ВИКОРИСТАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНИХ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНІЙ МОВІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Ключові слова: професійно-орієнтовані автентичні матеріали, іноземна мова, технічна освіта, CLIL (Content and Language Integrated Learning), task-based learning, міждисциплінарний підхід, фахова комунікація

Анотація

Здійснено аналіз доцільності впровадження професійно-орієнтованих автентичних матеріалів у процес навчання іноземної мови студентів технічних спеціальностей з урахуванням міждисциплінарного, змістового та комунікативного чинників. Зазначено ефективність упровадження даних чинників у навчальний процес у напрямку поєднання лінгвістичних і технічних знань, актуалізації реального фахового змісту, практичному використанні мови. Проаналізовано специфіку автентичних текстів як джерела фахово значущої інформації, а також розглянуто шляхи їх адаптації для формування іншомовної комунікативної компетентності у межах CLIL-підходу (Content and Language Integrated Learning), розробленого Д. Койлом, П. Гудом, Д. Маршем тощо.

У роботі окреслено основні критерії добору автентичних матеріалів відповідно до професійної спрямованості підготовки здобувачів освіти, рівня мовної компетентності та когнітивного навантаження. Сформовано типологію джерел з урахуванням їх функціонального призначення (інформаційного, інструктивного, аналітичного) та можливостей для інтеграції в навчальний курс. Ураховано особливості застосування підходів task-based learning і problem-based learning у контексті роботи з автентичними матеріалами інженерного спрямування, відповідно до праць Дж. Вілліс, Д. Нунена, А. Гілмора та ін. науковців (сьогочасної доби).

Описано потенціал використання таких типів ресурсів, як технічна документація, патентні тексти, специфікації, презентації технологічних рішень, а також відеоматеріали фахової тематики з відкритих освітніх платформ. У процесі дослідження виокремлено методичні умови ефективного застосування автентичних матеріалів: відповідність змісту професійним цілям, можливість поступового ускладнення завдань, спрямованість на розвиток критичного мислення та функціональної грамотності.

Сформовано висновки щодо ролі автентичних матеріалів як інструменту підвищення мотивації студентів, забезпечення змістової релевантності навчального контенту та розвитку навичок професійного спілкування іноземною мовою.

Посилання

Бабʼяк, Ж. та ін. Використання матеріалів на заняттях ESP: автентичні завдання чи традиційні підручники. Освітні обрії. № 1 (48). 2019. С. 12-16.
Каліберда, Н. Ефективне викладання англійської мови студентам технічних спеціальностей : навчальні матеріали та сучасні технології. Колективна монографія : Іншомовна комунікація: інноваційні та традиційні підходи. Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара. 2024. 26 с.
Chang, M. M. Task-based language teaching and technology. Computer Assisted Language Learning. Vol. 32. No. 3. 2019. P. 193–211.
Coyle, D. et al. CLIL: Content and Language Integrated Learning Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 184 p.
Гудима, Г., Слодиницька, Ю. Використання автентичних матеріалів на заняттях з англійської мови у закладах вищої освіти. Закарпатські філологічні студії. Вип. 27 (1). 2023. С. 106-110.
Нипадимка, А., Сарновська, Н. Роль автентичних текстів в навчанні іноземним мовам майбутніх фахівців-міжнародників. Молодий вчений. № 4 (31). 2016. С. 84-87.
Bocanegra-Valle, A. Applied Linguistics and ESP: A Genre-Based Approach to Teaching Professional English. Iberica. Vol. 29. 2015. P. 9–24.
Ahmed, S. Authentic Materials in EAP: Challenges and Opportunities. Journal of Language and Education. Vol. 7(3). 2021. P. 45–54.
Gilmore, A. Authentic materials and authenticity in foreign language learning. Language Teaching. Vol. 40(2). 2007. P. 97–118.
Willis, J. A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996. 234 p.
Nunan, D. Task-Based Language Teaching Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 285 p.
Field, M. Authentic Materials for Language Learning: Principles and Practice. Language and Learning Journal. Vol. 45, No. 3. 2017. P. 321–334.
Banegas, D. L. Integrating content and language in English language teaching in secondary education: Models, benefits, and challenges. Studies in Second Language Learning and Teaching. Vol. 2, No. 1. 2012. P. 111–136.
Mishan, F. Materials Development for TESOL: A Practical Guide Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020. 312 p.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Головко, І. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНИХ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНІЙ МОВІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 312-316. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-312-316