МІСЦЕ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ В ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ А. МАКАРЕНКА
Анотація
Важливим аспектом педагогічної науки, спрямованої на формування теоретичних і практичних засад національного виховання підростаючого покоління, є вивчення й узагальнення вітчизняного педагогічного досвіду фізичного виховання дітей і молоді, оскільки наукове вирішення сучасних освітніх проблем неможливе без знання педагогічної спадщини минулого.
У статті розглянуто проблему фізичного виховання молоді в педагогічній спадщині А. Макаренка.
Встановлено, що погляди А. Макаренко на фізичне виховання займали значне місце в його педагогічній спадщині і були важливим явищем у педагогіці. Вони спиралися на міжпредметні знання, поєднання теоретичних і практичних матеріалів, відзначалися широтою і глибиною висвітлення питань, сприяли утвердженню наукового підходу до фізичного виховання у педагогіці, були відповіддю в науці на запити практики.
Мета фізичного виховання, на думку А. Макаренка, не зводиться виключно до зміцнення здоров’я, розвитку фізичних здібностей, а розв’язує через нього й освітні завдання, завдання естетичного, морального та трудового виховання. Фізичну культуру педагог розглядав як один із важливих засобів формування цілеспрямованої, відповідальної, сповненої життєвих інтересів особистості, а фізичне виховання – як складову частину всього процесу виховання й освіти людей, підготовки їх до самостійної трудової діяльності. Велику увагу А. Макаренко приділяв організації фізичного виховання і фізичної підготовки, наголошуючи на комплексному підході, умілому поєднанні шкільної роботи з позакласною і позашкільною спортивно-масовою та оздоровчою роботою.
Здійснений аналіз теорії й практики фізичного виховання в спадщині А. Макаренка репрезентує можливості не лише подальшого вивчення означеної проблеми, а й практичного втілення позитивного історико-педагогічного досвіду в реалії вітчизняної системи освіти на сучасному етапі.
Подальшого розгляду потребують організаційні та змістові аспекти фізичного виховання в історії вітчизняної педагогіки.
Посилання
Востоцька І. Ф. Фізичне виховання дітей у педагогічній спадщині А. С. Макаренка. Творча спадщина А. С. Макаренка в контексті інноваційного розвитку освіти XXI століття : матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції (15–16 березня 2018 року, м.Суми). Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. С. 75-76.
Карпусь О. С. Здоров’язбережувальні ідеї щодо роботи з дітьми шкільного віку в науковій спадщині А. С. Макаренка. Творча спадщина А. С. Макаренка в контексті інноваційного розвитку освіти XXI століття: матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції (15–16 березня 2018 року, м.Суми). Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. С. 77-80.
Колишкін О. В. Реалізація педагогічних ідей А. С. Макаренка в процесі фізичного виховання молодших школярів. Творча спадщина А. С. Макаренка в контексті інноваційного розвитку освіти ХХІ століття : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Суми, 15–16 березня 2018 р.). Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. С. 88–92.
Макаренко А. С. Вибрані педагогічні твори. К. : Радянська школа, 1947. 282 с.
Марчук С. С. Ідеї фізичного виховання школярів у педагогічній спадщині К. Д. Ушинського: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Луцьк, 2015. 264 с.
Ніжинський Н. П. А. С. Макаренко і педагогіка школи. К. : Радянська школа, 1976. 262 с.
Сидоряк З. Теорія і практика фізичного виховання дітей у педагогічній спадщині Антона Макаренка. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип.13. С. 371–377. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.aphn-journal.in.ua/archive/13_2015/36.pdf
Спадщина А. С. Макаренка і педагогічні пріоритети сучасності: До 120-річчя від дня народження: Біобібліографічний покажчик / Укл.: З. М. Горова, І. В. Сенча, О. І. Борисенко. Суми: СумДПУ ім. А. С. Ма-каренка, 2008. 104 с.