КОМПОНЕНТИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

  • Оксана Філоненко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-4453-9887
  • Антон Буткевич Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0009-4099-6264
Ключові слова: культура, інформаційна культура, майбутні педагоги, компоненти інформаційної культури, інформаційно-комунікаційні технології

Анотація

У статті визначено й схарактеризовано компоненти інформаційної культури майбутніх педагогів.

Встановлено, що поліфункціональна особистісна та професійно значуща якість педагога – інформаційна культура – включає такі взаємопов’язані компоненти, як: когнітивний (передбачає активний, творчий характер мисленнєвої діяльності, розуміння сучасної наукової картини світу, повноту і глибину предметних знань, уміння приймати самостійні рішення в різних ситуаціях, інтерес до інформаційної діяльності з використанням засобів ІКТ), технологічний (передбачає комп’ютерну й інформаційну грамотність, що відповідає сучасному рівню розвитку інформатики та комп’ютерних технологій, структурі та якості інформаційних ресурсів, уміння ефективно використовувати інформаційні джерела різного характеру), інформаційно-комунікативний (передбачає активне використання майбутніми педагогами можливостей комп’ютерних комунікацій для міжособистісної та колективної взаємодії, здатність використовувати електронно-обчислювальні та електронно-інтелектуальні системи), прогностичний (включає свідомий вибір майбутніми педагогами джерел інформації, здатність прогнозувати можливі наслідки інформаційної діяльності, професійну і соціальну адаптацію в інформаційному середовищі, що постійно оновлюється) та ергономічний (включає здатність передбачати можливі негативні наслідки роботи з комп’ютером та вміння ефективно організовувати діяльність із використанням засобів ІКТ).

Формування виокремлених компонентів інформаційної культури педагога в процесі професійної підготовки передбачає наявність спеціального організованого освітнього середовища, певної системи педагогічних умов його функціонування, активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу та своєчасного оцінювання рівня її сформованості. Компоненти тісно переплітаються, взаємопов’язані та в підсумку являють собою системну якість особистості педагога, що найінтенсивніше формується під час професійної підготовки в освітньому процесі ЗВО.

Посилання

Вітвицька С. С. Педагогічна підготовка магістрів в умовах ступеневої освіти: теоретико-методологічний аспект: монографія. Житомир, 2009. 435 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 375 с.
Карабін О. Інформаційна культура студентів в контексті модернізації педагогічної освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2005. № 2. 149 с.
Коломієць А. М., Лапшина І. М., Білоус В. С. Основи інформаційної культури майбутнього вчителя: навчально-методичний посібник. Вінниця: ВДПУ, 2006. 88 с.
Купіна О. Формування інформаційної культури майбутніх учителів в умовах збройної агресії та інформаційної війни. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Дрогобич, 2023. Вип. 65. Том 2. С. 283–288.
Філоненко О. В. Формування професійно-педагогічної культура майбутнього викладача. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. Вип. 206. С. 46–52.
Haleta Y., Kozlenko V., Riabovol L., Filonenko O., & Kravtsova T. Formación de la cultura de proyectos en futuros docentes. Revista De La Universidad Del Zulia. 2023. № 14(41). Рр. 526–536. https://doi.org/10.46925//rdluz.41.29
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Філоненко, О., & Буткевич, А. (2025). КОМПОНЕНТИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 308-311. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-308-311