СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Олена Стрілець-Бабенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-3774-4786
  • Наталія Кушнір Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-8692-4882
Ключові слова: соціально-психологічна адаптація, дистанційне навчання, заклади вищої освіти, мотивація, цифрові технології, комунікативні методики, соціальна взаємодія, інтерактивне навчання

Анотація

У статті розглядаються соціально-психологічні аспекти адаптації студентів до дистанційного навчання у закладах вищої освіти (ЗВО). Актуальність проблеми зумовлена глобальними змінами в освітньому процесі, які стали наслідком епідеміологічної ситуації та воєнного стану в Україні. Перехід на дистанційне навчання створює нові виклики для студентів, особливо першокурсників, які одночасно стикаються із труднощами академічної, соціальної та особистісної адаптації.

У ході дослідження з’ясовано, що адаптація студентів до дистанційного формату навчання визначається сукупністю психологічних, соціальних та організаційних чинників. До ключових проблем, які ускладнюють цей процес, належать: підвищений рівень стресу, когнітивне та емоційне навантаження, недостатня сформованість навичок самоорганізації та самостійного навчання, обмежена соціальна взаємодія та зниження рівня мотивації. Зміна формату навчального середовища також супроводжується труднощами у встановленні комунікації з викладачами та одногрупниками, що впливає на якість освітнього процесу та психологічний комфорт студентів.

Проаналізовано вплив індивідуальних особливостей особистості на успішність адаптації, зокрема рівень емоційної стійкості, мотивації до навчання, розвиненість когнітивних навичок та здатність до саморегуляції. Визначено, що ключовими факторами підтримки адаптаційного процесу є ефективна комунікація з викладачами, залучення студентів до інтерактивних освітніх форматів, а також наявність соціальної підтримки як з боку однолітків, так і з боку академічного середовища.

Автори дослідження також розглядають можливі стратегії оптимізації процесу адаптації студентів до дистанційного навчання. Серед ефективних підходів виокремлюються: використання комунікативних методик у навчальному процесі, створення інтерактивного навчального середовища з елементами ігрових та проєктних технологій, застосування цифрових освітніх ресурсів для підвищення залученості студентів, формування навичок самоорганізації та критичного мислення. Окрему увагу приділено ролі викладачів у сприянні адаптації студентів, що передбачає не лише методичну підтримку, а й забезпечення сприятливого психологічного клімату у навчальній групі.

Перспективи подальших досліджень передбачають аналіз ефективності конкретних педагогічних стратегій, спрямованих на підтримку адаптації студентів, розробку інтегрованих методик змішаного навчання, а також вивчення впливу довготривалого дистанційного навчання на особистісний та професійний розвиток студентів.

Посилання

Алендарь Н. І. Соціальна адаптація учнів 9–11 класів у навчально-виховному середовищі загально-освітніх шкіл сільської місцевості: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.05 – соціальна педагогіка. Київ, 2012. 22 с.
Біла І. М. Формування адаптивних здібностей дітей в умовах сім’ї. Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2017. Вип. 15. С. 17–29.
Бохонкова Ю. О. Можливості корекції особис-тісних чинників соціально-психологічної адаптації. Соціальна психологія. 2005. №2 (10). С. 43–58.
Вінс В., Прудкай Ю. В., Кузьменко Т. В. Пси-хологічні особливості адаптації студентської молоді в умовах воєнного стану та дистанційної форми навчання. Науковий вісник Ужгородського національного універ-ситету. Серія Психологія. Вип. 4. 2023. С. 56–61.
Гармаш Л., Коцур Н. Шляхи оптимізації інте-лектуального потенціалу студентів-першокурсників при адаптації до навчального процесу в ВНЗ. Актуальні проблеми психології. Психологія навчання. Медична психологія. 2009. Вип. 13. Т. 10. С. 78–86.
Грушевський В. О. Особливості соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників до навчання у ВНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. 2014. Вип. 12. С. 67–72.
Дідух М. М. Проблеми й основні напрями адаптації студентів до умов навчання в закладах вищої освіти. Юридична психологія. Вип. 2 (25). 2019. С. 61–69.
Казміренко В. П. Програма дослідження психосоціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 6. С. 76–78.
Кушнір Н. С. Технологічний аспект реалізації умов формування професійної культури майбутніх фахівців економічних спеціальностей. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 8 (82) С. 168–171.
Очеретнюк А. О., Лисенко Д. А., Паламар-чук О. В., Закалата Т. Р., Керничний В. В. Проблема адаптації студентів-медиків першого курсу до нав-чального процесу. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2018. №3. Т. 22. С. 543–547.
Прибилова В. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Проблеми сучасної освіти. 2017. № 4. С. 27–36.
Фень О. Діагностика психологічних проблем першокурсників. Психологічна адаптація студентів пер-шого курсу до умов навчання у вищому закладі освіти. 1999. С. 28–37.
Meeter M., Bele T., Hartogh C., Bakker T., de Vries R.E., & Plak S. College students’ motivation and study results after COVID-19 stay-at-home orders. 2020. URL: https://doi.org/10.31234/osf.io/kn6v9.
Stark E. Examining the Role of Motivation and Learning Strategies in the Success of Online vs. Face-to-Face Students. Online Learning. 2019. 23(3), pp. 234–251. URL: http://dx.doi.org/10.24059/olj.v23i3.1556
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Стрілець-Бабенко, О., & Кушнір, Н. (2025). СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 234-240. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-234-240