ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ МЕДІАЦІЇ ТЕКСТУ: ЗА МАТЕРІАЛАМИ ПІДРУЧНИКА «SPEAKOUT. C1-C2»
Анотація
Стаття присвячена проблемі формування вмінь медіації тексту в процесі навчання англійської мови на просунутому етапі. Актуальність дослідження зумовлена зростаючою роллю медіації в багатомовній та багатокультурній взаємодії в епоху глобалізації та необхідністю інтеграції відповідних завдань у навчальні матеріали з іноземних мов. Публікація додаткового тому «Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти» (2020), в якому конкретизовано вміння медіації та надано їхні описові дескриптори, створила сприятливі передумови для практичного втілення концепції медіації в сучасних навчально-методичних комплексах. Проте незважаючи на теоретичні розробки, потенціал сучасних підручників щодо формування медіативних умінь залишається недостатньо вивченим. Метою статті є розкриття потенціалу сучасного підручника з англійської мови «Speakout. C1-C2» видавництва «Pearson» у формуванні вмінь медіації тексту. Для досягнення мети схарактеризовано ключові вміння медіації тексту в внутрішньомовному контексті та проаналізовано номенклатуру, спосіб і повноту представленості відповідних завдань у підручнику. Результати якісного контент-аналізу засвідчили, що підручник пропонує систему завдань, спрямованих на формування всіх умінь медіації тексту в внутрішньомовному контексті, які відповідають дескрипторам рівнів С1-С2. Виявлено, що формування вмінь медіації тексту відбувається цілеспрямовано та системно завдяки інтеграції відповідних завдань як в основні модулі підручника, так і в чотири уроки розділу «Банк медіації». Завдяки цьому навчання всіх режимів комунікації (медіації, інтеракції, продукції та рецепції) відбувається комплексно. Водночас встановлено певну невідповідність тематики та цілей окремих уроків «Банку медіації» відповідним урокам основних модулів, що потребує критичного підходу викладача до їх використання та вказує на потенціал для вдосконалення навчальних матеріалів. Зроблено висновок про значний потенціал підручника у формуванні важливих для сучасної комунікації вмінь медіації тексту. Перспективи подальших досліджень вбачаються в розробці завдань для формування вмінь медіації тексту в міжкультурному контексті.
Посилання
Edwards L., Eales F., Oakes S. Speakout. C1-C2. Student’s Book. 3rd edition. Harlow : Pearson Education Limited. 2023. 176 p.
Schreier M. Qualitative Content Analysis in Practice. London : SAGE Publications Ltd. 2012. 272 p.
Williams D. Speakout. C1-C2. Teacher’s Book. 3rd edition. Harlow : Pearson Education Limited. 2023. 207 p.