МИСТЕЦТВО ЯК ПРОСТІР ВЗАЄМИН У ГЛОБАЛЬНОМУ СВІТІ. ХУДОЖНЯ ОСВІТА В КОНТЕКСТІ ЕКОСОФІЇ ТА МІЖКУЛЬТУРНОГО ДІАЛОГУ

Ключові слова: художня освіта, екософія, міжкультурний діалог, малярські діалоги, реляційна естетика, емпатія, трансдисциплінарне навчання, спільнотне мистецтво, педагогіка, заснована на мистецтві, глобальна освіта

Анотація

Сучасна мистецька освіта, що постає перед складністю сьогодення – включаючи зміну клімату, вимушену міграцію, розпад традиційних спільнот, зростаючу соціальну нерівність та поширення дезінформації у цифровій, гіперзв’язаній реальності – вимагає докорінно оновленого підходу. Вона більше не обмежується опануванням художніх технік або аналізом візуальних стилів. Натомість відкривається до глибоко людських вимірів освіти: емпатії, присутності, усвідомленості, громадянської залученості та етичної відповідальності у глобальному контексті. У цьому ширшому значенні мистецтво постає не лише як мова чи особлива платформа комунікації – а й як простір зустрічі, форма спротиву, каталізатор зцілення та засіб зв’язку між особистостями і культурами. У статті представлено оригінальну педагогічну й художню методику – живописні діалоги, авторства Маргарити Качмаржик, яка поєднує візуальну творчість із реляційною та невербальною комунікацією.

Розроблена на основі академічних досліджень, освітніх експериментів та міжкультурної практики в Європі й Камбоджі, ця методика сприяє інклюзивному, усвідомленому співтворенню та дозволяє встановлювати глибокий емоційний контакт поза межами мови. Вона дає учасникам можливість вільно самовиражатися, будувати емоційний резонанс і брати участь у процесах міжкультурного навчання, що сприяють емпатії, солідарності та самосвідомості. Методика ґрунтується на концепції екософії Фелікса Гваттарі, яка визнає взаємозалежність трьох екологій: довкілля, суспільства та психіки. Художнє співтворення розглядається як цілісний акт, що інтегрує екологічну свідомість із міжособистісним розумінням та екзистенційним осмисленням. На основі конкретних прикладів, авторських творів, автоетнографічних нотаток і рефлексивної оповіді лекція демонструє, як реляційні мистецькі практики можуть посилити освітні та терапевтичні процеси, сприяти інклюзії та зробити внесок у формування більш співчутливого, мирного й міжкультурно залученого глобального громадянського суспільства. Зрештою, вона закликає нас переосмислити роль митця й педагога як фасилітаторів змістовних людських зустрічей, здатних через творчі акти плекати стійкість, діалог і екологічну свідомість.

Посилання

Boal, A. (1979). Theatre of the Oppressed. Pluto Press. [in English]
Dewey, J. (1934). Art as Experience. Minton, Balch & Company. [in English]
Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press. [in English]
Gude, O. (2007). Principles of possibility. Art Education. 60(1). 6–17. URL: https://doi.org/10.1080/00043125.2007.11651628 [in English]
Guattari, F. (2000). The Three Ecologies (I. Pindar & P. Sutton, Trans.). Continuum. [in English]
Illeris, K. (2007). How We Learn: Learning and Non-learning in School and Beyond. Routledge. [in English]
Karczmarzyk, M. (2023). Dialoh o dydaktychnomu, pedahohichnomu i avto-terapevtychnomu potentsiali "Metody dialohiv mystetstva" [Dialogue on the didactic, pedagogical and auto-therapeutic potential of the “Method of art dialogues”]. Horyzonty Edukatsii Akademichnoi. (1). 71–77. URL: https://doi.org/10.26881/head.2023.1.06 [in Polish]
Leavy, P. (2015). Method Meets Art: Arts-Based Research Practice (2nd ed.). Guilford Publications. [in English]
Springgay, S., & Freedman, D. (2010). Curriculum and the Cultural Body. Peter Lang. [in English]
What Could/Should Curating Do? (2024). e-flux Education Program. URL: https://www.e-flux.com/program/542012/what-could-should-curating-do/ [in English]
The Art of Empathy Study. (2023). PubMed. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ [in English]
ACEID 2024. (2024). Conference Proceedings on Intercultural Dialogue and Education. The Asian Conference on Education & International Development. URL: https://papers.iafor.org/proceedings/aceid2024/ [in English]
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Д-Р Мальгожата, К. (2025). МИСТЕЦТВО ЯК ПРОСТІР ВЗАЄМИН У ГЛОБАЛЬНОМУ СВІТІ. ХУДОЖНЯ ОСВІТА В КОНТЕКСТІ ЕКОСОФІЇ ТА МІЖКУЛЬТУРНОГО ДІАЛОГУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 145-148. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-145-148