ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРИ У ФОРМУВАННІ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ключові слова: дослідницька компетентність; інформаційно-комунікаційні технології; комп’ютерна гра; інформаційне суспільство; засоби навчання; діти старшого дошкільного віку

Анотація

У статті здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз сучасних наукових підходів до проблеми формування дослідницької компетентності дітей старшого дошкільного віку, що є однією з актуальних тенденцій розвитку сучасної дошкільної освіти. Підкреслено, що формування дослідницької компетентності є важливим чинником у розвитку особистості дитини, оскільки сприяє становленню її пізнавальної активності, допитливості, навичок самостійного здобуття знань, формуванню критичного мислення, вмінню робити обґрунтовані висновки, аналізувати причинно-наслідкові зв’язки. Дослідницька компетентність розглядається як інтегрований результат когнітивного, емоційного та діяльнісного компонентів розвитку, що формується у процесі цілеспрямованої педагогічної взаємодії.

Проведено аналіз світових і вітчизняних наукових досліджень, що підтверджують ефективність ІКТ у дошкільній освіті, зокрема у розвитку дослідницьких навичок та екологічної свідомості дітей. Окрему увагу приділено аналізу потенційних можливостей використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі закладів дошкільної освіти. Обґрунтовано, що ІКТ можуть виступати ефективним інструментом стимулювання дослідницької активності дітей, забезпечувати візуалізацію пізнавального змісту, моделювання явищ та процесів, створення умов для інтерактивного навчання. Підкреслено, що цифрові засоби не замінюють традиційні методи, а розширюють можливості педагога у побудові індивідуалізованого та діяльнісно орієнтованого освітнього процесу.

Акцентовано увагу на необхідності формування цифрової грамотності педагогів, які мають володіти сучасними інструментами для організації дослідницької діяльності, виступати фасилітаторами дитячого пізнання.

Окреслено перспективні напрями подальших наукових пошуків: розробка та апробація навчально-методичного забезпечення з інших тем освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» для дітей старшого дошкільного віку, визначення педагогічних умов застосування ІКТ у формуванні дослідницьких умінь дітей дошкільного віку.

Посилання

Budnyk O., Matveieva N., Fomin K., Nazarenko T., & Kalabska V. Preparation of future teachers for the introduction of digital innovation in a rural school: problems and prospects. Revista Brasileira De Educação Do Campo. 2021. 6. e13124. URL: http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e13124
S. Danby A. Farrell, «Accounting for young children’s competence in educational research: New perspectives on research ethics». The Australian Educational Researcher. 31. 2004. p. 35-49.
S. Rose C. LeCroy. Improving Children’s Social Competence. Handbook of Behavioral Group Therapy.1985. p. 173-202.
R. Akkus, M. Gunel, and B. Hand, «Comparing an Inquiry-Based Approach Known as the Science Writing Heuristic to Traditional Science Teaching Practices: Are There Differences?». International Journal of Science Education, vol. 29. no 14. 2007. p. 1745-1765. URL: https://doi.org/10.1080/09500690601075629 (дата звернення 30.08.2019)
N. A. Xenofontos T. Hovardas Z. C. Zacharia and T. Jong, «Inquiry‐based learning and retrospective action: Problematizing student work in a computer‐supported learning environment», Journal of Computer Assisted Learning, vol. 36. no 3. 2019. doi: 10.1111/jcal.12384. URL:https://gnosis.library.ucy.ac.cy/bitstream/handle/7/52908/Xenofontos%20et%20al.%20Green%20access.pdf?sequence=3&isAllowed=y
S. Ghavifekr W. A. W. Rosdy, «Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in schools», IJRES, vol. 1 no. 2 pp. 175–191. 2015.
H. A. Nazarenko T. K. Andriushchenko, «Information and communication technologies as an instrument for preschool education quality improvement», Information Technologies and Learning Tools, vol. 69. no.1. pp. 21–36. 2019. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2688.
R. Bolstad, The role and potential of ICT in early childhood education: A review of New Zealandand international literature. Wellington: Ministry of Education. 2004.
L. Chen, T.-L. Chen, C.-J. Lin, H.-K. Liu, «Preschool Teachers’ Perception of the Application of Information Communication Technology (ICT) in Taiwan». Sustainability. vol. 11. no. 1. art. 114. 2018. doi:10.3390/su11010114.
F. A. Cordovilla, L. C. Salvatierra, and A. C. Lara, «Free Software as a Tool for a Quality Education in Latin America». Revista Inclusiones, vol. 7, Especial – Abril/Junio. 2020. p. 303-318.
I. Nikolaesku, O. Budnyk, V. Bondar, O. Tepla, & L. Berezovska. «Pedagogical Management in Inclusive Process of the Educational Institution». Amazonia Investiga, vol. 10, no 39. 2021. p. 76-85. URL: https://doi.org/10.34069/AI/2021.39.03.7
O. Dziabenko and O. Budnyk «Go-Lab Ecosystem: using Online Laboratories in a Primary School», in 11th annual International Conference on Education and New Learning Technologies. Palma de Mallorca, Spain. 1st-3rd of July, 2019. EDULEARN19 Proceedings, ISBN: 978-84-09-12031-4. [Online]. URL: https://iated.org/edulearn/publications (дата звернення 19.11.2019)
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Панченко, О., Соловей, Ю., & Бондар, В. (2025). ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРИ У ФОРМУВАННІ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 317-322. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-317-322