ІНТЕГРАЦІЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ПРОЄКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

  • Олена Маркова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-8416-3442
  • Ярослава Логвінова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7582-9495
Ключові слова: проєктна діяльність, інтеграція знань, природничі дисципліни, фізична культура, спорт, міждисциплінарний підхід

Анотація

У статті розглянуто теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукових знань у проєктну діяльність майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту. Акцентовано актуальність поєднання дисциплін анатомії (включно з динамічною анатомією), спортивної морфології, біохімії фізичного виховання і спорту, фізіології фізичного виховання і спорту та біомеханіки для формування цілісної професійної компетентності майбутніх фахівців. Проаналізовано останні наукові дослідження, що висвітлюють проблеми міждисциплінарної інтеграції та проєктної технології в освіті майбутніх вчителів фізичної культури і тренерів. Визначено, що проєктна діяльність студентів виступає ефективним засобом інтеграції знань, оскільки потребує застосування комплексу природничих дисциплін для вирішення практичних завдань у галузі фізичної культури.

Мета статті теоретично обґрунтувати й представити приклади інтеграції знань з анатомії, спортивної морфології, біохімії, фізіології та біомеханіки у виконанні студентських проєктів.

У викладі основного матеріалу наведено способи застосування зазначених дисциплін у типових проєктних завданнях майбутніх фахівціву галузі фізичної культури і спорту. Зокрема, показано, як знання динамічної анатомії та спортивної морфології допомагають аналізувати рухову діяльність спортсменів та контролювати морфологічні зміни; як знання біохімічних та фізіологічних основ дозволяють планувати урок чи тренування з урахуванням енергозабезпечення, втоми та відновлення учня чи юного спортсмена; як врахування біомеханічних принципів сприяє вдосконаленню техніки рухів і профілактиці травматизму.

Висновки. Інтеграція природничих наук у проєктну діяльність майбутніх фахівців фізичної культури і спорту є необхідною умовою підготовки конкурентоспроможного професіонала. Такий підхід забезпечує формування цілісної системи знань і вмінь, розвиває творче та продуктивне мислення здобувачів освіти, підвищує їхню здатність самостійно вирішувати професійні завдання. Перспективи подальших досліджень вбачаються у розробці методики впровадження міждисциплінарних проєктів в освітній процес та оцінці ефективності інтегрованого навчання для професійної підготовки фахівців галузі фізичного виховання і спорту.

Посилання

Анічкіна О., Романишина Л., Чайка М. та ін. Сучасні тенденції викладання природничих дисциплін у закладах фахової передвищої та вищої освіти. Академічні візії. 2024. Вип. 30. С. 1–10. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/download/1014/904/914 (дата звернення: 20.042025).

Бабенко А. Л., Язловецька О. В. Інтеграційно-тематичний підхід у системі підготовки майбутнього вчителя фізичного виховання. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного універси-тету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка. 2015. № 141 (2). С. 163–165.

Бєляєва О. С., Коваль І. В. Проєктне навчання як засіб формування професійних компетентностей майбутніх фахівців. Український освітній журнал. 2023. № 2. С. 45–50. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/download/708/790/1219 (дата звернення: 25.04.2025).

Донець О. В., Согоконь О. А., Шостак Є. Ю. Методологічні засади інтеграції природничо-наукової підготовки майбутнього фахівця фізичної культури. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 17(173). С. 97–105.

Іваненко О. В. Проєктні технології в навчанні природничих наук. Наукові записки. 2023. № 1. С. 30–35. URL: https://www.researchgate.net/publication/375265096_Proektni_tehnologii_v_navcanni_prirodnicih_naukProject_technologies_in_teaching_natural_sciences (дата звернення: 02.05.2025).

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII (в редакції від 18.12.2020). Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38, № 39. Ст. 2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 10.05.2025).

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 19.05.2025).

Куртова Г. Ю. Біомеханічні знання у професійній підготовці майбутніх вчителів фізичної культури. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2009. № 11. С. 60–63.

Лелес Р. Ф. та ін. Importance of knowledge of human anatomy to physical education. Multidisciplinary Core Scientific Journal of Knowledge. 2017. Vol. 2(9). Pp. 21–40.

Логвінова Я. О. Використання проєктної технології у підготовці вчителя фізичної культури. Фізичне виховання і спорт в навчальних закладах України на сучасному етапі: стан, напрямки та перспективи розвитку. Поліграфічне підприємство «Ексклюзив-Систем», 2017. С. 126–130.

Маркова О. В. Використання міжпредметних зв’язків на уроках фізичної культури і природничих дисциплін для учнів 9-тих класів з ослабленим здоров’ям. Актуальні питання сучасної педагогіки: творчість, майстерність, професіоналізм. Кременчук : ГО «Український логос», 2021. С. 22–24. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/conferences/article/view/11196 (дата звернення: 05.05.2025).

Маркова О. В. Застосування методу проєктів з дисципліни «Біохімія» у підготовці майбутніх учителів фізичної культури. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка. 2016. С. 53–58. URL: https://ojs.kdpu.edu.ua/index.php/pmfftu/article/view/3279 (дата звернення: 02.05.2025).

Маркова О. В. Впровадження інтегрованого курсу з дисциплін медико-біологічного циклу в навчальну діяльність майбутніх вчителів. Нова Українська школа: теорія і практика реалізації інтегрованого підходу. Тернопіль : Вектор, 2018. С. 239–241.

Согоконь О. А., Донець О. В., Шостак Є. Ю. Методологічні засади інтеграції природничо-наукової підготовки майбутнього фахівця фізичної культури. Вісник Національного університету “Чернігівський колегіум” імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 17(173). С. 97–105. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/65 (дата звернення: 29.04.2025).

Хоменко П., Прилуцький М. Теоретико-методичні аспекти формування проєктної компетентності майбутніх фахівців галузі фізичної культури і спорту. Освітній простір. Педагогічні науки. 2021. № 78. С. 120–126.

Хомяк Г. Г. Інтеграційний підхід у підготовці майбутніх учителів фізичної культури. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Умань : ВПЦ «Візаві». 2023. Вип. 68. С. 146–154. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/download/5533/4982/9266 (дата звернення: 03.05.2025).

Шацька Л. М. Метод проєктів у викладанні природничих дисциплін у закладах вищої освіти. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. № 2. С. 45–50. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3432 (дата звернення: 29.04.2025).

Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Маркова, О., & Логвінова, Я. (2025). ІНТЕГРАЦІЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ПРОЄКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 187-193. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-187-193