ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З МАРКЕТИНГУ

Ключові слова: професійна підготовка, професійні компетентності, маркетинг, підготовка майбутніх фахівців з маркетингу

Анотація

Формування професійних компетентностей майбутніх фахівців з маркетингу у закладах вищої освіти дедалі більше привертає увагу науковців. У статті проаналізовано науково-педагогічну літературу з цього питання, що дозволило виокремити ключові компетентності майбутнього фахівця з маркетингу у XXI столітті, а також професійного становлення маркетологів у різних сферах економічної діяльності. Окрему увагу приділено теоретичним засадам та законодавчій базі професійної підготовки фахівців з маркетингу. Визначено програмні компетентності освітньо-професійної програми за спеціальністю «Маркетинг», які забезпечують послідовність і наступність професійної підготовки, розвиток ключових компетентностей та відповідність кваліфікації випускників вимогам сучасного ринку праці.

У статті конкретизовано поняття «професійна компетентність маркетолога» як багатокомпонентного, динамічного утворення, що включає не лише фахові знання, а й здатність до саморозвитку, креативності та адаптації до умов невизначеності. Визначено перелік загальних і фахових компетентностей майбутнього маркетолога відповідно до вимог стандарту вищої освіти. До загальних компетентностей віднесено: громадянську, правову, культурну, моральну відповідальність, здатність до критичного мислення, навчання, командної роботи, міжпрофесійної й міжкультурної комунікації, використання інформаційно-комунікаційних технологій, соціальну відповідальність. До фахових (спеціальних) компетентностей здатність логічно структурувати й відтворювати знання з маркетингу, критично аналізувати сучасні концепції, прогнозувати ринкові процеси, проводити маркетингові дослідження, застосовувати сучасні інструменти маркетингової діяльності, ухвалювати обґрунтовані рішення з використанням маркетингових інформаційних систем, працювати в умовах невизначеності та інновацій, а також реалізовувати інтегрований підхід до стратегій у взаємодії з іншими функціональними підрозділами підприємства.

Посилання

Адамів С. Є. Формування професійної компетентності майбутніх маркетологів засобами інтерактивних технологій. (Дисертація к. пед. н., спеціальність 13.00.04 Теорія і методика професійної освіти). Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. 2017. 23 с.
Ромащенко І. В. Формування професійної компе-тентності майбутніх фахівців з маркетингу у сфері управління у процесі вивчення фахових дисциплін. (Автореферат дис. к. пед. наук: спеціальність: 13.00.04 Теорія і методика професійної освіти). Київ: Націо-нальний педагогічний університет імені М. П. Драго-манова. 2010. 22 с.
Кравченко Т. М. Компетентнісний підхід у підготовці фахівців з маркетингу у науковому доробку А. Пейна. № 3/189. 2021. C. 153-157 с.
Захарченко Ю. В. Сутність поняття дослідницька компетентність майбутніх фахівців з маркетингу. Обрії. 2017.1. 86‐88 с.
Наказ Міністерства освіти і науки України №1343 «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 075 «Маркетинг» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти» від 05.12.2018 р.
Іваненко Л. М., Боєнко О. Ю. Розробка моделі професійної підготовки фахівців маркетологів на основі компетентнісного підходу. Бізнес Інформ. 2020. №5. С. 492–502.
Мельничук І., Галушко Л., Близнюкова О. Особливості професійної компетентності маркетологів та її розвиток засобами позитивної психотерапії. Перс-пективи та інновації науки. 2022. № 4 (9). С. 421–435.
Тичина В. Правові цінності Європейського Союзу : навч. посіб. Держ. ун-т «Житомир. політехніка». Харків. Право. 2023. 116 с.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Пинзеник, О., Скрипинець, В., & Чепелюк, Б. (2025). ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З МАРКЕТИНГУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 224-229. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-224-229