ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ СПОРТИВНОГО ТРЕНЕРА В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ, ПСИХОЛОГІЧНИХ ТА ІННОВАЦІЙНИХ ВИКЛИКІВ
Анотація
У статті здійснено комплексне теоретичне узагальнення професійної діяльності спортивного тренера в умовах динамічних змін сучасного суспільства, зокрема в контексті освітніх реформ, соціокультурних викликів та впровадження цифрових технологій у спортивну галузь. На основі аналізу вітчизняних і зарубіжних джерел наукової літератури висвітлено ключові фактори, що обумовлюють ефективність тренерської діяльності: високий рівень педагогічної майстерності, емоційно-вольова і психологічна стійкість, інноваційна гнучкість, аналітичність мислення, креативність у прийнятті рішень, а також соціальна відповідальність перед спортсменом і суспільством загалом. Наголошено, що сучасний спортивний тренер – це не лише носій професійних знань і навичок у сфері фізичної підготовки, а й багатофункціональний фахівець, який виконує роль наставника, психолога, лідера команди, фасилітатора освітнього середовища, промоутера цінностей здоров’я та активного способу життя. Професійна підготовка тренера повинна мати міждисциплінарний характер і охоплювати широкий спектр компетентностей: від методико-технологічної обізнаності до здатності управляти комунікативною, мотиваційною, емоційною та когнітивною сферою спортсменів різного віку і рівня підготовленості.
Особливу увагу приділено психологічним аспектам діяльності тренера, включно з умінням створювати позитивний мікроклімат у команді, формувати довірливі стосунки з вихованцями, забезпечувати індивідуалізацію тренувального процесу з урахуванням психофізіологічних особливостей. Акцентовано на значущості цифрових технологій: інструментів відеоаналізу, мобільних застосунків, онлайн-платформ, що сприяють ефективному моніторингу стану спортсменів, корекції навантаження та прогнозуванню результатів. Узагальнено зарубіжний досвід підготовки тренерських кадрів, що ґрунтується на принципах академічної мобільності, міждисциплінарності, адаптивності до викликів часу та дотриманні етичних норм професії. Отримані результати становлять теоретичне підґрунтя для модернізації підготовки тренерських кадрів в Україні з урахуванням міжнародних освітніх стандартів.
Посилання
Бурла А., Петренко О., Бурла О., Босько В. Психологічні аспекти діяльності спортивних тренерів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. (5(164). 2023. С. 47-50. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).10
Іваній І. Сучасні тенденції професійно-педагогічної підготовки фахівців фізичного виховання та спорту в університетах країн Європейського союзу. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 1. С. 159-171.
Качан О. А. Упровадження інноваційних технологій у фізкультурно-оздоровчу та спортивну діяльність закладів освіти: навчально-методичний посібник. Слов’янськ: Витоки, 2017. 138 с
Ковальчук В. І. Особливості професійної діяльності спортивного тренера. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 11 (52), 2014. С. 53-56. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8509/ Kovalchuk_V.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Лаврентьєв О. М., Крупеня С. В., Малинсь-кий І. Й. Формування моделі професійної підготовки тренера з обраного виду спорту. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 5 (136). С. 58-61.
Мулик В. В., Камаєв О. І. Теорія системності і системний підхід в професійній діяльності тренера: навч.-метод. посіб. Харків: ХДАФК, 2017. 88 с.
Сергієнко В. М. Фізкультурно-спортивна діяльність тренера з виду спорту: навчальний посібник. Суми: Сумський державний університет, 2022. 184 с. URL: https://sport.med.sumdu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/12Сергієнко-В.М.-2022-Навчальний-посібник-Фізкультурно-спортивна-діяльність-тренера-з-виду-спорту.pdf/
Сотник Ж. Г., Романова В. І. Педагогічна майстерність тренера-викладача. Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: тези доп. II Міжнародної наук.-практ. інтернет-конфер. Дніпро. 2021. Т. 2. С. 294-296.
Шинкарьова О. Д., Шинкарьов С. І. Готовність майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до професійної діяльності. Сучасні тенденції та перспективи розвитку фізичного виховання і спорту: колективна монографія: за гол. ред. О. В. Отравенко. Полтава: Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». 2023. С. 134-168. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/ 9835
Шинкарьов С. І., Шинкарьова О. Д., Полуля-щенко Т. Л. Основні напрямки вдосконалення системи спортивного тренування. New Trends in Science and Technology: Global Challenges. Abstracts of the 53th International scientific and practical conference. Myśl Naukowa, Poland, Warsaw. 2023. Pp. 85 89. URL: https://el-conf.com.ua/wp-content/uploads/2023/07/Poland 060623-1.pdf
Шинкарьов С. І., Шинкарьова О. Д., Брусак О. М. Формування професійної майстерності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. № 4 (363). 2024. С. 34-40. Видавничий дім «Гельветика». DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2024-4(363)-34-40 URL: http://visnyk. luguniv.edu.ua/index.php/vped/issue/view/47
Шинкарьов С. І., Шинкарьова О. Д., Шинка-рьова Н. Г. Науково-педагогічна практика в закладах фахової вищої освіти. Методичні рекомендації для здобувачів спеціальності А7 «Фізична культура і спорт» освітньої програми «Спорт» другого (магістерського) рівня вищої освіти. Полтава: Видавництво: Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». 2025. 35 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/ 123456789/11043
Olena V. Otravenko, Olena M. Shkola, Valeriy O. Zhamardiy, Оlena D. Shynkarova, Olena V. Fomenko, Tetiana L. Poluliashchenko, Viktoriia I. Donchenko, (2024). Fostering the social activity of future specialists in physical education and sports in a health-preserving environment. Acta Balneologiсa. Journal of the polish balneology and physical medicine association. 2024 march-april, vol. LXVI. ISSUE 2 (180). Рр. 135-143. DOI: https://doi.org/10.36740/ABAL202402110. ISSN 2082-1867. URL: https://actabalneologica.pl/2-2024/
Shynkarova, О. & Semyvolos, L. (2023). The role of the coach in equestrian sport. Grail of Science. Міжнародний науковий журнал. 2023. № 30. Рр. 378-381. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.04.08.2023.062
Kavoura, A., & Ryba, T. V. (2020). Identity tensions in dual career: the discursive construction of future selves by female Finnish judo athletes. Sport in Society, 23(4), Рр. 645-659. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1669325