СУЧАСНИЙ СТАН ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ЗАКЛАДІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: мистецька освіта, вокальна компетентність, сольний спів, підлітки, музичне навчання

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення ефективності формування вокальної компетентності в умовах модернізації мистецької освіти. Педагогічне дослідження щодо вивчення сучасного стану сформованості вокальної компетентності учнів підліткового віку в умовах мистецької освіти засвідчило, що структура вокальної компетентності охоплює мотиваційно-цільовий, інформаційно-культурологічний, емоційно-комунікативний та інтерпретаційно-виконавський компоненти. Аналіз рівнів сформованості вокальної компетентності за цими складовими дозволив виявити типові проблеми сучасної мистецької освіти. У статті приділена особлива увага врахуванню вікових, анатомо-фізіологічних та емоційних особливостей підлітків у процесі вокального навчання, зокрема в період мутації голосу. Підкреслюється важливість створення підтримувального освітнього середовища, яке сприяє збереженню природних характеристик голосу, розвитку сценічної виразності та формуванню здатності до емоційно-художнього самовираження. Компетентнісний підхід розглядається як основа розвитку індивідуальності та становлення творчої особистості учня. Результати дослідження засвідчують недостатній рівень сформованості вокальної компетентності, що актуалізує потребу в оновленні організаційно-методичних засад вокального навчання. Визначено напрями удосконалення методики формування вокальної компетентності: стимулювання внутрішньої мотивації, поетапне формування виконавських навичок, розвиток інтерпретаційного мислення, інтеграція культурологічного контексту та активне залучення учнів до творчої діяльності. Дослідження висвітлює системні труднощі в практиці вокального навчання, які потребують наукового переосмислення, перегляду педагогічних стратегій і адаптації навчального процесу до потреб сучасної мистецької школи. Отримані результати можуть слугувати підґрунтям для подальших наукових розвідок у сфері вокальної педагогіки та розробки нових освітніх програм для закладів мистецької освіти.

Посилання

Книга вчителя дисциплін художньо-естетичного циклу: довідково-методичне видання / упоряд. М.С. Дем-чишин, О.В. Гайдамака. Харків : Торсінг Плюс, 2006. 768 с.
Козир А.В. Компетентність як необхідний компонент професійної майстерності викладачів мистецьких спеціальностей [Електронний ресурс]. URL: http://www.culturalstudies.in.ua/knigi_7.php
Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України, 2008. 274 с.
Масол Л.М., Гайдамака О.В., Бєлкін Є.В. та ін. Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів. Харків : Веста ; Ранок, 2006. 272 с.
Elliott D.J., Silverman M. Music matters: a philosophy of music education. 2nd ed. Oxford : Oxford University Press. 2015.
Hallam S. The power of music: a research synthesis of the impact of actively making music on the intellectual, social and personal development of children and young people. London : UCL Institute of Education. 2015. URL: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1541288/
Косяк Л.І. Художньо-творчій та здоров’язбережувальний потенціал вокального навчання студентів та учнів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 214. С. 202–206.
Бабіченко Н.О. Методичні аспекти співацького навчання в мистецьких школах. Сучасна мистецька освіта: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. читань пам’яті акад. А. Авдієвського. Вип. ІІІ. Київ : НПУ ім. М.П. Дра-гоманова, 2019. С. 79–83.
Луганська В. Формування вокальних компетенцій молодших школярів на уроках музики в умовах позакласного виховання. Матеріали ХХ Міжнар. наук.-практ. конф. «Освіта і доля нації». 2019. С. 142–144.
Грицай О.Д. Формування загальнокультурної компетентності учнів засобами колективного музикування. Формування загальнокультурної компетенції учнів гри на бандурі. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова. 2023. С. 61–63.
Типова освітня програма з музичного мистецтва, клас сольного співу, затверджена наказом Міністерства культури України від 23.07.2019 № 562.
Sweet B. Voice change and singing experiences of adolescent females. Journal of Research in Music Education. 2018. Vol. 66(1). P. 74–90. DOI: https://doi.org/10.1177/0022429418763790
Monks S. Adolescent singers and perceptions of vocal identity. British Journal of Music Education. 2003. Vol. 20(3). P. 243–256. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051703005436
Matthews S.A. Pedagogical approaches for the female adolescent voice in Southern Baptist youth choir rehearsal : doctoral dissertation / Boston University. Boston : Boston University Digital Repository. 2024. URL: https://open.bu.edu/bitstream/handle/2144/47932/Matthews_bu_0017E_18730.pdf?sequence=6
Dixon W.P. Selection procedures relating to Australian vocal repertoire for mid-adolescent HSC performers : master’s thesis / University of Sydney. Sydney : University of Sydney Digital Repository. 2006. URL: https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/1590
Gebhardt R. The adolescent singing voice in the 21st century: vocal health and pedagogy promoting vocal health : doctoral dissertation / Ohio State University. Ohio : OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. 2016. URL: https://etd.ohiolink.edu/acprod/odb_etd/ws/send_file/
send?accession=osu1461188945&disposition=inline
Williams J. Teaching singing to children and young adults. Jenevora Williams Publishing. 2013. URL: http://jenevorawilliams.com/wp-content/uploads/2012/11/Inside-the-book.pdf
Стахевич О.Г. Сольний спів: програма для дитячих музичних шкіл та шкіл мистецтв. Суми : Нова книга, 2003. 40 с.
Мартинюк А.К., Колос М.Г. Розвиток і охорона співацького голосу у дзеркалі музикознавчої думки. Молодий вчений. 2017. № 9.1(49.1). С. 111–114.
Руденкова О.Д. Розвиток співацького голосу учнів шкіл мистецтв у мутаційний період : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Дра-гоманова. Київ, 2013. 20 с.
Бабіченко Н.О. Формування вокально-хорових навичок підлітків у позашкільних навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2018. 20 с.
Вікторова М.В. Формування вокально-хорових навичок під час навчання учнів співу. Актуальні питання мистецької педагогіки. 2021. № 2. С. 22–26.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Бендікова, С. (2025). СУЧАСНИЙ СТАН ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ЗАКЛАДІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 108-113. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-108-113