СУЧАСНІ ВИКЛИКИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Анотація
У статті проаналізовано сучасний стан системи фізичного виховання в закладах вищої освіти (ЗВО) України, висвітлено її значення для формування фізичного й психоемоційного здоров’я, а також розвитку професійних компетентностей здобувачів вищої освіти. Визначено основні проблеми, що перешкоджають ефективному функціонуванню цієї системи, зокрема: невідповідність традиційних підходів актуальним викликам, низький рівень рухової активності студентської молоді, скорочення навчальних годин на дисципліну «Фізичне виховання», обмеженість матеріально-технічного забезпечення та негативні наслідки воєнного стану, який звузив доступ до інфраструктури й посилив психоемоційне навантаження на здобувачів освіти.
Акцентовано на необхідності комплексного оновлення системи фізичного виховання відповідно до вимог Закону України «Про вищу освіту», Концепції розвитку щоденного спорту та Стратегії розвитку фізичної культури і спорту до 2028 року. Ці документи визначають стратегічні орієнтири трансформації сфери – інклюзивність, оздоровчу спрямованість, цифровізацію та забезпечення якості.
Проаналізовано інноваційні підходи, які вже впроваджуються у заклади вищої освіти, зокрема застосування цифрових платформ, фітнес-трекерів для моніторингу фізичної активності, відеотренувань та мобільних застосунків. Визначено потенціал і проблематику розвитку професійно-прикладної фізичної підготовки, яка формує спеціалізовані рухові якості, необхідні у професійній діяльності, але потребує індивідуалізації та методичного вдосконалення.
Запропоновано комплексний підхід до модернізації системи фізичного виховання у ЗВО України, спрямований на підвищення її ефективності, відповідно сучасним викликам. Передбачено оновлення інфраструктури, упровадження мотиваційних механізмів, підвищення кваліфікації викладачів, розвиток інклюзивності та цифрової трансформації фізичного виховання. Особлива увага приділена потребі оновлення нормативної бази з урахуванням інклюзивного підходу, професійно-прикладної фізичної підготовки та цифрових інструментів.
Посилання
Грибан Г.П., Ткаченко П.П., Скорий О.С., Пилипчук П.Б. Фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні: метод. рекомендації. Житомир: Вид-во «Рута», 2023. 30 с.
Забіяко Ю.О. Дистанційне навчання фізичній культурі в умовах воєнного стану. Науковий часопис НПУ імені М. Драгоманова. Серія 15. Вип. 2(160). 2023. С. 116-121.
Концепція розвитку щоденного спорту в закладах освіти: наказ МОН і Мінмолодьспорту №1141/4088 від 27.10.2021 р. URL: https://drive.google.com/file/d/1s9tutVpT-5Eklav9Jac4n6Urw9TYBWPl/view (Дата звернення: 21.05.2025 р.)
Лист МОН України № 1/9-454 від 25.09.2015 р. “Щодо організації фізичного виховання у вищих нав-чальних закладах” (рекомендації). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-454729-15/print#:~:text =Інформуємо %2C%20що%20з%20метою%20забезпечення,та%20спорту%20в%20навчальному%20закладі (Дата звернення: 21.05.2025 р.)
Орленко Н.А., Скидан І. В., Гейченко С. П. Фізичне виховання студентів ЗВО під час військових дій в Україні. Фізичне виховання в контексті сучасної освіти: тези доп. XVII міжнародної науково-методичної конференції. Київ. 2022. С. 68-70.
Пермяков О., Оніщук Л., Йопа Т., Остапов А. Сучасна система фізичного виховання в умовах ЗВО. Професіоналізм педагога: теоретичні і методичні аспекти. Вип. 13. 2020. С. 102-112.
Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 04 листопада 2020 р. №1089. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1089-2020-%D0% BF#Text (Дата звернення: 20.05.2025 р.)
Савченко В., Приходько В., Вілянський В. Вдосконалення управління станом фізичного виховання і спорту в умовах автономії закладів вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. С. 127-139.
Стадник В. Педагогічні основи психологічного забезпечення процесу фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Інноватика у вихованні. 2022. Вип. 16. С. 132-140.