ВПЛИВ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК НА АДАПТИВНИЙ ПЕРІОД ПЕРШОКУРСНИКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Ключові слова: адаптація, комунікація, комунікативні навички, мотивація, воєнний стан

Анотація

У статті досліджено вплив комунікативних навичок на процес адаптації першокурсників медичного та стоматологічного факультетів Одеського національного медичного університету в умовах воєнного стану та дистанційної форми навчання. Розглянуто особливості соціальної взаємодії студентів у нових освітніх реаліях, зумовлених обмеженим фізичним контактом, перебуванням у зоні підвищеного стресу та необхідністю самостійного опанування великого обсягу навчального матеріалу.

Проаналізовано рівень сформованості ключових комунікативних і організаторських здібностей, адаптивність до змін освітнього середовища, а також основні виклики, пов’язані з дистанційною освітою: труднощі у спілкуванні, зниження мотивації, порушення емоційного фону. Особливу увагу приділено зміненим умовам комунікації між студентами й викладачами, ролі старости як медіатора між адміністрацією та академічною групою, значенню технічної оснащеності та стабільного інтернет-з’єднання. Основою дослідження стало анкетування, у якому взяли участь 302 студенти віком від 17 до 22 років. Це дозволило виявити як загальні тенденції, так і індивідуальні особливості адаптації.

Встановлено, що, попри численні виклики, більшість студентів демонструють високий рівень внутрішньої мотивації, відповідальність, прагнення до знань, здатність до самоорганізації та позитивну динаміку соціалізації. Водночас було зафіксовано наявність бар’єрів: нестача базових знань через розрив між шкільною та університетською програмами, складнощі з тайм-менеджментом, емоційне виснаження, підвищений рівень тривожності й відчуття соціальної ізоляції. Особливої уваги набула тема ставлення студентів до змішаної форми навчання, яка поєднує онлайн-лекції з офлайн-практиками. У підсумку обґрунтовано доцільність впровадження програм розвитку комунікативної компетентності, тренінгів з критичного мислення, курсів психологічної підтримки, спрямованих на формування адаптаційного потенціалу студентів у період їхнього професійного становлення. Запропоновано шляхи удосконалення освітнього процесу з урахуванням актуальних соціально-психологічних потреб сучасної молоді.

Посилання

Каткова Т. А., Варіна Г. Б. Розвиток комуні-кативних умінь студентів психологічних спеціальностей під час навчання у ВНЗ. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2017. Вип. 2, Т. 5. С. 38–43.
Проблеми комунікації викладачів та студентів під час дистанційного навчання [Електронний ресурс]. URL: https://vseosvita.ua/library/problemy-komunikatsii-vykladachiv-ta-studentiv-pid-chas-dystantsiinoho-navchannia-602456.html
Данилевич Ю. О., Наумова Л. В., Мілевська-Вовчук Л. С. Роль інформаційно-комунікативних технологій у навчальному процесі. Медична освіта. 2021. № 1. С. 83–88. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11977
Добротвор О. В. Комунікативна компетентність як предмет наукового дослідження [Електронний ресурс]. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 3. С. 56–62. URL: http://nbuv.gov.ua/jpdf/pptp_2013_3_8.pdf
Турлюн Т. С., Саніна Н. А., Конопкіна Л. І. Застосування інтерактивних технологій навчання в медичній освіті. Медична освіта. 2023. № 4. С. 58–63. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14235
Демидчук А. С., Шамало С. М. Специфіка викладання у медичних закладах вищої освіти в дистанційному форматі. Медична освіта. 2024. № 3. С. 32–37.
Бобко Л., Баляс Я. Особливості комунікативної взаємодії викладачів і студентів. Молодий вчений. 2021. № 5(93). С. 301–304. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-5-93-57
Grekova A. V., Burdina Ia. F., Gridina I. R., Shyrykalova A. O., Reda Abbassi, Kolomiiets P. V. Development and structure of the discipline “Applied chemistry in medicine” (elective course) at the school of medicine. Journal of Education, Health and Sport. 2024. Vol. 63. P. 233–244.
Нуралієва Л. М., Сиволоцька Л. М., Наливай-ко О. О. Концепція набуття комунікативних навичок у процесі дистанційного та очного навчання в умовах надзвичайних ситуацій. Наука та освіта в дослідженнях молодих учених: матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (Харків, 19 трав. 2022 р.). Харків, 2022. С. 32–33.
Іванченко О. З., Мікаєлян Г. Р. Особливості адаптації студентів першого курсу в умовах змішаної форми навчання в період карантинних обмежень. Медична освіта. 2021. № 4. С. 25–31.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Ширикалова, А., & Бурдіна, Я. (2025). ВПЛИВ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК НА АДАПТИВНИЙ ПЕРІОД ПЕРШОКУРСНИКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 262-269. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-262-269