АНАЛІЗ СТАНУ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

  • Наталія Цуканова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6480-8717
Ключові слова: інновації, інноваційні технології, початкова школа, інтерактивне навчання, навчальні інновації, штучний інтелект, гейміфікація

Анотація

В умовах стрімких змін у системі освіти, формування готовності майбутніх учителів початкових класів до інноваційної педагогічної діяльності набуває особливої актуальності. Сучасний педагог повинен не тільки володіти традиційними методами викладання, а й уміти адаптуватися до нових викликів, використовуючи інноваційні підходи та технології. Це вимагає переосмислення змісту та структури професійної підготовки педагогів.

У статті аналізується сутність поняття «готовність до інноваційної педагогічної діяльності», виявляються її основні компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний та рефлексивно-оцінний. Кожен із них розкривається як найважливіший елемент формування професійної компетентності майбутнього вчителя, що забезпечує його здатність до перетворення освітнього процесу.

Окрему увагу приділено аналізу чинників, що впливають на процес формування цієї готовності, включно з як особистісними особливостями студентів, так і особливостями освітнього середовища. Підкреслюється важливість комплексного підходу, що включає не тільки навчання, а й практико-орієнтовану діяльність, а також елементи самоаналізу та рефлексії.

Розглядаються зарубіжні та українські підходи до підготовки педагогів, здатних до інновацій. Аналізуються успішні практики, що включають використання адаптивних технологій, інтеграцію доповненої реальності в навчальний процес, а також розвиток ІК-компетентності через неформальні форми освіти. Ці підходи порівнюються з метою виявлення загальних тенденцій та специфічних особливостей.

Запропоновано структурно-функціональну модель формування готовності, що включає послідовні етапи - від мотиваційно-орієнтувального до рефлексивно-узагальнюючого. Модель акцентує увагу на необхідності активного залучення студентів до освітнього процесу, реалізації проєктів і впровадження інноваційних педагогічних рішень.

Таким чином, стаття розкриває комплексне розуміння процесу формування готовності до інноваційної педагогічної діяльності, а також пропонує практичні інструменти та підходи, застосовні в системі професійної підготовки вчителів. Матеріали дослідження можуть бути корисними як педагогічним вишам, так і освітнім установам, зацікавленим у підвищенні якості підготовки майбутніх фахівців.

Посилання

Бех І. Д. Виховання особистості: у 2 -х кн. Київ : Либідь, 2008. Кн. 1.: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. 278 с.
Гончарук О. В. Формування інноваційної компетентності майбутнього вчителя нової української школи. 2023. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/ 123456789/42499
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні техно-логії: навчальний посібник. К.: Академвидав, 2004. 352 с.
Кадченко Л. П. Формування готовності студентів педвузу до професійної діяльності засобами іноземної мови: дис. … канд. пед. наук. Харків, 1992. 173 с.
Кондрашова Л. В. Морально-психологічна готов-ність студента до вчительської діяльності. Київ : Вища школа, 1987. С. 40.
Костюк Г. С. Роль професійного самовизначення у формуванні особистості. Питання професійної орієнтації учнів. Київ : Рад. школа, 1969. С. 3‒14.
Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту: монографія/ К.: Нора-Друк, 2003. 298 с.
Cобченко Т. М. Підготовка майбутніх педагогів до інноваційної професійної діяльності. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Харків, 2020. Вип. 63. С. 159–167.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Цуканова, Н. (2025). АНАЛІЗ СТАНУ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 240-244. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-240-244