ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ВИКЛАДАННІ ОХОРОНИ ПРАЦІ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню ефективності використання інтерактивних методів навчання у викладанні дисципліни «Охорона праці». Наголошується, що викладання охорони праці є ключовим елементом професійної підготовки фахівців, оскільки безпека на робочому місці є фундаментальною умовою для ефективного виконання професійних обов’язків.
Обґрунтовано недоцільність виключного використання традиційних підходів, які не забезпечують формування у здобувачів достатнього рівня практичних навичок, критичного мислення, вміння працювати в команді та приймати обґрунтовані рішення у нестандартних ситуаціях.
У сучасному освітньому процесі відбуваються значні зміни, спрямовані на глибоке засвоєння знань та формування необхідних компетенцій у здобувачів. Інтерактивні методи навчання визначено як провідний підхід, що сприяє підвищенню зацікавленості, мотивації та активному залученню здобувачів до навчальної діяльності, а також розвитку практичних навичок безпеки праці.
Ці методи створюють умови для активної взаємодії між здобувачами та викладачем, сприяють розвитку критичного мислення, креативності, командної роботи та навичок вирішення проблем у ситуаціях, наближених до реальних. Особлива актуальність інтерактивних методів у викладанні охорони праці полягає в тому, що вони дозволяють здобувачам не лише засвоїти теорію, а й відпрацювати її застосування на практиці, зокрема у випадках надзвичайних ситуацій.
У статті детально розглядаються конкретні інтерактивні методи: кейс-стаді, рольові ігри, мозковий штурм, дебати, симуляції, навчання в малих групах, інтерв’ювання експертів. Застосування цих методів сприяє глибокому засвоєнню матеріалу, формуванню практичних навичок, підвищенню мотивації та розвитку ключових компетентностей (критичне мислення, командна робота, прийняття рішень). Інтерактивне навчання наближає освітній процес до реальних виробничих умов, формує відповідальне ставлення до безпеки та готує компетентних фахівців, здатних ефективно діяти в умовах ризику.
Посилання
Охорона праці: освіта і практика. Проблеми та перспективи розвитку охорони праці: Зб. наук. праць ІV Всеукраїнської науково–практичної конференції викладачів та фахівців–практиків та ХІV Всеукраїнської науково-практичної конференції курсантів, здобувачів, аспірантів та ад’юнктів. Львів : ЛДУ БЖД, 2024. 238 с.
Освітньо-професійна програма підвищення кваліфікації «Основи охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладах професійної освіти». Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН УКРАЇНИ, 2023. 42 с.
Тимощук, О. С. Нормативно-правова підготовка вчителів технологій у галузі охорони праці. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання у закладах освіти : зб. наук. праць. 2012. № 48. С. 58–62.
Тимощук, О. С. Використання освітніх веб-ресурсів у підготовці вчителів технологій з охорони праці. Нова педагогічна думка. 2013. № 3. С. 131–135.
Навчання з охорони праці у віртуальній реальності. URL:https://www.simovate.com/en/blog/occupational-health-and-safety-training-in-virtualreality#:~:text=In%20occupational%20health%20and%20safety%20training%2C%20VR%20plays%20a%20role,risky%20situations%20in%20real%20life (дата звернення: 14.04.2025)
Корсун Г. О. Педагогічні підходи до становлення сучасного фахівця // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. URL: http ://interconf.fl .kpi .ua/node /126
Тимощук, О. С. Принципи особистісно орієн-тованого навчання вчителів технологій у галузі охорони праці. Трудова підготовка в сучасній школі. 2013. № 6. С. 31–35.
Литвин А.Ф. Специфіка викладання дисциплін безпекового циклу у закладах професійно-технічної освіти. Випуск № 2.2023 наукового журналу Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». м. Черкаси. 199 с. URL: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-180-186.