ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ключові слова: інноваційна діяльність, професійна підготовка, інноваційна компетентність, готовність до інноваційної педагогічної діяльності, здобувачі вищої освіти, педагогічна творчість, освітнє середовище, майбутні педагоги

Анотація

У статті розглядаються теоретико-методологічні засади формування готовності майбутніх педагогів до інноваційної діяльності як однієї з ключових складових їхньої професійної підготовки. Звертається увага на актуальність проблеми в умовах трансформаційних процесів у сфері освіти, необхідності впровадження інноваційних підходів до навчання, а також посилення вимог до творчості, мобільності та гнучкості майбутнього вчителя. Проаналізовано сутність поняття «готовність до інноваційної діяльності», окреслено його структурні компоненти (мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний та творчо-продуктивний), а також педагогічні умови ефективного формування означеної якості. Визначено, що провідну роль у процесі формування готовності здобувачів вищої освіти до інноваційної педагогічної діяльності відіграють особистісна мотивація до саморозвитку, позитивне ставлення до нововведень, готовність до професійного ризику та експериментування. Окрему увагу приділено характеристиці освітнього середовища, яке має сприяти розвитку інноваційного потенціалу студентів, стимулювати їхню креативність, ініціативність, критичне мислення, здатність генерувати нові ідеї та впроваджувати їх у практику. Автор підкреслює важливість упровадження сучасних педагогічних технологій, методів проблемного та проєктного навчання, інформаційно-комунікаційних засобів, які дозволяють сформувати в здобувачів вищої освіти компетентності, необхідні для здійснення інноваційної педагогічної діяльності. Зроблено висновок, що формування готовності до інноваційної педагогічної діяльності має відбуватись системно, поетапно, з урахуванням особистісних особливостей кожного здобувача освіти та специфіки педагогічної спеціальності. Матеріали наукової статті можуть бути використані у процесі модернізації професійної підготовки педагогів, зокрема в освітніх програмах педагогічних спеціальностей, а також для розробки тренінгових курсів, семінарів, модулів з інноваційної педагогіки.

Посилання

Андрущенко В. П. Філософія освіти в структурі сучасного наукового знання. Філософія освіти. 2019. № 1. С. 7–12.
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування в освітній практиці. Педагогіка і психологія. 2015. № 1. С. 5–11.
Бібік Н. М. Теоретико-методологічні засади педагогічної творчості. Педагогіка і психологія. 2021. № 3. С. 33–39.
Данилева Л. І. Педагогічна діяльність у вимірах сучасних змін. Освітній простір України. 2020. № 2. С. 56–62.
Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії. Чернівці : Рута, 2008. 272 с.
Зязюн І. А., Пономарьов О. І., Сущенко Т. І. Педагогічна майстерність: навч. посіб. Київ : Вища школа, 2004. 285 с.
Крамушченко Л. О. Педагогічні умови форму-вання інноваційної компетентності майбутніх учителів у процесі фахової підготовки. Педагогічні науки. 2018. № 75. С. 87–91.
Кузьменко В. І. Професійна педагогіка : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2010. 312 с.
Луцько С. Готовність майбутніх учителів до професійної діяльності: структура, критерії, рівні. Молодь і ринок. 2022. № 6. С. 58–63.
Остапчук Л. М. Інноваційна діяльність у закладах вищої освіти: виклики сьогодення. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2020. Вип. 2(12). С. 123–129.
Отич О. М. Формування інноваційної інфраструктури закладу вищої освіти як педагогічна проблема. Імідж сучасного педагога. 2023. Вип. 1(208). С. 11–15. URL: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-11-15
Половинчак Н. Г. Інноваційна діяльність у професійній підготовці вчителя. Львів, 2021. 164 с.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок : інтерактивні технології навчання. Київ : А.С.К., 2004. 192 с.
Савицька В. В., Боднарук І. І. Забезпечення інноваційного педагогічного процесу в закладах вищої освіти (ЗВО) : вимога часу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Говерла, 2022. Вип. 1(50). С. 256–259. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.256-259
Семченко В. І. Інноваційна педагогіка : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2020. 140 с.
Стратегія розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/166-2023-р#Text
Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти: Наказ МОН України від 12.05.2023 № 552. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#n16
Філософський енциклопедичний словник / гол. ред. В. І. Шинкарук. Київ : Абрис, 2002. 742 с.
Darling-Hammond L. The Right to Learn : A Blueprint for Creating Schools that Work. San Francisco : Jossey-Bass, 1997. 400 p.
Dewey J. Experience and Education. New York : Touchstone, 1997. 96 p.
Fullan M. Leading in a Culture of Change. San Francisco : Jossey-Bass, 2001. 208 p.
Fullan M. The New Meaning of Educational Change. 5th ed. New York : Teachers College Press, 2016. 384 p.
Fullan M. The New Meaning of Educational Change. New York : Teachers College Press, 2007. 339 p.
Hunter R. Readiness and Learning. Journal of Educational Psychology. 2015. Vol. 107(4). P. 987–994.
Rogers C. R. Freedom to Learn. Columbus : Charles E. Merrill Publishing Co., 1969. 370 p.
UNESCO. Innovative Pedagogies: Learning from Experiences. UNESCO Institute for Lifelong Learning. Hamburg : UIL, 2017. 84 p.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Михалюк, А., & Михалюк, І. (2025). ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 201-207. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-201-207