ВИКЛИКИ СУЧАСНОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: ПЕРСПЕКТИВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

  • Наталія Кравцова Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-3528-4547
  • Людмила Василевська-Скупа Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-1989-7175
  • Ірина Швець Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-3803-9683
Ключові слова: мистецька освіта, професійна підготовка, учитель музичного мистецтва, міждисциплінарність, цифрові технології, проєктне навчання

Анотація

 

Сучасна мистецька освіта вимагає системного оновлення. Її ефективність залежить від здатності інтегрувати інноваційні методики, цифрові технології та міждисциплінарний підхід у навчальний процес. Впровадження позитивного міжнародного досвіду дозволить підвищити якість підготовки вчителя музичного мистецтва, що є запорукою формування культурно розвиненої особистості у майбутньому.

У статті розглядаються актуальні виклики, що постають перед сучасною системою мистецької освіти в Україні, зокрема в контексті професійної підготовки майбутніх учителів-музикантів. Проаналізовано наукові праці вітчизняних і зарубіжних дослідників, що дозволило виявити основні тенденції, суперечності та напрями трансформації мистецької освіти. Визначено ключові проблеми, пов’язані з недостатньою інтеграцією теорії та практики, обмеженою цифровізацією освітнього процесу, а також потребою у впровадженні інноваційних методів навчання. Особлива увага приділена впровадженню міждисциплінарного підходу, проектно-орієнтованого навчання, використанню мультимедійних засобів та цифрових інструментів у підготовці вчителів музичного мистецтва. На основі аналізу зарубіжного досвіду окреслено перспективні напрями модернізації освітніх програм у галузі мистецької освіти. Запропоновано практичні рекомендації щодо удосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя-музиканта з урахуванням вимог сучасного культурного й інформаційного простору.

Встановлено, що оновлення професійної підготовки вчителя музичного мистецтва в Україні має здійснюватися на основі принципів інноваційності, міждисциплінарної інтеграції, практичності та інтернаціоналізації. Лише за умови комплексного реформування освітнього процесу можна забезпечити якісну підготовку фахівця, який відповідатиме сучасним викликам мистецької і педагогічної практики.

Залучення сучасних технологій і кращих міжнародних практик дозволить вітчизняній мистецькій освіті відповідати вимогам ХХІ століття та формувати конкурентоздатних фахівців.

Посилання

Бухнієва О. А., Банкул Л. Д. Потенціал інноваційних технологій у мистецькій освіті. Інновацційна педагогіка.2019. Вип.10. Т. 1. С. 110-114.
Василевська-Скупа Л. П., Кравцова Н. Є., Швець І. Б. Інтеграційні підходи у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Теорія і методика мистецької освіти. 2023. № 39. С. 20–25.
Гончаренко О. І. Актуальні проблеми мистецької освіти в Україні. Київ: НаУКМА, 2023. С. 47
Єфімова А. В. Вища мистецька освіта в Україні: зміни, виклики та перспективи (за матеріалами аналітичного дослідження в рамках проєкту «Культправоформ» за підтримки Британської Ради в україні, 2024). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2024. Вип. 49. С.288-292
Кравцова Н.Є. Сучасна мистецька освіта: проблеми і песпективи. Мистецька освіта: виклики та перспективи. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції за участю здобувачів вищої освіти та молодих учених. 14 листопада 2024 року: збірник наукових праць [Електронний ресурс]. Вінниця: ВДПУ, 2024. С. 36-41
Поснова Т. В. Культурно-мистецька освіта як фактор формування креативного людського капіталу. Освітня аналітика України. 2024. № 4 (30). С. 59-72
Розвиток сучасної мистецько-педагогічної освіти: національний і європейський контекст / за ред. М. Вовк. Київ: Ліра-К, 2023. 520 с.
Денисюк Ж.З. Мистецька освіта в умовах глобалізації та культурних трансформацій сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 23-28
Di Liu Potential impact of steam education on the outcomes of music teacher training. Scientific Journal of Polonia University, 66 (5), 94-102.
ERIŞTI, Suzan Duygu Bedir; FREEDMAN, Kerry. Integrating Digital Technologies and AI in Art Education: Pedagogical Competencies and the Evolution of Digital Visual Culture. Participatory Educational Research, 2024, 11.Prof. Dr. H. Ferhan Odabaşı Gift Issue: 57-79.
HAWARI, Ahmad Dasuki Mohd; NOOR, Azlin Iryani Mohd. Project based learning pedagogical design in STEAM art education. Asian Journal of University Education, 2020, 16.3: 102-111.
KIM, Hyungsook. An analysis of creative effect on interdisciplinary practices in art education. International Journal of Education Through Art, 2018, 14.2: 179-196.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Кравцова, Н., Василевська-Скупа, Л., & Швець, І. (2025). ВИКЛИКИ СУЧАСНОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: ПЕРСПЕКТИВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 176-181. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-176-181