЕКТИВОМ ЯК АКТУАЛЬНА ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

  • Ярослав Новосадов Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-6484-9914
Ключові слова: готовність, оркестровий колектив, майбутні бакалаври музичного мистецтва

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність формування у майбутніх бакалаврів музичного мистецтва готовності до керівництва оркестровим колективом. Зазначено, що керівництво оркестровим колективом вимагає від майбутніх бакалаврів музичного мистецтва високого рівня музично-теоретичних знань, диригентських навичок, володіння оркестровим репертуаром, а також сформованих лідерських якостей, комунікативних навичок та вміння організувати творчу діяльність оркестрового колективу. Здійснено аналіз підходів науковців до визначення поняття «готовність», «оркестрове виконавство», ознак музично-інструментального колективу. Визначено, що формування у майбутніх бакалаврів музичного мистецтва готовності до керівництва оркестровим колективом має здійснюватися з урахуванням особливостей міждисциплінарного підходу, який дозволить взаємодіяти між такими галузями як педагогіка, музикознавство. Цілісний підхід до проблеми готовності дає можливість гармонічно поєднати різні аспекти підготовки бакалаврів музичного мистецтва до керівництва оркестровим колективом – від особистісних до професійно орієнтованих. Враховуючи виклики сучасної мистецької освіти, готовність до керівництва оркестровим колективом визначено як особистісне утворення, що формується на основі знань, умінь, навичок, досвіду, цінностей та сприяє ефективній взаємодії в оркестровому колективі. Розкрито зміст цього поняття. Наголошено, що в процесі професійної підготовки майбутніх бакалаврів музичного мистецтва важливе значення займає створення сприятливих умов для усвідомлення ними ролі керівника як організатора музичного процесу. Акцентовано на тому, що вагомим є розуміння поступового та послідовного розвитку окремих елементів, яких можна досягти через інтеграцію теоретичних знань із практичними вміннями. У висновку зазначено, що важливим є взаємодія теоретичних знань (з інструментознавства, творчості композиторів різних епох, оркестрового репертуару, особливостей жанру та стилю) та практичної діяльності (навичок читання оркестрових партитур, диригування). Результати дослідження можуть бути використані для подальших наукових досліджень у галузі мистецької освіти та вдосконалення професійної підготовки майбутніх бакалаврів музичного мистецтва.

Посилання

Гончаренко С. Педагогічні дослідження : методологічні поради молодим науковцям. Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. 278 с.
Горбенко О. Метод художньо-творчих проектів у формуванні музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музики. 2010. URL: http: // ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_56/54.pdf (дата звернення 18.05.2025).
Ільченко О. Художні основи аматорського народного-оркестрового виконавства: автореф. дис. ... доктора мистецтвознавства: 17.00.03. Київ. 1996. 21 с.
Мозгальова Н., Сушицький М., Новосадова А. Специфіка підготовки вчителів музичного мистецтвв і хореографії до жанрово-стильового аналізу. Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. 2022. Вип. 28. С. 69-75. doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.31.01
Новий тлумачний словник української мови : у 4 т. Київ : Аконіт, 1999. Топ 2. 910 с.
Новосадов Я. Темброве інтонування як категорія мистецької освіти. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання. Вип. 3. 2024. С. 121-127. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(3)-13
Пляченко Т. Підготовка майбутнього вчителя музики до роботи з Учнівськими оркестрами та інструментальними ансамблями. Кіровоград: «Імекс-ЛТД», 2010. 428 с.
Ткаченко Т. Теоретико-методичні основи формування вокальнозвукової культури майбутнього вчителя музики у процесі професійної підготовки : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Київ, 2010. 43 с.
Шагар В. Сучасний тлумачний психологічний словник. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/427530.pdf (дата звернення 13.05.2025)
Mozgalova N., Novosadov Y. THE ROLE OF ORCHESTRA PERFORMANCE IN THE PROCESS OF TRAINING BACHELOR OF MUSIC ARTS. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2024. V. 4. Р. 125-132. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2024-4-13
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Новосадов, Я. (2025). ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ГОТОВНОСТІ ДО КЕРІВНИЦТВА ОРКЕСТРОВИМ КОЛЕКТИВОМ ЯК АКТУАЛЬНА ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 322-326. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-322-326