ВИКОРИСТАННЯ АКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ПІДГОТОВЦІ КОНКУРЕНТНИХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розглядається проблема підвищення ефективності процесу підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти в контексті сучасних вимог ринку праці та європейських освітніх стандартів. Актуальність зумовлена необхідністю формування у випускників закладів фахової передвищої освіти, які обрали спеціальність «Дошкільна освіта», не лише теоретичних знань, але й широкого спектру практичних умінь та навичок, а також особистісних якостей, що забезпечують їхню конкурентність та готовність до успішної професійної діяльності в умовах розвитку системи дошкільної освіти. У роботі простежується важливість професійної підготовки фахівців дошкільної освіти та можливості використання активних методів навчання у цьому процесі. Розкрито сутність поняття «активні методи навчання», їхню класифікацію та особливості застосування у підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти. Підкреслено, що на відміну від традиційних, пасивних форм навчання, активні методи стимулюють пізнавальну активність студентів, сприяють розвитку їхнього самостійного мислення, творчих здібностей, комунікативних компетентностей, уміння працювати в команді та здатності до прийняття обґрунтованих рішень у професійних ситуаціях. Доведено, що ефективне використання активних методів навчання у підготовці фахівців дошкільної освіти потребує від викладачів не лише глибокого розуміння їхньої сутності та методики застосування, але й володіння відповідними педагогічними технологіями, уміння створювати проблемні ситуації, організовувати дискусії, стимулювати пізнавальну активність студентів та забезпечувати сприятливе освітнє середовище, що сприяє їхній самореалізації та професійному зростанню. Обґрунтовано необхідність використання комплексних форм контролю, які б дозволяли оцінити не лише рівень засвоєння теоретичних знань, але й сформованість практичних умінь та навичок, здатність до творчого застосування знань у професійній діяльності, а також рівень розвитку особистісних якостей, важливих для успішної роботи з дітьми дошкільного віку. У висновках узагальнено основні аспекти використання активних методів навчання як ефективного засобу підготовки конкурентних фахівців дошкільної освіти. Підкреслено, що системне та науково обґрунтоване впровадження цих методів у навчальний процес закладів освіти, які здійснюють підготовку педагогічних кадрів для системи дошкільної освіти, є важливим чинником підвищення якості професійної підготовки випускників, забезпечення їхньої готовності до успішної професійної діяльності та сприяння інноваційному розвитку галузі дошкільної освіти в Україні.
Посилання
Лузіна М. О., Возна А. М. Інноваційні процеси в освіті: навч.посібник. Львів: ЛБІ НБУ, 2003. 103 с.
Підготовка майбутніх фахівців до освітньої діяльності в дошкільному навчальному закладі : кол. монографія / Л. В. Зданевич, Н. В. Казакова, Л. А. Маш-кіна, О. М. Новак, Л. О. Онофрвійчук, Л. С. Пісоцька, М. С. Савченко, О. О. Сас, І. М. Шоробура ; за заг. ред. Л. В. Зданевич. Хмельницький : вид-во ХГПА, 2015. 520 с.
Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ. Б.в.. 2007. 141 с.
Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. К. 2002. 135 с.
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навч.-метод. посіб.; НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. К.: ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.
Скрипник М. І. Інтерактивні технології в післядипломному навчанні: довідник ; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти». К. 2013. 202 с.