ЕТНІЧНО-РОДИННІ ТРАДИЦІЇ ЯК ФАХОВИЙ РЕСУРС МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-МУЗИКАНТА У ТРАМВОІНФОРМОВАНІЙ ДОПОМОЗІ ЧЕРЕЗ МИСТЕЦТВО
Анотація
У статті розглянуто особливості використання етнічно-культурних традицій як фахового ресурсу майбутнього вчителя музичного мистецтва у подолання травм війни в унівської молоді. Проведено критичний аналіз сучасного наукового дискурсу з означеної проблематики, котрий дозволив засвідчити, що у наукових працях сучасних вітчизняних науковців хоча й піднімаються питання щодо значущості родинної обрядовості та пісенних родинних традицій у підготовці майбутніх вчителів, однак ці праці мають загальнокультурний характер і не містять конкретних педагогічних механізмів для травомінформованої допомоги через мистецтво як ресурсу для подолання травм війни у школярів. У процесі ретельного ознайомлення з публікаціями зарубіжних й вітчизняних учених, котрі стосуються безпосередньо травмоінформованої педагогіки, підтвердилося, що травмоінформована допомога через мистецтво є найбільш актуальною проблематикою сьогодення. Доведено, що проаналізовані джерела хоча й наближені до досліджуваної нами проблеми, все ж мають дещо інший ракурс її висвітлення й не передбають акцентуації на українських етнічно-родинних традиціях як фахового ресурсу сучасного педагога-музиканта. Представлено авторське бачення ролі етнічно-родинних традицій у підготовці майбутніх учителів-музикантів як фаховий ресурсу, що являє собою низку педагогічних можливостей (наявних засобів, знань, розумінь й способів дій), котрі використовуються для досягнення мети щодо набуття студентами здатності до травмоінформованої допомоги через мистецтво задля подолання травм війни в учнівської молоді. Доведено, що такий ресурс працює за наскрізним принципом й інтегрується в освітній процес на змістовому, методичному та практичному рівнях.
Посилання
Клепар М. Синергетичний підхід в музично-творчій діяльності особистості. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький. 2024. Вип. 215. С. 60-64. URL: https://doi.org./10.36550 /2415-7988-2024-1-215-60-64
Клепар М. Національні народно-пісенні традиції в духовному розвитку майбутніх вчителів. Гірська школа Українських Карпат. 2021. №24 С. 64–67. URL: https://scijournals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/issue/view/266
Козак О. Етномузикознавча складова в освітньому процесі підготовки вчителя музики. Педагогічні науки. 2023. №5. С. 114–120.
Коляда І. В. Етнопедагогіка: навч. посіб. Київ: Либідь. 2019. 312 с.
Король М. Формування духовного світу майбутнього вчителя музики на основі етнічної музичної традиції. Мистецька освіта і культура. 2023. №2. С. 51–58.
Лозко Г. Українське народознавство: навч. посіб. Київ: АртЕк, 2020. 432 с.
Ніколаєвська Ю. С. Травмоінформоване навчан-ня через мистецтво: теорія і практика. Київ: Освіта України, 2022. 248 с.
Растригіна А. М. Арт-комунікації в системі підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва. Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. "Мистецтво у кризові періоди: навчання і терапія". Львів. 2023. С. 23–27.
Растригіна А. М. Травмоінформоване мистецт-во як духовна екосистема відновлення ментального здоров’я українців. Матеріали І міжнар. форуму "Основні цілі стратегії сталого розвитку". Полтава. 2024. С. 314–317.
Растригіна А. Підготовка майбутніх педагогів-музикантів до травмоінформованої допомоги через арт-комунікації. Сучасна освіта в Україні особливості розвитку в умовах воєнного стану та повоєнні перспективи: колективна монографія [електронне видання]. Дніпро: Середняк. Т. К. С. 73–92.
Степаненко Н. М. Родинна пісня у вихованні дитини: традиція і сучасність. Харків: Ранок, 2021. 196 с.
Ткаченко С. Родинне музикування як засіб арт-терапевтичного впливу у роботі з дітьми воєнного часу. Психологія і педагогіка. 2024. №1. С. 76–82.
Abrahams D. Trauma-informed leadership. Access mode: URL: https://artherapyforce.com.ua/resource/lektsiya-darrena-abrahamsa-travma-informovaneliderstvo/
Kennedy A. Evaluation and evidence to a fair-informed approach. URL: https://artherapyforce.com.ua/en/resource/angela-kennedy-s-lecture-on-evaluation-andevidence-for-trauma-informed-approaches/
Osborne N. Music for healing: trauma-informed approaches in arts education. London: Routledge, 2022. 176 p.
Osborne, N Music and Trauma Recovery. London: Routledge. 2020
Redwood, H. Ethnic Music and Healing: A Psychological Perspective. Oxford University Press. 2021