ВИКЛИКИ СУЧАСНОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: ПЕРСПЕКТИВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
Анотація
Сучасна мистецька освіта вимагає системного оновлення. Її ефективність залежить від здатності інтегрувати інноваційні методики, цифрові технології та міждисциплінарний підхід у навчальний процес. Впровадження позитивного міжнародного досвіду дозволить підвищити якість підготовки вчителя музичного мистецтва, що є запорукою формування культурно розвиненої особистості у майбутньому.
У статті розглядаються актуальні виклики, що постають перед сучасною системою мистецької освіти в Україні, зокрема в контексті професійної підготовки майбутніх учителів-музикантів. Проаналізовано наукові праці вітчизняних і зарубіжних дослідників, що дозволило виявити основні тенденції, суперечності та напрями трансформації мистецької освіти. Визначено ключові проблеми, пов’язані з недостатньою інтеграцією теорії та практики, обмеженою цифровізацією освітнього процесу, а також потребою у впровадженні інноваційних методів навчання. Особлива увага приділена впровадженню міждисциплінарного підходу, проектно-орієнтованого навчання, використанню мультимедійних засобів та цифрових інструментів у підготовці вчителів музичного мистецтва. На основі аналізу зарубіжного досвіду окреслено перспективні напрями модернізації освітніх програм у галузі мистецької освіти. Запропоновано практичні рекомендації щодо удосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя-музиканта з урахуванням вимог сучасного культурного й інформаційного простору.
Встановлено, що оновлення професійної підготовки вчителя музичного мистецтва в Україні має здійснюватися на основі принципів інноваційності, міждисциплінарної інтеграції, практичності та інтернаціоналізації. Лише за умови комплексного реформування освітнього процесу можна забезпечити якісну підготовку фахівця, який відповідатиме сучасним викликам мистецької і педагогічної практики.
Залучення сучасних технологій і кращих міжнародних практик дозволить вітчизняній мистецькій освіті відповідати вимогам ХХІ століття та формувати конкурентоздатних фахівців.
Посилання
Василевська-Скупа Л. П., Кравцова Н. Є., Швець І. Б. Інтеграційні підходи у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Теорія і методика мистецької освіти. 2023. № 39. С. 20–25.
Гончаренко О. І. Актуальні проблеми мистецької освіти в Україні. Київ: НаУКМА, 2023. С. 47
Єфімова А. В. Вища мистецька освіта в Україні: зміни, виклики та перспективи (за матеріалами аналітичного дослідження в рамках проєкту «Культправоформ» за підтримки Британської Ради в україні, 2024). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2024. Вип. 49. С.288-292
Кравцова Н.Є. Сучасна мистецька освіта: проблеми і песпективи. Мистецька освіта: виклики та перспективи. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції за участю здобувачів вищої освіти та молодих учених. 14 листопада 2024 року: збірник наукових праць [Електронний ресурс]. Вінниця: ВДПУ, 2024. С. 36-41
Поснова Т. В. Культурно-мистецька освіта як фактор формування креативного людського капіталу. Освітня аналітика України. 2024. № 4 (30). С. 59-72
Розвиток сучасної мистецько-педагогічної освіти: національний і європейський контекст / за ред. М. Вовк. Київ: Ліра-К, 2023. 520 с.
Денисюк Ж.З. Мистецька освіта в умовах глобалізації та культурних трансформацій сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 23-28
Di Liu Potential impact of steam education on the outcomes of music teacher training. Scientific Journal of Polonia University, 66 (5), 94-102.
ERIŞTI, Suzan Duygu Bedir; FREEDMAN, Kerry. Integrating Digital Technologies and AI in Art Education: Pedagogical Competencies and the Evolution of Digital Visual Culture. Participatory Educational Research, 2024, 11.Prof. Dr. H. Ferhan Odabaşı Gift Issue: 57-79.
HAWARI, Ahmad Dasuki Mohd; NOOR, Azlin Iryani Mohd. Project based learning pedagogical design in STEAM art education. Asian Journal of University Education, 2020, 16.3: 102-111.
KIM, Hyungsook. An analysis of creative effect on interdisciplinary practices in art education. International Journal of Education Through Art, 2018, 14.2: 179-196.