РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ
Анотація
У статті розглянуто питання створення єдиного підходу раннього виявлення й корекції порушень мовлення. Особливу увагу зосереджено на проблемі інтелектуального розвитку та виховання в дитячій педагогіці та психології. З цією метою розглянуто диференціальну діагностику та медико-психолого-педагогічну корекцію порушень мови в дітей з окресленими проблемами.
Розвиток зв’язного мовлення в дітей із мовленнєвими порушеннями є однією з найважливіших проблем сучасної логопедії та спеціальної педагогіки. Сучасна система освіти та реабілітації має враховувати специфіку мовленнєвих порушень у дітей, скільки зв’язне мовлення є визначальним складником соціальної адаптації та розвитку особистості. Для дітей з мовленнєвими порушеннями, зокрема такими, як дизартрія, афазія, алалія чи ринолалія, важливою є корекція мовленнєвих навичок, яка дозволяє не тільки покращити комунікативні здібності, а й стимулює розвиток когнітивних процесів. Дослідження методики розвитку зв’язного мовлення в таких дітей сприяє розробці ефективних корекційних програм, що можуть значно покращити мовленнєві та когнітивні здібності дітей, створюючи основу для успішної соціалізації та інтеграції в суспільстві. Розвиток зв’язного мовлення в дітей із мовленнєвими порушеннями є важливим аспектом навчання та корекційно-розвивальної роботи. Мовленнєві порушення можуть значно ускладнити процес комунікації, що, зі свого боку, вплине на соціальну адаптацію, самооцінку та навчальні досягнення дитини, тому важливо розробити та застосовувати ефективні методичні прийоми й засоби, які сприятимуть формуванню навичок зв’язного мовлення, підвищенню рівня виразності та зрозумілості мовлення дітей з мовленнєвими вадами.
Факт застосування раннього втручання не означає, що дитина зможе досягти необхідних успіхів у розвитку. Важливими орієнтирами для визначення найкращих практик раннього втручання є емпіричні дослідження. Ефективність програми раннього втручання має бути продемонстрована в процесі експериментального застосування у відповідній групі дітей. Ретроспективний аналіз історії становлення ранньої допомоги дозволив простежити вимірювання ціннісних орієнтирів суспільства й держави в розв’язанні окресленого питання. Пріоритетним напрямком є забезпечення якості життя дитини раннього віку й визначення напрямків формування ефективного стилю спілкування.
Посилання
Бабанюк Т. В., Шевченко Ю. М. Інноваційні методи формування зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. 2023. С. 25–27. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/35-Chapter%20Manuscript-1557-1-10-20230619.pdf
Бондар Н. В. Формування зв’язного мовлення в учнів старших класів допоміжної школи на уроках трудового навчання. Київ. 2019. 184 с.
Бражник М. А. Особливості зв’язного мовлення молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє: до 85 річчя акад. Бондаря В. І.. Харків. 2023. С. 71–74. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/14451
Владимирова І. В. Нейроуспішність: прикладні методи розвитку інтелектуальних та мовленнєвих здібностей. 2025. URL: https://surl.li/ukixqf
Голуб Н. М., Даниленко А. В. Формування комунікативних умінь у дітей із порушенням мовлення на уроках української мови в 5–6-х класах. 2024. С. 83–94.
Єгорова А. П. Формування мовленнєвої компетентності дітей старшого дошкільного віку з фонетико-фонематичними порушеннями мовлення засобами дидактичних ігор: кваліфікаційна робота / науковий керівник – доктор пед. наук, професор, завідувач кафедри дошкільної і спеціальної освіти Олена Вікторівна Ковшар. Кривий Ріг. 2024. 53 с.
Капітула М. Мнемотехніка як інноваційний метод формування зв’язного мовлення дітей з інтелектуальними порушеннями. Інноваційна педагогіка. 2024. № 1. C. 73–77.
Круцевич Т. Ю. Вплив адаптивного фізичного виховання на розвиток дітей із затримкою мовлення в дошкільному навчальному закладі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2023. Вип. 5 (164). С. 85–90.
Майданюк О., Мартиненко І. Проблема розвитку зв’язного мовлення дітей із мовленнєвими порушеннями засобами ігротерапії. 2022. С. 41–45.
Пацула І. Н. Проблеми та виклики ранньої діагностики мовленнєвих порушень у дітей. Педагогічні науки. 2024. № 5 (364), листопад. С. 93–100.
Петрусь В. О. Логоказки як засіб формування діалогічної компетентності у дітей з мовленнєвими порушеннями: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра. Луцьк. 2024. 69 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/26434
Приходько Т., Буренко Г. Інтелектуальні порушення у дітей: сучасні виклики та можливості логопедичної підтримки. 2024. С. 211–214.
Рібцун Ю. В. Особливості зорового гнозису дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку. Практична психологія в інклюзивному середовищі: Матеріали І Всеукраїнської наукової інтернет-конференції, м. Переяслав- Хмельницький. 2019. С. 188–192.
Синьов В. М. Маркусь І. С., Геращенко С. І. Особливості мовленнєвого розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями. 2023. С. 111–117.