ДІАЛЕКТИЧНА ЄДНІСТЬ ПОЗИТИВНОГО ТА НЕГАТИВНОГО ЗВОРОТНОГО ЗВ’ЯЗКУ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ СИСТЕМИ
Анотація
Надано теоретичне обґрунтування важливості діалектичної єдності позитивного та негативного зворотного зв’язку в поступальному розвитку педагогічної системи. Конкретизовано визначення останньої як цілісності, позначеної закономірним функціональним зв’язком елементів, відкритої, самореферентної, здатної до відповіді на виклики зовнішнього середовища, підвищення рівня організації та змін.
Розглянуто дефініції позитивного та негативного зворотного зв’язку, які з позицій системно-синергетичного підходу тотожні інтеграційним і диференційним процесам та у діалектичній єдності забезпечують здатність педагогічної системи до поступального розвитку й позитивних змін. Проаналізовані негативні наслідки домінування в педагогічній системі позитивного чи негативного зворотного зв’язку та окреслено шляхи досягнення їхнього оптимального співвідношення.
Вказано на переважну корелятивність позитивного зворотного зв’язку із мотиваційною функцією, а негативного – із виховною і коригувальною.
Проаналізовано значення діалектичної єдності позитивного та негативного зворотного зв’язку в досягненні комунікативного балансу та комунікативного консенсусу як передумов ефективного функціонування та розвитку педагогічної системи.
Продемонстровано, що на мікрорівні педагогічного процесу необхідність поєднання позитивного та негативного зв’язку в педагогічній системі корелює із взаємодоповнюваністю схвалення та об’єктивного неупередженого контролю як методів ефективної педагогічної взаємодії.
Зауважено, що негативний зворотний зв’язок «редукує» девіації в педагогічному процесі, що розбалансовують функціонування педагогічної системи, унормовує діяльність студентів щодо утверджених навчальних еталонів і нормативних вимог, а позитивний слугує налагодженню позитивно забарвленого емоційного контакту між студентами та викладачами й стимулює навчальний процес.
Підкреслено, що для досягнення максимальної ефективності зворотного зв’язку в навчальному процесі важливо використовувати стратегії, що поєднують схвалення і критику у збалансованій формі.
Аргументовано, що необхідними характеристиками як позитивного, так і негативного зворотного зв’язку є конструктивність, корелятивність педагогічній меті, узгодженість із поточними завданнями та педагогічними ситуаціями, методична обґрунтованість, інструментальна забезпеченість.
Посилання
Будас Ю. О. Створення психологічно сприятливої атмосфери для формування професійної іншомовної компетентності. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія : Педагогічні науки. 2015. № 3 (81). Житомир : видавництво ЖДУ ім. І. Франка. 2015. С. 41–46.
Гончарова Н. Зворотний зв’язок як фактор підвищення якості підготовки здобувачів вищої історичної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія : «Історичні науки». 2024. Вип. 46. С. 42–50.
Губаш О., Габрусєв В. Підсистема зворотного зв’язку як складова сучасної системи дистанційного навчання. Наукові записки Тернопільського націо-нального педагогічного університету. Серія : Педагогіка. 2007. № 2. С. 111–114.
Дибкова Л. М. Засоби реалізації швидкого зворотного зв’язку в інформаційному освітньому середовищі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 77. № 3. С. 130–144.
Дмітренко Н., Будас Ю. Роль зворотного зв’язку в автономному навчанні професійно орієнтованого англомовного спілкування. ARS LINGUODIDACTICAE. 2023. № 11. С. 36–43.
Золочевська М. В. Зворотний зв’язок у навчальних курсах на платформах МВОК. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету : зб. наук. праць. Київ : Київ. ун-т. ім. Б. Грінченка, 2017. Вип. 3. С. 230–237.
Коваль Т. І. Проблема організації зворотного зв’язку в інформаційно-комп’ютерному освітньому середовищі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія : Комп’ютерно орієнтовані системи навчання : Збірник наукових праць. Київ : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. 2005. № 3 (10). С. 68–76.
Крейдун Н. П., Маєвська Н. А. Управління навчальною діяльністю студентів : психологічний аспект. Управління в освіті : збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. С. 153–154.
Левін Б. Зворотний зв’язок : психологічні аспекти. Київ : Наукова думка, 1986. 120 с.
Муліна Н. І. Організація ефективного зворотного зв’язку в дистанційному навчанні іноземних мов. Гуманітарний вісник ДВНЗ Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. Вип. 31. Том І (43). 2013. С. 609–616.
Сінна Л. Ю. Зворотний зв’язок як інструмент забезпечення якості освіти. Тези доповідей Всеук-раїнської науково-методичної Інтернет-конференції «Методика та специфіка викладання іноземної мови у закладах вищої освіти» (м. Харків, Національна академія національної гвардії України, 2 грудня 2021 року). С. 303–305.
Филипська В. І. Види зворотного зв`язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови. Методика та специфіка викладання іноземних мов у закладах вищої освіти : матеріали Всеукраїнської науково-методичної заочної конференції (7 грудня 2020 р.). Київ : НАНГУ, 2020. С. 22–25.
Филипська В. І. Забезпечення ефективного коригувального зворотного зв’язку як одного із видів зворотного зв’язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови. Іноземні мови. 2020. № 4. Київ : Київський національний лінгвістичний університет, 2020. С. 11–16.
Филипська В. І. Механізми підтримки зворотного зв`язку під час дистанційного формату взаємодії між викладачем та студентами у процесі вивчення англійської мови. Вісник науки та освіти. Серія : Педагогіка. 2024. № 2 (20). Київ : Наукові перспективи, 2024. С. 24–36.
Фідбек у вищій освіті: як створити якісний зворотній зв’язок. URL : http://gohigher.org/fidebk-u-vyshchiy-osviti-yak-stvoryty-jakisnyi-zvorotniy-zvyazok
Штохман Л. Зворотний зв’язок у практиці викладання іноземної мови. Наукові записки національного університету «Острозька академія». Серія Філологічна. 2020. Вип. 9 (77). Острог : видавництво Національного університету «Острозька Академія», 2020. C. 232–235.
Штохман Л. Здійснення зворотного зв’язку при виконанні вправ і завдань на заняттях іноземної мови. Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2014. Вип. 4. С. 84–89.
Ashby W. Ross. An Introduction to Cybernetics. Martino Publishing. 2015. 306 р.
Haken H. Synergetics : An Introduction Nonequilibrium Phase Transitions and Self-Organization in Physics, Chemistry and Biology. Springer Berlin Heidelberg. 2012. 355 р.
Kulnevich S. Philosophy of life, trinitarianism and synergetics as non-classical foundations of humanities education. PNAP. 2013. T. 12. P. 36–42.
Kureichik V., Pisarenko V. Synergetic approach to innovative education. Open Education. 2007. No. 3. P. 20–29.
Moran E. L’éducation du futur : sept tâches urgentes. Paris : UNESCO, 2000. 85 p.
Skinner B. F. Science and Human Behavior. New York : Macmillan, 1953. 125 p.
Thorndike E. L. The Principles of Teaching : Based on Psychology. Taylor & Francis. 2013. 308 р.
Verderber Rudolph and Kathleen. The Psychology of Communication. Wadsworth. 2001. 444 р.
Wiener N. Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine / Norbert Wiener. Paris, Hermann et Cie — MIT Press, Cambridge, MA, 1948.