ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Ключові слова: фізична підготовка фахівця, здоровий спосіб життя, фізична культура, здоров’язбережувальна компетентність, методи навчання, здобувачі вищої освіти, освітній процес

Анотація

У статті презентовано основні аспекти формування здоровязбережувальної компетентності майбутнього фахівця у процесі фізичної підготовки. Представлено аналіз літературних джерел з тематики формування здорового способу життя та наголошено на тому, що основні засади здорового способу життя, навички збереження/відновлення власного здоров’я та основні напрямки їх формування у процесі фізичної підготовки молодого покоління й досі є актуальними в реаліях сьогодення. Метою дослідження виступив аналіз шляхів та методів формування здоровязбережувальної компетентності майбутнього фахівця у процесі фізичної підготовки.

Узагальнено зміст здоров’язберігаючої компетентності як комплексного психологічного утворення особистості, що передбачає збереження фізичного, психічного та духовного здоров’я людини, шляхом самоорганізації та самоконтролю. Виокремлено основні ключові напрямки розвитку навичок здорового способу життя сучасної молоді: здоров’я у глобальному вимірі як найвищої цінності життя; стабільний емоційний інтелект та позитивне ставлення до життя; раціональне харчування; покращення фізичної форми та зовнішнього вигляду; відмова від шкідливих звичок.

Виділено та проаналізовано теоретичні, теоретико-практичні та практичні методи формування здоровязбережувальної компетентності майбутнього фахівця у процесі фізичної підготовки. У процесі фізичної підготовки варто використовувати широкий спектр методів щодо покращення здорового способу життя та фізичної сили. Такі методи підвищують здатності учасників освітнього процесу до позитивного ставлення до своїх можливостей, досягти оптимального здоров’я та підтримувати його, розвивають активну поведінку, активізують зусилля молоді в напрямі конструктивного розв’язання проблем здоров’я, сприяють пошуку індивідуальної траєкторії підтримання здоров’я та вибудовування фізіолого-естетичного сприйняття свого організму майбутнім фахівцем.

Узагальнено, що здоровязбережувальна компетентність майбутнього фахівця базується на ефективних психолого-педагогічних технологіях, вікових особливостях кожного здобувача ВО, періодичному діагностуванні рівня індивідуального здоров’я.

Посилання

Марушевський Геннадій, Руденко Леонід, Тимочко Тетяна. Стратегія сталого розвитку України до 2030 року: розробка і шлях до визнання. Наука і суспільство. Світогляд. 2017. № 1 (63). С. 20-25. URL: https://www.mao.kiev.ua/biblio/jscans/svitogliad/svit-2017-12-1/svitoglyad-2017-1-05-marushevsky.pdf
Стратегії розвитку вищої освіти України на 2022-2032 роки: розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
Бех І., Остапенко О. Здоровий спосіб життя як науково-практична проблема. Директор школи, ліцею, гімназії. 2018. №1. С. 10-12. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713715/1/%D0%9E%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Станєва С.В. Вплив фізичної культури на всебічний розвиток та адаптацію дітей з особливими освітніми потребами в контексті соціальних відносин. Journal of Danubian Studies and Research. 2023. 12 (2). С. 157–165.
Омельчук О., Слобожанінов А., Ляхова І. Формування здоровязбережувальних компетентностей студентів засобами інфокомунікаційних технологій. Науковий часопис Національного педагогічного універ-ситету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2022. № 6. С. 105-109.
Бадрак Т.В., Гордієнко Н.О., Шевченко В.В. Формування здоров’язбережувальної компетентності у студентів медичних закладів вищої освіти. Теорія та методика професійної освіти. 2023. Вип.61.Том.1. С. 89-92. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/61/part_1/16.pdf
Омеляненко Д. Д., Артеменко Р. Ю., Свінцицька Н. Л, Устенко Р. Л., Пілюгін А. В. Здоровий спосіб життя серед студентів як важлива складова узагальнюючих параметрів здоров’я нації. ВДНЗ України «Українська медична стоматологічна академія». URL: https://core.ac.uk/download/pdf/326752106.pdf
Сироватко З., Єфременко, В. Особливості формування здоров’язбережувальної компетентності здобувачів вищої освіти у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Серія 15. (3K(176). С. 422-425. URL: https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/view/1800
Жалій Р.В. Формування здоров’язберігаючої культури студентської молоді в умовах сучасного закладу вищої освіти. Педагогічні науки : зб. наук. праць Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. 2017. Вип. 70. С. 38-41.
Король О.С, Хрипач А.Г, Заліско О.К, Зелікова Т.І. Фoрмувaння здоров’язбережувальної компетентності студентів у процесі фізичного виховання засобами дистанційного навчання. Науковий часопис Націо-нального педагогічного університету імені М. П. Дра-гоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2020. 7(127). С. 95-99.
Масол, В., Харченко, Н. В., Скирда, Т. С. Формування цифрових компетентностей старших підлітків у процесі спортивно-оздоровчої діяльності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2024. 1(173). С. 89-93. URL: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.1(173).20
Даниленко Н., Батир Р. Здоровий спосіб життя та засоби його формування. Грааль науки. 2021. Травень, №4. С. 502-510. URL: https://www.researchgate.net/publication/351677016_ZDOROVIJ_SPOSIB_ZITTA_TA_ZASOBI_JOGO_FORMUVANNA
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Захарова, О., & Махно, В. (2025). ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 282-287. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-282-287