МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Ключові слова: штучний інтелект, початкова школа, освітній процес, методичні аспекти цифровізаціі освіти, підготовка педагогічних кадрів

Анотація

У статті автором розглянуто питання щодо актуальності інтеграції інструментів штучного інтелекту (ШІ) в освітній процес початкової школи в умовах стрімкої цифровізації суспільства. Акцентовано увагу на низці чинників, що обумовлюють потребу у дослідженні цієї проблематики: глобальні тенденції цифровізації, виклики сучасності, можливості ШІ для персоналізації навчання та розвитку, а також підготовка майбутніх фахівців до роботи в умовах широкого застосування ШІ. Проаналізовано напрацювання українських педагогів та науковців у сфері цифровізації освіти, педагогіки та інформаційних технологій, які є підґрунтям для впровадження ШІ. Зауважено, що попри активне використання та інтеграцію ШІ у вищій та середній школі, застосування ШІ саме в початковій освіті містить значну кількість малодосліджених аспектів. Проаналізовано сучасні ефективні методичні підходи до інтеграції ШІ в освітній процес початкової школи для підвищення якості навчання та розвитку ключових компетентностей молодших школярів. Розглянуто різні тлумачення поняття «штучний інтелект» та наголошено на важливості правильного розуміння його ролі в освіті як інструменту, а не заміни людського фактору. Детально проаналізовано окремі функції ШІ, які можуть бути ефективно використані в педагогічній роботі початкової школи. До них належать: персоналізація навчання, автоматизація рутинних завдань вчителя, створення інтерактивних навчальних матеріалів, моніторинг якості навчання, а також допомога дітям з особливими освітніми потребами. Підсумовано, що впровадження ШІ трансформує роль викладача, який стає фасилітатором, дизайнером навчального досвіду та ментором, що поєднує традиційні підходи з інноваційними технологіями. Акцентовано увагу на необхідності подальших досліджень у напрямку підготовки вчителів початкових класів до роботи з ШІ-інструментами.

Посилання

Биков В. Ю., Овчарук О. В., Іванюк І. В. Сучасний стан використання цифрових засобів для організації дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти: результати опитування. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т. 90, № 4. С. 1–28.
Головко Д. Ю. Штучний інтелект у діяльності педагога закладу професійної (професійно-технічної) освіти: навч.-мет. пос. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 73 с.
Дем’янюк А., Білоус І. Оптимізація дистан-ційного навчання в контексті застосування технології віртуального класу. Гуманітарні студії: історія та педагогіка. 2024. № 2. С. 115–125.
Звенігородський О. С., Зінченко О. В., Чичка-рьов Є. А., Кисіль Т. М. Штучний інтелект. Вступний курс. 2022. С. 8.
Мар’янко Я. Г., Огреніч М. А. Особливості дистанційної освіти в умовах війни. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 208. С. 171–176.
Методи та системи штучного інтелекту / укл. Д. В. Лубко, С. В. Шаров. Мелітополь: ФОП Одно-рог Т. В., 2019. 264 с.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Радюк, І., & Радюк, В. (2025). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 278-282. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-278-282