ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНО-ЕСТРАДНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ

  • Фан Чжан Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0002-3234-3238
Ключові слова: вокально-естрадна культура, музична культура, музичне мистецтво, мистецько-педагогічна освіта, інформаційне суспільство, особистість, майбутні викладачі

Анотація

У представленої статті обґрунтовано важливість модернізації системи мистецько-педагогічної освіти, а саме – покращення фахової підготовки майбутніх викладачів музичного мистецтва, зокрема до формуванні вокально-естрадної культури особистості в умовах інформаційного суспільства.

Зауважено, що в сучасному соціокультурному просторі, завдяки вільному доступу до інтернету та соціальних мереж, будь-яка людина отримала змогу знайомитися з музикою різноманітних жанрів і стилів. Проте цей музичний контент не завжди відповідає загальноприйнятим стандартам якості та високого смаку. Науковці зазначають, що в наш час, у різних країнах, зокрема у КНР та Україні, спостерігається масове захоплення людьми, особливо молоддю, низькопробною, комерційно орієнтованою музичною продукцією. Це посилюється нестачею у більшості викладачів музичного мистецтва усіх рівнів ефективних засобів протидії цьому явищу. Як наслідок, упродовж останніх років суттєво знизився загальний рівень естетичної культури громадян, їх критичного мислення, що негативно впливає на розвиток музичної культури суспільства.

У межах дослідження проведено аналіз наукових джерел, присвячених розгляду окресленої проблематики. Проаналізовано зміст основних термінів дослідження – «музична культура» та «вокально-естрадна культура». Виокремлено складові музичної культури, а також сутність та елементи вокально-естрадної культури. Наголошено, що у сучасних соціокультурних умовах вокально-естрадної культура стала невід’ємною складовою не лише особистого розвитку людини, а й життя суспільства у цілому.

Аргументовано вибір саме вокально-естрадної музики з-поміж широкого спектру існуючих музичних жанрів та стилів. Зауважено, що кращі зразки цієї музики є надбанням світової культури та національних культур, зокрема КНР й України. Вони поєднують вагомий культурно-виховний потенціал, доцільний для формування вокально-естрадної культури, як складової музичної культури.

У статті також порушені питання модернізації системи мистецько-педагогічної освіти, а саме, якісної підготовки майбутніх викладачів до формування вокально-естрадної культури особистості з урахуванням викликів і потреб інформаційного суспільства.

Представлено висновки здійсненого дослідження, окреслені перспективи подальших наукових розвідок означеної тематики, надані рекомендації для відповідних факультетів та кафедр, що мають забезпечити достатню фахову підготовленість майбутніх викладачів музичного мистецтва.

Посилання

Бойко А. Естрадно-вокальне мистецтво Китаю в контексті історико-культурних та жанрово-стильових процесів. Дис. на здоб. наук. ступ. доктора філософії. Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків. 2019. 250 с.
Бойчук А. Культура співу – невід’ємний сегмент формування індивідууму естрадного співака. Матеріали VІІ Міжнар. науково-практ. конф. (17–19. 06. 2022). Волинський нац. університет імені Лесі Українки. Луцьк: Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 7–10. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/41525/1/M_Malakhova_APRUMKMPA_IM.pdf
Гавриленко Л. Формування основ вокальної культури молодших школярів. Мистецтво та освіта. 2014. 3 (73). 8–12. URL: https://artedu.com.ua/index.php/adm/issue/view/45
Ген Цзінхен. Формування сценічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва засобами естрадного співу. 13.00.02 – Теорія та методика музичного навчання. Дис. на здоб. наук. ступ. канд. педаг. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. 2015. 204 с.
Гмиріна Г. Вокальна популярна музика як засіб виховання молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. 80, 81-85.
URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/45067/
Го Цзюнь. Формування музичної культури школярів в Україні і Китаї (Тези). Культура, освіта, творчість: світові технології, авторські ідеї, традиції і новаторство. Збір.. матер. ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Одеса, 2020. 65-70.
Сюй Сінчжоу. Формування художньо-естетичного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки. Дис. на здоб. наук. ступ. доктора філософії. Університет Ушинського. Одеса. 2023. 246 с.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Чжан, Ф. (2025). ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНО-ЕСТРАДНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 244-249. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-244-249